کد خبر: ۷۳۷۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان لرستان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر احسان‌الله موسوی» افزود: افزایش قیمت‌ها در تمام صنوف، نهاده‌ها و مایحتاج عمومی مردم اتفاق افتاده و همکاران ما هم خارج از این مجموعه نیستند و قصد زندگی در همین کشور را دارند اما معیشت آنها با مشکل مواجه است ...

حکیم مهر- پدیده مظفری: «در حالی که تمام صنوف در همان ماه اول سال یا نهایتا با کمی تاخیر تعرفه خود را دریافت میکنند و آن تعرفه از همان اوایل سال قابلیت اجرا دارد، اما در حوزه دامپزشکی سال تمام شد و تعرفهها ابلاغ نشد و عملا تعرفه سالی که گذشت دیگر به درد نمیخورد.» این را رئیس نظام دامپزشکی استان لرستان به حکیم مهر میگوید: «این مشکلی است که در سالیان متمادی مجموعه دامپزشکی بخش خصوصی با آن درگیر بوده و هست و امسال هم ادامه داشته است. در تنگنای مالی قرار گرفتن همکاران و آسیب آنان یک بحث است و بحث دیگر طنزآلود بودن ماجراست که باعث تمسخر صنف میشود.»

از نظر «دکتر احسانالله موسوی» اجرای ماده ۱۹ با چالشها و موانع زیادی روبروست و آن چیزی که باید انجام شود، در نهایت انجام نمیگیرد، چون یک طرف ماجرا کارفرما است و کارفرما هم دلایلی میآورد مبنی بر اینکه نمیصرفد. از آنجا که ضمانت اجرایی سفت و سختی هم ندارد، عملاً تا حدودی با موفقیت همراه نمیشود.

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی در استان لرستان در سالی که گذشت چه بود؟

مهمترین مشکل ما در بخش خصوصی که البته مبتلابه تمام کشور است، این است که متاسفانه تعرفهها ابلاغ نمیشود و این خیلی بد است. در حالی وارد سال جدید شدیم که هنوز تعرفه سال ۱۴۰۱ به ما ابلاغ نشده است. در واقع سال تمام شد و رفت و هنوز تعرفهی آن نیامده است. در حالی که تمام صنوف در همان ماه اول سال یا نهایتا با کمی تاخیر تعرفه خود را دریافت میکنند و آن تعرفه از همان اوایل سال قابلیت اجرا دارد. اما در حوزه دامپزشکی سال تمام شد و تعرفهها ابلاغ نشد و عملا تعرفه سالی که گذشت دیگر به درد نمیخورد. این مشکلی است که در سالیان متمادی مجموعه دامپزشکی بخش خصوصی با آن درگیر بوده و هست و امسال هم ادامه داشته است.

علیرغم همه تلاش هایی که دستاندرکاران سازمان نظام داشتند، اما متاسفانه راه به جایی نبرده و دون شأن حرفه ماست که نتوانیم تعرفه را دریافت کنیم. در تنگنای مالی قرار گرفتن همکاران و آسیب آنان یک بحث است و بحث دیگر طنزآلود بودن ماجراست که باعث تمسخر صنف میشود. وضعیت تورم در کشور به گونهای است که مقام معظم رهبری هم سال جدید را سال مهار تورم نامگذاری کردند. افزایش قیمتها در تمام صنوف، نهادهها و مایحتاج عمومی مردم اتفاق افتاده و همکاران ما هم خارج از این مجموعه نیستند و قصد زندگی در همین کشور را دارند اما معیشت آنها با مشکل مواجه است و هنوز تعرفهها ابلاغ نشده است.

از طرفی نیز جمعیت دامی رو به کاهش است. حذف ارز ترجیحی که پیش از این به نهادههای دامی میدادند، کل جمعیت دامی را کم کرده و طبیعتا مراجعه به مراکز درمانی دامپزشکی، آزمایشگاههای دامپزشکی و مایهکوبی کاهش پیدا کرده است. سطح عمومی درآمد پایین آمده و از آن طرف ما هنوز با تعرفههای قدیمی کار میکنیم. این مهمترین مشکلی است که همکاران ما با آن دست به گریبان هستند.

حکیم مهر: وضعیت اجرای ماده ۱۹ در استان لرستان چگونه است؟

واقعا نیاز است که تکلیف ماده ۱۹ یک بار برای همیشه مشخص شود. خوشبختانه در سطح استان، صنف مسئولین فنی بهداشتی پای کار هستند و قراردادها از طریق تعامل و همکاری با اداره کل دامپزشکی استان تنظیم میشوند، اما این کار واقعا با سختی و صعوبت زیاد انجام میشود. بعضا کارفرمایان زیر بار نمیروند و مساله به چالش کشیده میشود.

