کد خبر: ۷۳۸۰۲

حکیم مهر: با گزارش شبکه بهداشت و درمان درخصوص حمله یک قلاده گربه وحشی به یک نفر از اهالی منطقه عشایری کجه شهرستان فردوس، در کوتاه‌ترین زمان ممکن از گربه مذکور با علائم مشکوک به بیماری هاری نمونه برداری شد و با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی به آزمایشگاه مرجع ارسال گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی شهرستان فردوس، «اسماعیلی»، رئیس شبکه دامپزشکی فردوس، گفت: گربه، از گونه گربه شنی وحشی بوده که به یکی از ساکنین منطقه که در حال کار کشاورزی بوده حمله کرده و پس از نمونه‌برداری لازم به شیوه مناسب دفن بهداشتی گردید.

وی، هاری را یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان دانست که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی یا خراشیدگی پنجه حیوان مبتلا، وارد بدن شده و به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه‌ها می‌رود و شروع به تکثیر کرده و انسان و سایر پستانداران خونگرم درگیر بیماری و در صورت عدم اقدامات درمانی و پیشگیرانه به موقع، متأسفانه منجر به مرگ می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: مهم ترین راه پیشگیری از بیماری هاری تزریق واکسن در انسان و حیوانات است.

وی افزود: تلفات دام و خسارت های اقتصادی ناشی از این بیماری که در دام ایجاد می شود به همراه مخاطرات انسانی آن با شیوع این بیماری در منطقه جبران ناپذیر می باشد که با توجه به اقدامات پیشگیرانه از سوی اداره دامپزشکی به میزان قابل توجهی موجب تأمین سلامت جمعیت دامی شهرستان می شود.

اسماعیلی همچنین از دامداران خواست با دیدن علایم بیماری هاری از جمله آبریزش، حالت تهاجمی و نعره‌زدن یا برعکس گوشه‌گیری و ترس از آب و نور، دویدن‌های بی‌هدف و حمله به اهالی، در اسرع وقت موضوع را برای پیگیری های بعدی به اداره دامپزشکی اطلاع دهند.



نظر شما
ادامه