کد خبر: ۷۳۷۵۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر

حکیم مهر: روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کردستان به بهانه کسب رتبه اول کشوری در ارزیابی سازمان دامپزشکی کشور گفتگویی با رییس اداره تشخیص و درمان و امور آزمایشگاه های این اداره کل انجام داده است.

به گزارش حکیم مهر، مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

سوال 1) سرکار خانم، با سلام و ضمن تبریک به مناسبت کسب رتبه اول کشوری در سال 1401 در ارزیابی دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور ، لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید:

دکتر گلاله قادرمزی فارغ التحصیل سال 83 از دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه.

دارای ده سال سابقه در بخش غیر دولتی بعنوان مسئول درمانگاه و مایه کوبی، مسئول فنی مرغ مادر و مسئول فنی شرکت مکمل سازی و همزمان 5 سال سابقه تدریس در دانشگاه و 4 سال سابقه در بخش دولتی به عنوان مسئول آزمایشگاه P.C.R، کارشناس دارو و درمان شبکه شهرستانهای دیواندره ،سنندج ودهگلان و 4 سال به عنوان رییس اداره تشخیص و درمان.

سوال 2) لطفاً به صورت خلاصه گزارشی از اقدامات آن اداره در سال 1401 را اشاره نمایید :

الف: انجام بازدیدهای ادواری و منظم توسط همکاران ستاد و شهرستانها از مراکز بخش خصوصی(1200 نوبت بازدید از داروخانه ها، 450 نوبت بازدید از مراکز مایه کوبی، 900 نوبت بازدید از درمانگاه ها و 135  نوبت بازدید از شرکت های پخش)  و نظارت دقیق بر اجرای تمامی دستورالعمل ها و بخشنامه های ابلاغی.

ب: رصد دقیق سامانه خدمات دارویی (1327مورد دارو بصورت تصادفی) و بررسی دقیق خرید و فروش دارو و واکسن های وارده به استان با فاکتورها و گواهی های بهداشتی قرنطینه ای حمل و سامانه خدمات دارویی توسط شرکت های پخش، داروخانه ها و مراکز مایه کوبی.

پ: رصد و پایش واکسن های طیور (389 مورد واکسن) از زمان ورود به استان تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی.

ت: شناسایی  38 مورد نواقص و تخلفات بویژه در سطح شرکت های پخش سراسری و تولید کننده و انعکاس آنها به دفتر دارو و درمان و استانهای ناظر از جمله ارسال دارو و واکسن بدون صدور و ارسال فاکتور و یا گواهی بهداشتی قرنطینه ای حمل، عدم ثبت توزیع در سامانه دارویی ، عدم تطابق تعداد اقلام در سامانه دارویی با موارد ارسالی وفاکتورها ، ارسال دارو  واکسن خارج از چرخه توزیع تعیین شده ، ارسال دارو فاقد مجوز ساخت ، عدم درج سری ساخت در فاکتورهای صادره و...

ج: 68 مورد تذکر کتبی به مسئولین مراکز بخش خصوصی استان ، 18 مورد تعلیق سامانه خدمات دارویی تا زمان رفع تخلف و 15 مورد نیز به مراجع قضایی و تعزیراتی ارجاع شده است.

د: شناسایی 9 مورد درمانگر غیر مجاز و ارجاع به مراجع قضایی

ه: شناسایی 3  انبار عمده غیر مجاز دارو و واکسن در شهرستانهای بانه، مریوان ودهگلان و کشف وضبط  2955 واحد انواع دارو و3630 کیلوگرم انواع مکمل دام وطیور

و: 40 مورد نمونه برداری و ارسال به مرکز تشخیص جهت انجام آزمایشات PMS دارو و واکسن.

ز: شناسایی 6 مورد دارو و مکمل فاقد مجوز ساخت از سازمان و نیز شناسایی 3 مورد کارخانه های تولید مواد اولیه خوراک دام وطیور که بصورت زیر زمینی و فاقد هرنوع مجوز و پروانه از سازمان دامپزشکی کشور اقدام به تولید و توزیع محصولات در سطح کشور می نمودند و ضبط ومعدوم سازی 25800 کیلوگرم محصولات آنها از سطح استان با هماهنگی مراجع قضایی.

ی: نظارت بر روند صدور مجوزهای تاسیس موضوع ماده 2 توسط نظام و بررسی 18مورد از پرونده ها

سوال 3 ) به نظر شما علل کسب رتبه اول دفتر دارو و درمان اداره کل دامپزشکی کردستان در سطح کشور چه چیزی بوده است ؟

در راس همه امور راهنمایی های ارزنده و مدیریت عالی مدیر کل و معاون سلامت استان و نیزپاسخگویی ، راهنمایی و همکاری عالی و ارزنده اساتید دفتر دارو و درمان و درگام بعدی انجام بازدیدهای دقیق و منظم ادواری توسط همکاران زحمتکش در شهرستانها و ستاد و حضور مستمر  اینجانب  در بازدید از داروخانه ها (108مورد)، مراکز مایه کوبی (37 مورد)، شرکت های پخش دارو واکسن (112مورد) و شناسایی و پیگیری دقیق رفع نواقص و تخلفات در سطح کشوری و استانی و نیز انجام 39 نوبت بازدید از تمامی کارخانجات خوراک دام و طیور و مکمل سازی در استان در قالب طرح تشدید نظارت و رصد و پایش اقلام استراتژیک  به همراه رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی که منجر به کشف وضبط و معدوم سازی بیش از 60000 کیلوگرم مواد بی هویت وغیر قابل مصرف شده است.