حکیم مهر: چه راهکاری برای حل این مسئله به ذهن شما میرسد؟

لازم است که یک عزم در سازمان نظام و سازمان دامپزشکی ایجاد شود که با تعامل با هم بتوانند ماده ۱۹ را از بنبست خارج کنند تا ضمانت اجرایی پیدا کند و همکاران ما بتوانند با این مشکلات مادی، وضعیت معیشت خود را ارتقا دهند. در حال حاضر علیرغم تلاشها و زحماتی که کشیده میشود، اجرای ماده ۱۹ با چالشها و موانع زیادی روبروست و آن چیزی که باید انجام شود، در نهایت انجام نمیگیرد، چون یک طرف ماجرا کارفرما است و کارفرما هم دلایلی میآورد مبنی بر اینکه نمیصرفد. از آنجاکه ضمانت اجرایی سفت و سختی هم ندارد، عملا تا حدودی با موفقیت همراه نمیشود. ماده ۱۹ هم یکی از مشکلات سالیان گذشته ماست و انشاءالله با توجه به تعامل سازندهای که بین دو سازمان نظام و سازمان دامپزشکی وجود دارد، این مشکل در سال ۱۴۰۲ حل شود.

حکیم مهر: لطفا به سایر مشکلات موجود در استان هم اشارهای بفرمایید.

ما در زمینه ماده ۲ هم مشکل داشتیم؛ با توجه به دستور و بخشنامه سال ۹۹، بحث صدور پروانه فعالیتها توسط سازمان نظام به نوعی از طرف سازمان دامپزشکی با چالش مواجه شد. خوشبختانه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ به دلیل تعاملی که بین رؤسای محترم سازمان نظام و سازمان دامپزشکی وجود دارد، این مانع هم برداشته شد و انشاءالله دیگر مشکلی در این زمینه نداشته باشیم، اما در دو سه سال گذشته این دوگانگی بین صدور پروانهها در ماده ۲ باعث شد که خیلی همکاران ما اذیت شوند. سازمان نظام واقعا تحت فشار قرار داشت و باعث میشد که همکاران سرگردان شوند. شکر خدا با ویرایش چهارم که در روزهای پایانی اسفند توسط دکتر آقامیری ابلاغ شد، این مشکل هم مرتفع شد.

چالش دیگری که ما داریم در بحث ماده ۵ قانون نظام جامع دامپروری است. استحضار دارید که از اوایل سال ۱۴۰۱ با توجه به تغییرات و دستورالعملهایی که صادر شد، مقرر گردید که صدور پروانههای موافقت اصولی اماکن دامی توسط سازمان نظام، بدون بازدید انجام شود. قبل از آن به این صورت بود که کسی که متقاضی احداث طرح دامپروری بود و مطابق موارد مربوط به ماده ۵ قانون نظام جامع دامپروری، کارشناسان صدور پروانه در همان ابتدای مراجعه متقاضی برای دریافت پروانه موافقت اصولی، باید بازدید انجام میدادند و اگر مشکلاتی داشت، همان اول میگفتند که کار شما از نظر بهداشتی با مشکل مواجه است و دیگر به سراغ سایر استعلامات نروید. اما از اوایل سال ۱۴۰۱ این بازدید کارشناسی لغو شد و الان سامانه به گونهای است که هر کسی که درخواست پروانه موافقت اصولی دارد، ما باید به شکل خودکار آن را تایید کنیم و بازدیدی صورت نمیگیرد. شخص برخی کارها را انجام میدهد، از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی استعلامات را میگیرد و هزینههایی را انجام میدهد، بعد که برای پروانه تاسیس به ما مراجعه میکند و کارشناس ما برای بازدید میرود، با مغایرت مواجه میشود. یعنی آن زمین یا طرحی که پیشنهاد داده، از نظر حریمهای بهداشتی مشکل دارد. از طرفی همه این مراحل را گذرانده و مثلا چند ماه دوندگی و هزینه کرده و وقت او تلف شده، بعد ما پاسخ منفی میدهیم چون با قوانین و مقررات همخوانی ندارد. این باعث نارضایتی میشود و موارد متعددی داشتیم که در مردم نارضایتی ایجاد شده است و حق هم دارند. میگویند چرا روز اول به ما نگفتید. ما حق بازدید کارشناسی در مرحله موافقت اصولی نداریم و این واقعا باعث اذیت و آزار متفاضیان دریافت پروانه اماکن دامی شده است. خوب است که مجموعه دستاندرکار در وزارتخانه یک تجدیدنظر کرده و آن را به روال قبلی بازگردانند که باعث ایجاد نارضایتی و هزینههای بیمورد توسط متقاضیان نشود.

