کد خبر: ۷۳۷۳۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

حکیم مهر: به بهانه کسب رتبه اول کشوری در ارزیابی سازمان دامپزشکی کشور با رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی کردستان گفتگو به عمل آمد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کردستان، این گفتگو به شرح زیر است:

سوال 1 ) جناب آقای دکتر با سلام و ضمن تبریک به مناسبت کسب رتبه اول کشوری در سال 1401 در ارزیابی دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور ، لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید :

«دکتر فرزاد رحمانی» دارای 32 سال سابقه کار در شهرستانهای دیواندره ، دهگلان و سنندج ، معاون سلامت و معاون توسعه ، رییس دارو درمان و بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان .

سوال 2 ) لطفاً به صورت خلاصه گزارشی از اقدامات آن دفتر در سال 1401 را اشاره نمایید :

الف : واکسیناسیون : انجام حداکثری تعهدات ابلاغی در خصوص واکسیناسیون دامی علیه بیماریهای استراتژیک آبله ، شاربن ، تب برفکی ، طاعون نشخوارکنندگان کوچک ، لمپی اسکین ، بروسلوز و هاری به میزان 6518219 نوبت با توجه به جمعیت دامی موجود در استان که ضمن اقدام در جهت انجام تعهدات ابلاغی برابر زمانبندی تعیین شده در خصوص بهبود کیفیت خدمات ارائه شده نیز اقدامات متعددی انجام شده از جمله استفاده از سر سوزن یکبار مصرف در دامهای سنگین بصورت راس به راس و در دام کوچک برای  دام هر خانوار ، ارائه رسید خدمات بهداشتی ارائه شده برای تمامی دامداران تحت پوشش در هر نوبت مراجعه ، نظارت های مستمر ستادی ( با حضور مدیر کل ، معاونین ، روسا و کارشناسان سایر ادارات ستادی ) و شهرستانی بر اجرای عملیات در حین و پس از واکسیناسیون و اعمال سیاست تشویقی و بازدارنده لازم ، عقد قرارداد خرید خدمت با کلیه مراکز مایه کوب بخش غیر دولتی با تعرفه های حداکثری موجود ( لازم به ذکر است تمامی خدمات ارائه شده بصورت رایگان بوده و از دامداران حتی واحد های صنعتی وجهی اخذ نشده است ) .

ب : مراقبت : 1- اعمال مراقبت فعال مبتنی بر خطر یا تشدیدی برای بیماریهای دامی نظیر تب برفکی ، طاعون نشخوارکنندگان کوچک ، هاری ، آبله و شاربن ، لمپی اسکین که خوشبختانه هیچ موردی از بیماریهای لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال 1401 در استان گزارش نشده است و روند بروز بیماریهای تب برفکی و آبله و هاری نسبت به سال 1400 دارای روند کنترلی و کاهشی بوده است . 2- آموزش مستمر کلیه کارشناسان دامپزشک مستقر در مراکز درمانگاهی استان و الزام به ثبت و اعلام کلیه بیماریهای گزارش کردنی برابر دستورالعمل ابلاغی ( عملکرد کلیه درمانگاه ها بصورت شش ماهه مورد ارزیابی میدانی قرار گرفته است ) . 3- به روز رسانی مستمر سامانه GIS دامی .

پ : ثبت زیر کد : شروع عملیات ثبت زیر کد برای کلیه واحد های روستایی که عمدتا از آذر ماه سال گذشته شروع شده است و تا کنون برای 71 %  جمعیت دامی استان ثبت زیر کد انجام شده است .

ت : اجرای طرح ارزیابی مقایسه ایی سه روش CF  و ELISA و تست جلدی مالئین در کلیه واحد های متمرکز پرورش و نگهداری اسب استان با همکاری دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور.

ث:  بررسی میزان شیوع بروسلوز دام سبک استان در سطح 768 روستا .