سوال 4) در حال حاضر در حوزه کاری شما چه مشکلاتی وجود دارد؟

 در حال حاضر در حوزه دارو و درمان عمده مشکلات مربوط به نواقص و ایرادات سامانه خدمات دارویی می باشد که بارها بصورت مکاتبه به سازمان دامپزشکی کشور منعکس شده است. همچنین صدور مجوز تاسیس داروخانه بدون وجود درمانگاه در پاره ای از مناطق استان و نیز صدور مجوز آزمایشگاه بدون داشتن شرایط و الزامات فنی و ساختمانی در سالهای گذشته توسط نظام دامپزشکی استان که سبب ایجاد مشکلات متعدد در این حوزه گردیده است.

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
4
3
عجب.... کردستان اول!!! همه چی شدن اول... کردستان اون کارخانه دارو سازی.... که دارو بدون ماده اولیه از استان دیگر فرستاده بوده به کردستان چکار کرد؟ نتیجه برای استان داشت اگه هست مستندات ارائه بفرمایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
همین که تخلفات واحد های دارو سازی و مکمل سازی سایر استان ها رو شناسایی کردن کافیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
3
5
بارک اله،
کردستان اصا واحد تولید دارو و مکمل داره که کردنش رتبه اول؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
همه داروها جمع اوری شدن وپرونده در دادگاه در دست بررسی هست . بقیه استانها در مورد داروهای فاقد ماده موثره رشد دانه چه اقدامی انجام دادن؟؟؟؟؟حداقل کردستان اجازه نداد داروهای بدون ماده موثره بدست دامدار ومرغدار استانش برسه . کاش بقیه استانها هم همین لطف رو بدامداران ومرغداران خودشون میکردن . اونوقت هیچ کارخونه ای جرات نداشت اینهمه تخلف در سطح ملی انجام بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
3
5
از آقای دکتر حسینی مدیر کل محترم دفتر دارو درمان سازمان واقعا بعیده و جای سوال داره چرا کردستان رو بعنوان استان برتر در حوزه تشخیص و درمان انتخاب کردن. استانی که هیچ کارخونه تولیدی نداره و چیزی از GMP نمیدونه چرا دفتر دارو درمان باید این فول بزرگ رو بکنه و زحمات برخی استانها با اون همه کار و مشغله و واحد تولید دارو و مکمل و ضدعفونی و مراکز بخش خصوصی و ... رو نادیده بگیره و در حقشون اجحاف و کم لطفی بکنه!
واقعا متاسفم.
پاسخ ها
دکتر پویا علی محمدزاده-کردستان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
به نتیجه این نظرسنجی باید احترام بگذارید. چون این جایگاه به شما نرسیده قرار نیست زحمات و‌ تلاش ها و نظارت های شبانه روزی یک استان را بخواهید کوچک بشمارید و تحقیر کنید. نظارت هایی که در استان کردستان در دارودرمان هست در کمتر جایی دیده میشه. تخلفات زیادی از همان شرکت های پخش و کارخانه هایی که میفرمایید انجام میشه و در استان ما شناسایی شده. شما هم انقدر تلاش میکردید تا اول میشدید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
کردستان قطب تولید خوراک دام هست.
مواد اولیه دارویی و مکمل های تقلبی رو در کارخانجات و دارو های فاقد مواد موثره رو اداره کل دامپزشکی کردستان کشف و ضبط کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
1
1
با سلام. به نظرم دفتر دارو و درمان اول باید استانها را درجه بندی بکنه و هر استان را با هم ارزهای خودش مقایسه بکنه. اعتراض دوستان کاملا صحیح است.حجم کاری استانها با کارخانجات دارویی و تولید مکمل و یا شرکتهای پخش بزرگ قابل مقایسه با بقیه نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
1
6
انسانی بسیار شریف و شایسته هستن خانم دکتر بزرگوار
ایشان بسیاری از وظایف سازمان دامپزشکی رو در کردستان انجام دادند
تخلفات واحد های متخلف دارو سازی ، مکمل ها و مواد اولیه بی هویت در سایر استان ها رو ایشون کشف و ضبط کردند و ارتقای کیفیت از اقدامات مثبت ایشان بوده.
مایه ی افتخار هستین خانوم دکتر بزرگوار
....
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
0
1
ببخشید میشه خانم دکتر بفرمایند در کدوم دانشگاه تدریس کردند؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
در دانشگاه آزاد واحد سنندج ودانشگاه جامع علمی کاربردی بصورت حق التدریس
نظر شما
ادامه