حکیم مهر: یکی از مشکلاتی که برخی استانها با آن روبرو بودند، الزام کلینیکها به فعالیت در حاشیه شهر بود. این مشکل چقدر در استان شما وجود داشت؟

خدا را شکر در استان ما چنین مشکلی نداشتیم و نداریم.

حکیم مهر: ارتباط شما با بخش دولتی دامپزشکی در استان چگونه است؟ چقدر با هم تعامل دارید؟

خوشبختانه روابط نظام دامپزشکی استان با مجموعه دامپزشکی دولتی و جهاد کشاورزی، یک تعامل مثبت، سازنده و خوب است. ما در سازمان نظام دامپزشکی استان خود را یک بخش از پیکره کل مجموعه دامپزشکی و به تبع آن جزئی از مجموعه بزرگتر جهاد کشاورزی میدانیم و همیشه تعامل خوبی با اداره کل دامپزشکی استان و مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان داشتیم و داریم. هدف ما این است که کار مردم، اربابرجوع، متقاضی و همکاران ما در بخش خصوصی با کمترین چالش انجام شود و خدا را شکر مشکلی نداریم و تعامل خوب و مثبتی داریم.

حکیم مهر: مهمترین برنامههای شما در سال جدید چیست؟

به دنبال این هستیم که نظام دامپزشکی استان بتواند یک ساختمان تحت مالکیت خود داشته باشد که از حالت استیجاری خارج شود. متاسفانه در حال حاضر دفاتر نظام دامپزشکی در اکثر استانهای کشور به صورت استیجاری است و اگر بتوانیم با کمک سازمان نظام دامپزشکی مرکزی یک ساختمان برای تشکیلات خود تهیه کنیم، خیلی خوب است. چون دون شان تشکیلاتی است که با این همه مسئولیت ها و این همه چالش هایی که با آن روبروست، از خود یک ساختمان نداشته باشد. ما هر دو سه سال یکبار مجبور هستیم که جای خود را عوض کنیم که این اصلا برای مجموعه خوب نیست. نظام دامپزشکی باید یک جا تحت مالکیت خود داشته باشد، چون نوعی شرم برای مجموعه ایجاد میکند و خوب نیست که ما خانه به دوش باشیم و هر روز از جایی به جای دیگر منتقل شویم. سازمان نظام دامپزشکی سال ۷۶ تاسیس شده و الان ۲۶ سال از عمر آن میگذرد و باید نظام دامپزشکی استانها یک ساختمان از خود داشته باشند.

همچنین اگر بتوانیم ماده ۱۹ را سروسامان دهیم، بسیار خوب است. این خیلی مهم است که همکاران مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی ما از این وضعیت خارج شوند و کار یک نظم و نسق خوبی بگیرد. این برنامه دیگری است که باید برای تشکیلات نظام دامپزشکی داشته باشیم.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

بنده خدمت جنابعالی و همه دستاندرکاران حکیم مهر عرض خسته نباشید و خداقوت دارم و آرزوی سالی سرشار از سلامتی و موفقیت برای شما و همه دستاندرکاران مجموعه دامپزشکی دارم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
.......
|
United States of America
|
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
1
0
ضمن خسته نباشید و خدا قوت به دکتر موسوی و سازمان نظام دامپزشکی لرستان ، چه خوب بود که حقوق مسولین فنی از طرف نظام دامپزشکی پرداخت بشه اینجوری ارتباط مالی با کارفرما قطع میشد و خیلی از مشکلات حل میشد یا حداقل حقوق رو از کارفرما میگرفتن خودشون پرداخت میکردن به بچه ها ، خیلی از مسول فنی ها دیر به دیر حقوقشون پرداخت میشه و کارفرما کلی از حقوق میزنه و پرداخت میکنه چون میدونه مسول فنی از ترس بیکار شدن هیچی نمیگه، بنظرم باید نظام دامپزشکی ارتباط مستقیم با کارفرما داشته باشه و مسول فنی دخالت در خیلی چیزا نداشته باشه چون همیشه باعث بحث و جدل میشه و به ضرر مسول فنی تموم میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
2
رشته دامپزشکی خودش طنز است میخواهی چیزهایی طنز آلود برایش پیش نیاید
نظر شما
ادامه