کد خبر: ۷۳۳۵۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
دکتر ایمان معماریان:
«دکتر ایمان معماریان» افزود: تدر مورد بیماری پیروز اطلاعات کلی منتشر شده و من اطلاعات دقیقی از مشکلات پیروز در دست ندارم ...

حکیم مهر: «دکتر ایمان معماریان» معتقد است نارسایی حاد کلیوی ارتباطی به مشکلات احتمالی ژنتیکی «پیروز» ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رکنا، «دکتر ایمان معماریان» در خصوص علت مرگ پیروز و احتمال اینکه سازمان محیط زیست در خصوص پرونده سلامتی پزشکی پیروز پنهان کاری داشته است یا خیر، تصریح کرد: در مورد بیماری پیروز اطلاعات کلی منتشر شده و من اطلاعات دقیقی از مشکلات پیروز در دست ندارم.

نارسایی حاد کلیوی ناگهان به وجود می آید و ربطی به مشکلات مادرزادی ندارد

وی گفت: مشکل اصلی بر خلاف چیزی که اول حدس می زدند که مشکل گوارشی شاید باشد، نارسایی حاد کلیوی بود که پیروز از آن رنج می برد. این نارسایی در گربه سان ها به ویژه یوزپلنگ ها بسیار شایع است. در صورت مواجهه با داروها و مواد شیمیایی و عوامل مستعد کننده، کلیه ها کارکردشان را از دست می دهند و ناگهانی یا کارکردشان با مخاطره مواجه می شود و باعث می شود درصد برخی سموم در خون بالا برود و باعث مرگ حیوان شود. معمولا پاسخ به درمان در مورد نارسایی های کلیوی حاد که ناگهانی و سریع ایجاد می شوند بهتر است نسبت به نارسایی کلیوی مزمن و پاسخ به درمانشان هم بهتر است، ولی اینکه در چه میزانی نارسایی کلیوی پیروز وجود داشته و عامل اصلی آیا خود نارسایی کلیه بوده، نمی توان اظهار نظر کرد چراکه اطلاعات دقیقی در دست نیست.

دامپزشک حیات وحش در این باره تصریح کرد: نارسایی های کلیوی مزمن نسبت به نارسایی های حاد کلیوی به مدت طولانی که حیوان با آن درگیراست، پاسخ به درمان بهتری خواهد داشت. این نارسایی حاد کلیوی یعنی ناگهان به وجود می آید و ربطی به مشکلات مادرزادی ندارد.

یوزپلنگ آسیایی در لبه گردنه انقراض قرار دارد

وی ادامه داد: یوزپلنگ آسیایی در لبه گردنه انقراض قرار دارد و این کاملا برایش محتمل است که وقتی 50 فرد از آن باقی مانده است در دهانه بطری قرار بگیرد و در ایران هم تحقیقات کافی ژنتیکی در این خصوص انجام نشده است.

معماریان بیان داشت: از حدود سال 1380 که پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی شروع به کار کرد، اولین هدف این پروژه این بود که بگوید اصلا یوزپلنگ وجود دارد و در مراحل بعدی قرار بود که مشخص کنند که اصلا زیست گاه های آن کجا است و چگونه می توان از آن در آخرین مامنش که ایران است، حفاظت کرد.

سیاسی شدن حفاظت از یوز به نگهداشت آن ضربه زد

دامپزشک حیات وحش اضافه کرد: از حدود 5 تا 6 سال پیش تقریبا تمام افرادی که به صورت تخصصی روی حفاظت از یوزپلنگ کار کرده اند را دستگیر کردند و این باعث شد حفاظت از یوزپلنگ سیاسی شود و این بیشترین ضربه را به یوز آسیایی زد و این دلیلی شد بر اینکه تحقیقات اینقدر در این سال ها ناقص بماند و کار کردن روی یوزپلنگ را سخت کند.

معماریان تاکید کرد: قبل از این 5 سال، یک سری کارهای محدودی انجام شده مثل قلاده گذاری دو فرد یوز که آنها کار ژنتیکی هم رویشان انجام شد و یک سری آنالیزهایی که از روی مدفوع ها در نقاط مختلف انجام شده است ولی اینها محدود هستند.

وی یادآور شد: چیزی که درباره گردنه بطری مشخص است این است که نیاز به تحقیق هم ندارد و مسلم و مهم این است که چه کار می توانیم بکنیم برای اینکه شانس بقای یوزپلنگ آسیایی وجود داشته باشد و اشتباهاتی که در سالهای اخیر افتاده است شانس بقا را کمتر کرده است.

