کد خبر: ۷۲۶۳۹
تعداد نظرات: ۸ نظر

حکیم مهر: به منظور ساماندهی نظارت و عرضه بهداشتی تفاهم‌نامه‌ای فی‌مابین سازمان دامپزشکی کشور و انجمن صنایع بسته بندی فرآورده‌‍‌های گوشتی کشور به امضا رسید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر سیدمحمد آقامیری» معاون وزیر و رئیس این سازمان در آیین امضای تفاهم‌‌نامه سازمان دامپزشکی کشور و انجمن صنایع بسته بندی فرآورده‌‍‌های گوشتی کشور گفت: «امضای این تفاهم‌نامه اقدامی ارزشمند و کارشناسی جهت ارتقای کیفیت محصولات پروتئینی و سلامت عمومی جامعه است و بعد از امروز اتفاقات ارزشمندی رخ خواهد داد که اولین آن، اعتماد سازمان دامپزشکی کشور به همکاری جامع تشکل‌هاست.»

وی با بیان اینکه واگذاری پیش ممّیزی واحدهای تولیدی و کشتارگاهی و مراکز عرضه مواد پروتیئنی با منشاء دامی از سوی تشکل‌ها به عنوان تجربه جدید در حوزه دامپزشکی است، افزود: «تشکل‌ها بهترین مجموعه‌ای هستند که به نمایندگی از اعضا در رده‌های تصصمیم‌ گیری سازمان به حل مشکلات کمک می کنند.»

دکتر آقامیری با بیان اینکه نخستین اقدام سازمان دامپزشکی کشور رفع ممنوعیت قطعه‌بندی در مراکز کشتارگاهی و مراکز مجاز بسته‌بندی است که در گذشته ایجاد شده بود اظهار کرد: «در مقابل آن، قطعه‌بندی در واحدهای عرضه و سطح شهر ممنوع است و در همینجا به عنوان آخرین اخطار سازمان دامپزشکی این موضوع را اعلام می‌کنم؛ مگر آنکه این مراکز عرضه مجوز قطعه بندی را از سازمان دامپزشکی کشور گرفته باشند که آن هم مستلزم استخدام مسئول فنی دامپزشک است.»

وی با تاکید بر مخالفت سازمان دامپزشکی کشور با مراکز عرضه قطعه‌بندی کننده بدون مجوز از سازمان گفت: اقدام بعدی، اهتمام به این است که از این پس تمام رستوران‌ها و هتل‌ها از محصولات پروتئینی قطعه‌بندی شده با شناسنامه استفاده کنند و چنانچه در هر رستوران و مرکز کشتارگاهی محصولات واحدی بدون شناسنامه مشخص اقدام کنند، محصولات آنها ضبط و امحاء و واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

دکتر آقامیری اقدام دیگر در راستای ارتقای سطح بهداشتی را نوسازی ناوگان حمل و نقل با حفظ زنجیره سرد عنوان و خاطرنشان کرد: «با تولیدکنندگان خودرو مذاکره شده است تا ماشین‌های یخچال‌داری به این منظور تولید کنند که با این اقدام برای حداقل 10 هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد. سازمان دامپزشکی کشور بدون مسامحه در برابر عدم رعایت ضوابط حمل و نقل بهداشتی ایستادگی خواهد کرد و کسانی که بعد از نوسازی ناوگان، اقدام به حمل و نقل محصولات خارج از چارچوب تعیین شده کنند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.»

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور با یادآوری واگذاری اختیار و مجوز پیش‌ممیزی واحدهای تحت نظارت به انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی (حتی اگر دو تشکل با اعضای متفاوت باشند) گفت: در صورت وجود چنین شرایطی، با هر دو تشکل تفاهم نامه جداگانه بسته خواهد شد.

وی با اشاره مختصری به مکانیسم اجرای این برنامه گفت: بر اساس چک لیست‌ها، پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های سازمان هر 3 ماه یکبار پیش ممیزی از سوی تشکل‌ها - و هر 6 ماه یکبار نیز از سوی سازمان بصورت مجدّد ممیّزی خواهد شد.

