کد خبر: ۷۲۸۵۶

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: بیش از ۱۲ هزار قطعه مرغ در یکی از مرغداری‌های شهرستان نمین به خاطر عدم تهویه مناسب سالن تلف شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر بهلول تکلوی» اظهار کرد: این سانحه بر اثر سوخت ناقص، عدم تهویه مناسب سالن و خفگی روی داده و سبب شد تا ۱۲ هزار قطعه مرغ تلف شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این مرغداری دو سالن شامل یک سالن ۱۲ هزار و ۵۰۰ قطعه و هفت هزار قطعه مرغ پرورش داده می‌شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به اینکه براساس گزارش آتشنشانی به علت سوخت ناقص و عدم تهویه مناسب یکی از سالن‌ها، بیش از ۱۲ هزار قطعه تلف شدند، گفت: توصیه‌های پیشگیرانه از وارد شدن خسارت و تلفات به واحدهای تولیدی دام و طیور ارائه می‌شود اما متأسفانه ما در برخی موارد شاهد بروز چنین حوادثی در حوزه تولید طیور هستیم.

تکلوی تصریح کرد: ما در استان اردبیل ۴۷ فارم مرغ مادر گوشتی داریم که ظرفیت آن بیش از ۲ میلیون و ۷۰ هزار قطعه است.

وی با تاکید بر رعایت نکات ایمنی و دستورالعمل‌های حفظ خط تولید طیور در واحدهای مرغداری بیان کرد: تولیدکنندگان و دارندگان واحدهای مرغداری باید بیش از گذشته نسبت به نگهداری و صیانت از سالن‌های تولید اقدام کرده و کوچک‌ترین نقص فنی در واحدهای خود را در اسرع وقت تعمیر و بازسازی کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل خسارت وارد شده به این سالن مرغداری را بالا عنوان کرد و افزود: جبران این خسارت برای تولیدکننده واحد طیور سخت است و امیدواریم تولیدکنندگان و دارندگان واحدهای مرغداری نسبت به حفاظت از سرمایه‌های خود بیش از پیش حساس باشند.

تکلوی با اشاره به صادرات ۹ فرآورده خام دامی به ۱۰ کشور جهان در یک سال گذشته اظهار کرد: در یک سال گذشته آلایش غیر خوراکی دام، پا و پنجه مرغ و تخم مرغ نطفه‌دار، دنبه گوسفندی و سایر محصولات دامی به کشورهایی همچون ویتنام، تایلند، ترکیه، ارمنستان و قرقیزستان، آذربایجان و عراق، گرجستان و مالزی صادر کرده‌ایم و در تلاش هستیم این میزان صادرات را افزایش دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه بیش از ۸۵۰ نوع بیماری قابل انتقال بین انسان و دام وجود دارد، ادامه داد: در ۷ ماهه گذشته سالجاری ۴ میلیون و ۴۰۰ دز واکسن علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام استفاده شده و محل‌های نگهداری ۱۰۵ میلیون قطعه طیور سم‌پاشی شده است.

تکلوی افزود: دامپزشکی در خط مقدم بیماری‌های دامی قرار دارد که اگر این بیماری‌ها در جمعیت دامی کنترل نشود کنترل آن در جمعیت انسانی به مراتب دشوار، هزینه بر و بسیار سخت خواهد بود.


نظر شما
ادامه