یوزپلنگ های در طبیعت مهم هستند نه در اسارت

دامپزشک حیات وحش با اشاره به اینکه الان مردم فکر می کنند پیروز تنها یوزپلنگ آسیایی موجود دنیا بوده است، بیان کرد: تعداد افراد کمی هستند که می دانند پیروز در حجم خودش در اسارت جایگاه مهمی داشت ولی برای طبیعت مهم نبود بلکه آن یوزپلنگ هایی که در طبیعت هستند مهم هستند.

پدر پیروز یک یوزپلنگ نر موفق بود که او را از طبیعت جدا کردند

معماریان بیان داشت: چیزی که مهم است این است که پدر پیروز که از طبیعت شکار و جدا شد یک یوزپلنگ نر موفق بود که داشت تولید مثل می کرد و آن را از طبیعت جدا کردند و این است که خیلی خطرناک است.

وی افزود: در گردنه بطری بودن چیزی نیست که تماما ما را نگران کند؛ بسیاری از گونه ها بودند که این مشکل را داشتند و آن را پشت سر گذاشتند و ما هنوز مشکلات ژنتیکی جدی در یوزپلنگ هایی که تلف می شوند نمی بینیم که بگوییم ارتباط بدهیم به اینکه دیگر شانسی وجود ندارد و درون آمیزی آنقدر زیاد می شود که با مشکلات ژنتیکی زیادی مواجه هستیم.

دامپزشک حیات وحش اضافه کرد: سازمان محیط زیست به خاطر نداشتن توان بودجه یا دانش که سومی خیلی مهم تر است، در این چند سال زمینه افکار عمومی را از حفاظت از  زیستگاه طبیعی به سمت اسارت و تکثیر در اسارت برده است و تمرکز حتی محیط بان ها و افرادی که آنجا هستند به سمت تکثیر در اسارت رفته بود این عمدی باشد یا غیرعمدی، باعث شده توجه به حفاظت از زیستگاه کم شود.

تهدید جدی برای زیست یوز ایرانی دوستداران افراطی سگ و گربه هستند

معماریان عنوان می کند: اگر بخواهیم به حال حاضر نمره ای به ارگان های مختلف از جمله سازمان محیط زیست بدهیم، نمره اگر صفر نباشد به صفر میل می کند. در گذشته این نمره صفر نبوده، به همین دلیل است که ما آخرین کشوری هستیم که یوزپلنگ آسیایی همچنان در آن وجود دارد و توانستیم آن را حفظ کنیم همچنین تهدیدها در مورد یوزپلنگ در زیستگاه ها را می دانیم چیست، تصادف جاده ای، گاو اهلی، دامدار، سگ گله و... از جمله آنها است.

وی گفت: دو تهدید جدی و اصلی را سال هاست حل نکردیم و آن فرهنگ سازی برای جوامع محلی و حیوان دوستان افراطی است. اینکه ما می دانیم چرا یوز منقرض می شود و حل نکردیم وضعیت را بدتر می کند. ایران آخرین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی بوده است و ایرانی ها آخرین میزبان بوده اند و در حالی که می دانستند چرا منقرض می شده است جلوی انقراض آن را نمی گیرند.

معماریان با اشاره به اینکه جامعه شاید اشتباه می کند و برخی دوستداران افراطی سگ ها و گربه ها با رفتارهای غیرمسئولانه به حیات وحش آسیب می زنند ولی دلیل عدم اشتباه آنها مربوط به عدم آگاهی رسانی مسئولان است، افزود: مسلما مسئولیت اصلی در این مورد با دولت و سازمان محیط زیست و بخش های دیگر دولت و حاکمیت است و آنها می توانستند در این خصوص کمک کنند ولی کاری نکردند.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
3
16
سلام سلبریتی خسته نباشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
یه موج دانشجو تازه فارغ التحصیل متخصص داره میاد اونا رو باید تماشا کنی
باید به اونا کمک کرد تکرار اشتباهات نشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
1
2
واقعا از بین رفتن پیروز خیلی ناراحت کننده و غم انگیز بود،پیروز در یاد همه میمونه،پیروز رو همه دوست داشتن و با رفتنش اشک ریختن.
دامزشک
|
Switzerland
|
۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
0
2
دوره بیهوشی گوشتخوار تو افریقا نه افای معماریان رو متخصص کرده نه .....................
ناشناس
|
Canada
|
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
0
1
نارسایی حاد کلیوی بدون علت ایجاد نمیشود!
......................
به زودی حقیقت موضوع روشن میشود.
نامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
0
1
چرا نمیگین پیروز یه مدت توسط قاچاقچیان ربوده شده بوده بخاطر اینکه محافظت نمیشد
نظر شما
ادامه