 وی هدف از این این اقدام را تحقق دو هدف نهایی برشمرد و گفت: «رتبه بندی مراکز تولید و بسته بندی محصولات پروتئینی با منشاء دامی بر اساس رتبه‌هایی که در سازمان تعیین شده به عنوان هدف نخست و رتبه‌بندی محصولات تولیدی در مراکز تولید و عرضه بسته‌بندی و عرضه در چهار رده عادی یا معمولی، خوب، عالی و ممتاز به عنوان هدف غایی و نهایی تبیین شده است. در واقع با این اقدام سازمان دامپزشکی کشوربرای مردم روشنگری می کند که بدانند چه محصولی را استفاده می کنند و رتبه بندی محصولات مبتنی بر رتبه بندی مرکز تولیدی یا کشتارگاهی و عرضه است.»

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه بازنگری دستورالعمل‌های ارتقای کیفی و بهداشتی محصولات پروتئینی اقدام بعدی است که شروع کردیم و به زودی دستورالعمل‌ها را به مراکز تولید و عرضه ابلاغ خواهیم کرد تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور این اقدام را به عنوان اولین تجربه شروع کرده و آرزوی ما این است که بعد از کسب نتایج خوب به سمت ترویج بسته‌بندی و رتبه‌بندی تخم مرغ از لحاظ سطح بهداشتی نیز برویم.

وی با اشاره به آغاز ترویج فرهنگ استفاده از مرغ‌های با وزن سایز اعلام کرد: در این خصوص دستورالعملی تهیه شده که به زودی نهایی خواهد شد و دلیل آن هم ملاحظات اقتصادی و بهداشتی عرضه گوشت مرغ سایز به نفع مردم است.

آقامیری با اعلام اینکه در دستورالعمل جدید حداقل و حداکثر وزن مرغ قبل از کشتار و عرضه به بازار مشخص خواهد شد گفت: در واقع پس از ابلاغ وزن مرغ سایز، مرغ بالاتر از وزن مورد نظر سازمان صرفا وارد قطعه‌بندی‌ها خواهد شد و مرغ سنگین وزن اجازه دسترسی به مردم در مراکز عرضه را نمی‌یابد.

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه آنچه محرز است مرغ سایز حداکثر سایزش باید زیر 2 کیلوگرم باشد و بالاتر از آن وارد بازار نخواهد شد گفت: لذا کشتارگاه‌ها و مسئولان فنی موظف خواهند بود تا مرغ بالاتر از سایز را از چرخه عرضه به بازار خارج و وارد بسته‌بندی و قطعه‌بندی کنند.

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه به غیر از ملاحظات قیمت، برای مرغ دارای رتبه‌های عالی و ممتاز ماندگاری بیشتری در نظر گرفته خواهد شد گفت: «اگر رقابت میان عالی خوب و ممتاز ایجاد کنیم، همه واحدها به سمت تولید و عرضه مرغ خوب و عالی و ممتاز خواهند رفت و شاید بعد از مدت زمانی با همان قیمت مرغ معمولی هم به دست مردم برسد.»

