کد خبر: ۷۱۹۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه جلسه شورای راهبردی تحقیقات دامپزشکی کشور در پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور در بندرانزلی با بیان اینکه فقط ۹ درصد نیاز کشور به واکسن دامی، وارداتی است، افزود: شرکت‌های دانش بنیانی که در زمینه تولید دارو، واکسن، مواد بیولوژیکی و تهیه مواد اولیه فعالیت می کنند مورد حمایت جدی سازمان دامپزشکی کشور قرار دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط‌ عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر سیدمحمد آقامیری» با تاکید بر اینکه در حال حاضر هفت شرکت دانش بنیان در این سازمان ثبت شده که ۹ محصول دانش بنیان تولید کرده اند، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی با دعوت از شرکت‌های واکسن‌سازی و سرمایه‌گذاران، فهرستی از واکسن‌های درخواستی طیور را نیز در اختیار آنها قرار داده تا نسبت به تهیه آن اقدام کنند و حمایت لازم را از این شرکت‌ها در دستور دارد.

دکتر آقامیری عنوان کرد: در زمان حاضر ۲۵ درصد واکسن های طیور تولید داخل بوده و ۷۵ درصد واکسن های موجود وارداتی هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد : این سازمان می تواند محصولات شرکت هایی که تمایل به تولید این واکسن ها دارند را پیش خرید کند زیرا معتقدیم کشورمان باید هرچه سریعتر در تولید واکسن دام و طیور و آبزیان به خودکفایی برسد.

دکتر آقامیری اضافه کرد: در حوزه آبزیان نیز در کشور ۲ واکسن موثر تولید شده که به جهت قیمت بالای آن با استقبال چندانی مواجه نشده است و باید شرکت های دانش بنیان با ورود به این عرصه به کاهش قیمت این آنها کمک کنند.

وی تاکید کرد : یک محصول دانش بنیان باید بتواند میزان تولید را با حداقل هزینه ها افزایش دهد و فقط در این صورت محصول دانش بنیان توسعه می یابد. مولفه هایی دیگری هم وجود دارد که یکی از مهترین آنها ایجاد جذابیت در بازار است در غیر اینصورت هر کالایی را می توان از طریق کاربری یعنی نیروی انسانی و سرمایه‌بر یا تجهیزات و ماشین آلات صنعتی پیشرفته تولید کرد.

هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور نداشته ایم

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین عنوان کرد: علی رغم اینکه بسیاری از کشورهای همسایه درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند در کشور ما هیچ گزارشی مبنی بر مشاهده کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ارائه نشده است.

وی دلیل این امر را برگزاری جلسات متعدد و تشکیل ستاد ملی آنفلوآنزا در سازمان دامپزشکی اعلام و تصریح کرد : این جلسات حداقل ۲ بار در هفته برگزار می شود و کشور در خصوص این بیماری و نیز آنگارا (بیماری التهاب حاد ویروسی کبد در طیور که بعنوان بیماری نوپدید است که طی ۲ سال اخیر شایع شده) پایش می شود ولی تا این لحظه گزارشی از بیماری فوق حاد پرندگان نداشته‌ایم.

وی یکی دیگر از دلایل عدم مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را از سرگیری صادرات محصولات طیوری کشور به بسیاری از کشورها ازجمله عراق و کویت اعلام و عنوان کرد: پس از ۶ سال صادرات طیور (مرغ، تخم مرغ، تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه) به کشور عراق از سر گرفته شده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
0
2
75% واکسن‌های طیور وارداتی ؟!!! پس خودکفایی بعد از این همه سال چه شد؟
نظر شما
ادامه