سوال 3 ) به نظر شما علل کسب رتبه اول دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل د امپزشکی کردستان در سطح کشور چه چیزی بوده است ؟

در درجه اول عنایت پروردگار متعال و بعد حمایت های استانی و ملی از این اداره کل بوده است . لازم به ذکر است حضور مدیر کل جوان و پر تلاش این اداره کل از نکات کلیدی موفقیت عملکرد در این بخش بوده که با جذب اعتبارات لازم و حضور  و حمایت های مستمر از اقدامات این بخش در تمامی سطوح شهرستانی و ستادی موجب بهبود اقدامات این اداره کل در تمامی عرصه ها از جمله بخش بهداشت دامی استان شده است . در مجموع تمامی همکاران زحمتکش در عرصه های مختلف در تمامی شهرستانهای تابعه بدون هیچ گونه ادعایی مشغول انجام خدمت در سطح استان بوده ضمن انجام مایه کوبی 30 %  بیشتر از نرم سازمان دامپزشکی کشور  در سایر عرصه های بهداشتی و خدماتی دامپزشکی همکاری نموده اند .

سوال 4 ) در حال حاضر در حوزه کاری جنابعالی چه مشکلاتی وجود دارد ؟

سنتی بودن بخش عمده پرورش و نگهداری دام در استان منجر به عدم توان اکثر دامداران در انجام امور بهداشتی در حوزه دامپزشکی بصورت بها دار شده و ارائه خدمات عمدتا بایستی بصورت رایگان انجام گردد ، هویت دار نبودن دام ، پایین بودن سطح پوشش بیمه پایه دام در کنترل کانون و حذف دامهای بیمار مشکل ساز است ، حمل و نقل غیر مجاز دام .

تصویر زمینه مربوط به انجام عملیات تست سل در یکی از گاوداری های استان توسط آقای دکتر فرزاد رحمانی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی کردستان

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
2
3
فرزاد رحمانی یکی از بهترین های ایران
همکار
|
United States of America
|
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
1
3
ارزیابی ادارات کل کجا درج شده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
1
4
جالبه،
خود دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان با اون همه چالش و اوضاع به هم ریخته چطور فرصت کرده استانارو ارزیابی کنه؟ معیارهای ارزیابی چیا بوده؟اونوقت رو چه حسابی کردستان رو اول کردن؟
مجید صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
3
3
با سلام.اداره کل استان کردستان با داشتن مفاخری مثل جناب آقای دکتر رحمانی،دکتر زیباکردار،دکتر مخدوم واقعا بایستی در سایر ارزیابی ها هم اول شود.به این مجموعه بیفزایید مدیر کل قوی مثل دکتر ورمقانی را.
محسن فرخ نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
2
1
درود بر مرد بی حاشیه اداره کل
همکار
|
United States of America
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
2
1
دکتر رحمانی مرد عمل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
1
3
مطمین باشید دفتر هیچ معیاری ندارد…
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
1
3
با سلام... دفتر بهداشت و بیماریهای دامی سازمان هنوز با سرپرست اداره می شه و خود دفتر در سازمان دچار چالش‌های فراوانی هست چطور ارزیابی کرده و یک استان برتر شده؟ ملاک ارزیابی چی بوده که سایر استان‌ها از آن قافل بوده؟ مواردی را که مطرح نمودند اکثر استان‌ها شاید به جرات گفت که بیشتر از این استان انجام داده...در رخداد بیماری تب برفکی استان کردستان کانون‌های داشته ...خلاصه این بی عدالتی است سازمان ....... بعنوان دفتر برتر کشوری اعلام نماید و زحمات دیگر استان‌ها نادیده گرفته شود... ضمنا ارزیابی دفتر بهداشت بیماری دامی متاسفانه بر اساس هیچ قاعده و قانونی نیست و همه استانها را بصورت واحد بدون در نظر گرفتن شرایط و امکانات و موقعیت در طرحها و سایر موارد توسط کارشناسان نا پخته و بی تجربه که کار میدانی در استان‌ها و شهرستانها انجام نداده اند سنجیده و ارزیابی می شود ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
1
3
دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی کردستان از تب برفکی چه خبر!!
دکتر دامپزشک باسابقه ی کاری ۱۵ ساله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
0
1
سلام علیکم‌. امیدآفرینی در فضای فعالیت حرفه ای دامپزشکی خصوصا بخش خصوصی و خوش بین کردن واقعی به درآمد آن ، خیلی محترم هست و به همین اندازه اشاعه ی آمار و اطلاعات .......... و امید کاذب آفرین ، خطرناک و بدور از اخلاق انسانی و حرفه ای. قصد سیاه نمایی ندارم. تجربه ی بنده و خیلی از همکاران که باهم در تعاملیم در چندین استان، این گونه مصاحبه ها رو تایید نمیکنه‌. سپاس.
نظر شما
ادامه