کد خبر: ۷۳۱۷۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: رییس دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت: بیشترین میزان شیوع تب‌مالت ثبت شده در دانشگاههای علوم پزشکی کشور مربوط به شهرستان تربت‌جام در استان خراسان رضوی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد محمدی» روز سه شنبه افزود: در حال حاضر نرخ شیوع تب مالت در مناطق زیرپوشش دانشکده علوم پزشکی تربت جام که شهرستانهای صالح آباد و تربت جام را زیر پوشش دارد، ۲۰۲ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که بالاترین نرخ در کشور است.

وی با بیان اینکه تب مالت از جمله بیماریهای مشترک شایع بین انسان و دام است، گفت: عوارض قلبی، گوارشی، ادراری و تناسلی و حتی افسردگی از تبعات ابتلا به تب مالت است.

رییس دانشکده علوم پزشکی تربت جام اظهار داشت: عامل به وجود آورنده این بیماری یک باکتری است که طیف گسترده ای از نژادهای حیوانی مانند گوسفند، بز، گاو و سگ و البته انسان را درگیر می‌کند.

محمدی اضافه کرد: همچنین این بیماری در دام می‌تواند منجر به سقط جنین، کاهش تولید شیر و حتی عقیمی شود، لذا از جنبه اقتصادی برای دامداران منطقه نیز حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: این بیماری مشترک بین انسان و حیوان به دنبال مصرف شیر خام و نجوشیده و فرآورده های حیوان آلوده مثل جگر و گوشت که بخوبی پخته نشده بروز می کند.

رییس دانشکده علوم پزشکی تربت جام تاکید کرد: مهمترین راه مبارزه با این بیماری، واکسیناسیون دام است که در این راستا جلسات مشترکی با دامپزشکی در خصوص کنترل تب مالت انجام شده و واکسیناسون دام‌های سبک و سنگین توسط شبکه دامپزشکی شهرستان هر ساله انجام می‌گیرد.

محمدی خاطر نشان کرد: همکاری دامداران جهت انجام واکسیناسیون دامها جز مهمترین دغدغه ها بشمار می‌رود و انتظار است دامداران عزیز در این زمینه همکاری نمایند تا شاهد کاهش موارد ابتلا به بیماری باشیم.

تب مالت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام بوده و به‌شدت مسری است. مصرف شیر غیرپاستوریزه، گوشت خام یا نیمه‌خام و تماس نزدیک با ترشحات بدن حیوان مبتلا به بیماری از دلایل اصلی انتقال این بیماری به انسان هستند. این بیماری با نام‌های بروسلوز، تب مدیترانه و تب ناخواسته نیز شناخته می‌شود.

۳۱۰ هزار نفر از ساکنان شهرستانهای صالح آباد و تربت جام زیرپوشش دانشکده علوم پزشکی تربت جام قرار دارند.

حدود ۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است و سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود.

استان هفت میلیون نفری خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ رتبه‌های نخست تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
0
3
شما بفرمایید کجا کمترین میزان رو داره؟!
بروسلوز بیداد میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
کجایند آقایانی که از ریشه کنی صحبت می کنند
نظر شما
ادامه