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر xy
|
Germany
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
0
6
بجای اینکه در این رابطه به کشتارگاه نامه بزنید از مبدا مرغداری این برنامه رو اجرا کنید. جلوی پرورش مرغ سنگین رو از مرغداری بگیرید.
پاسخ ها
مطلع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
رفع ممنوعیت قطعه بندی در کشتارگاهها!!! کشتارگاههای طیور استانهای شمالی تناژ تناژ قطعه بندی و منجمد میکنند بدون مسئول فنی بهداشتی و تازه در ساعات بعد از کشتار یه مقداری هم از ضایعات شب گذشته کشتار استفاده میکنند، در اینکه ادارات و سازمان اطلاع دارند و حتی کمک هم میکنند که شکی نداریم فقط چرا فشار رو میزارین رو محل های عرضه؟ اینکار باعث عرضه در لاین غیرقانونی و غیر بهداشتی میشه، هرچند که الان هم قطعه بندی در کشتارگاه هم غیربهداشتی و غیر قانونی انجام میشه
همکار دامپزشک
|
Japan
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
0
7
سلام مرغ درشت برای قطعه بندی صرفه اقتصادی ندارد و قطعه بندها این کار انجام نخواهند داد و نمی‌توان آنها رامجبور کرد در خصوص استخدام مسئول فنی برای واحدهای کوچک اولا فعلا مسئول فنی قدرت لازم را ندارد و عملا کمکی به بهداشت جامعه نمی‌باشد و این حقوق درنظر گرفته شده توسط انجمن اصلا قابل پرداخت توسط واحدهای کوچک نمی باشد وقتی فرهنگ جامعه این هست مرغ گرم خریداری کنند و در فریزر خانگی منجمد کند قبل این عمل هر چقدر هم تلاش شود باز نتیجه مطلوب بدست نخواهد آمد ما در مرحله ای هستیم در کارخانه به کارفرما میگیم حق نداری ماهی و گوشت و مرغ در یک اتاق سردخانه کنار هم نگهداری کنی میگه پس میبری خانه در یک فریزر قرار می‌دهی مگر آلودگی بوجود می آید بنظر من اول باید قوانین بروزترین شود عاقلانه تر باشد وقتی کالا در کشتارگاه توسط دامپزشک تایید می‌شود حالا مرغ هر جا می‌رود یک دکتر هم روانه کنین آیا این توسط جامعه پذیرفته می‌شود خودم مسئول فنی هایپر پروتئین بودم برای تبلیغات کاری من را استخدام کرده بود به مشتری ها میگفت اینجا همه چیز زیر نظر دکتر هست بعد مشتری بهش میگفت حقوقش از شما میگیره دیگه ببینید ما فضایی فراهم کردیم برای مردم امروز خنده دار هست حالا مگر میشه دستوری وزن مرغ تعیین کرد زمانهایی می‌رسد مرغدار می‌خواهد بفروشد کشتارگاه فروش ندارد مرغ درشت می‌شود و قطعه بندی مرغ درشت نمی‌خرد نهایتا ۲۲۰۰ با دستوری کار کردن نمی‌شود جناب دکتر من شما را دوست دارم ولی باید کمی عمقی تر مشکلات را شناسایی کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
0
5
................ به فکر معیشت کارکنان خود باشید حکم کارگزینی آبدارچی شرکتی اداره با دکتر دامپزشک تقریبا یکی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
0
4
جناب رئیس سقف را برای مرغ حداکثر 2000 گرم تعیین فرمودند ولی حداقل را فراموش کردند بنابراین مراکز عرضه برای ارائه مرغ های پنچری (مرغ های بیمار زیر 1000 گرم) به مردم مشکلی نخواهند داشت
بلاتکلیف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
0
0
از روزی که مسئولین دولتی و.... و ..... احساس وظیفه کردند بازار را تنظیم کنند تولید کننده و مصرف کننده به چه کنم چه کنم افتادند. مملکت به خاک سیاه نشسته . .......... چرا نمیخواید بفهمید اقتصاد دستوری درست نمیشه. .............. نه تنها نظر میدید، خودتون هم دخالت میکنید وقتی هم خراب شد آسمون رو نگاه می‌کنید و راهتون رو می‌کشید میرید .
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
0
0
نظرتون چیه برای هر خانه هم یک پزشک عمومی استخدام کنیم تا سلامتی اعضا خانواده را زیر نظر بگیره و در هر رستوران یک دامپزشک ناظر طبخ فراورده ی دامی ؟؟؟
پاتوبیولوژیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
0
2
کلمه مستلزم را لطفا توضیح دهید و ضمانت اجرای آن را بیان فرمایید. من سالیان متمادی در این حرفه همیشه این سوال را داشته ام!
نظر شما
ادامه