کد خبر: ۷۳۱۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: نخستین کلینیک تخصصی درمانی حیات وحش و خانه محیط زیست غرب مازندران همزمان با هشتمین روز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی با حضور شماری از مسوولان کشوری و استانی در چالوس گشایش یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران روز چهارشنبه در این آیین گفت: به علت تعارضات و دخل و تصرف به زیستگاه های طبیعی و تهدید زنجیره غذایی حیات وحش گشایش این کلینیک امری ضروری بود.

«عطاء الله کاویان» افزود: از زمان شکل گیری دولت سیزدهم و تغییر مدیریت در اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران این کلینیک دومین کلینیک تخصصی است که در این استان راه اندازی شده است.

وی بیان داشت: در اردیبهشت ماه امسال بعد از وقوع حادثه پلنگ در قائمشهر و با توجه به کمبودهای موجود، استقرار ۲ کلینیک درمان حیات وحش در مازندران از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درخواست که موافقت شده است.

مدیر کل محیط زیست مازندران راه اندازی کلینیک درمان حیات وحش غرب مازندران نیاز ضروری این منطقه دانست و بر ضرورت حفاظت همه جانبه از گونه های جانوری تاکید کرد.

کاویان درباره گشایش خانه محیط زیست خاطرنشان کرد : با توجه به شعار امسال سازمان با عنوان توجه به محیط زیست باید مردمی شود بر همین اساس تصمیم بر گشایش خانه محیط زیست شد.

وی افزود: در این خانه فعالان و نهادهای مردم نهاد که دغدغه زیست محیطی دارند می توانند در این فضا با هم افزایی، آموزش و گفتمان سازی در راستای حفظ محیط زیست برنامه ریزی کنند.

برابر آمار در شهرستان چالوس ۳۰ تشکل مردم نهاد فعالیت دارد که پنج تشکل آن زیست محیطی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران میزان اعتبار هزینه شده برای راه اندازی کلینیک و خانه محیط زیست را حدود یک میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی سازمان تامین شده است.

۳۰ هزار هکتار از منطقه حفاظت‌ شده البرز مرکزی به همراه ۲ رودخانه حفاظت ‌شده سردآبرود به طول ۶۶ کیلومتر و چالوس به طول ۷۸ کیلومتر در شهرستان چالوس قرار دارد که زیستگاه مرال، پلنگ، خرس، شوکا، قرقاول و کل و بز است و گونه های گیاهان منحصر به ‌فرد دارد.

به گزارش تسنیم، واکسن اورنیتو باکتریوم رینوتراکئال (ORT) ویژه پرندگان، واکسنی استراتژیک است که با همکاری اعضای هیات علمی موسسه رازی شعبه جنوب کشور (شیراز) و پس از حدود 10 سال کار تحقیقاتی، برای نخستین بار در کشور در این شعبه ساخته و در هفته‌های گذشته نیز پروانه ساخت آن از سوی سازمان دامپزشکی کشور صادر شده است.

پایلوت آزمایشگاهی این واکسن، سال 1392 آغاز شد و پس از اعلام نیاز سازمان دامپزشکی مبنی بر ساخت واکسن در سال 1400، طی همان سال اجازه ورود به فاز نیمه صتعتی برای این واکسن صادر و یک سال بعد (1401) وارد فاز صنعتی شد.

ظرفیت تولید این واکسن در موسسه رازی شعبه شیراز، متناسب با نیاز سازمان دامپزشکی، سالانه دست کم 40 میلیون دز برآورد شده است که علاوه بر صرفه جویی ارزی قابل توجه برای کشور، از ابتلای پرندگان به این بیماری مسری پیشگیری خواهد شد.

به گفته محققان و دامپزشکان، با توجه به حساس نبودن اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال به آنتی بیوتیک‌های رایج و کسب مقاومت دارویی در این باکتری، درمان آن بسیار مشکل است و به نظر می‌رسد تهیه واکسن به عنوان عامل پیشگیری، بهترین راه مقابله با این بیماری است.

 


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
0
1
چرا از دامپزشکی مازندران کسی نیست؟ ...............
نظر شما
ادامه