کد خبر: ۷۱۶۰۲

حکیم مهر: دامپزشکی مهمترین حرفه‌ای است که برای تامین سلامت دام و تولیدات دامی، امنیت غذایی سالم برای انسان‌ها نقش پُررنگ دارد و کمتر به نقش و اهمیت این سازمان و تلاش شبانه‌روزی کارکنان آن پرداخته شده روز ملی دامپزشکی بهترین فرصت برای معرفی خدمات فعالان گمنام این عرصه به جامعه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، امروز با توجه به رشد روز افزون جمعیت و نیاز بشر به غذا، منابع حیوانی یکی از بهترین منابع برای تامین این نیاز است و گرایش به مصرف آن هم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته که به تبع آن توجه به نقش و اهمیت دامپزشکی به عنوان سرمایه در تامین منابع حیوانی سالم برای جامعه دوچندان می‌کند.

نقش حیاتی فعالان سازمان دامپزشکی برای پایداری تامین منابع حیوانی سالم و تضمین سلامت جامعه  ضرورتی است که کارکنان زحمتکش این عرصه از جمله دامپزشکان، کارشناسان آزمایشگاهی و بهداشتی در سرکشی مستمر از واحدهای پرورش، بازدید از تالاب‌ها، آب‌بندان‌ها، کشتارگاه‌ها، واحدهای بسته‌بندی و فرآوری، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، انتقال محصولات به سایر استان‌ها، نظارت بر صادرات محصول تولیدی و پیشگیری و کنترل بیماری‌ها طی سال و همچنین حوادث پیش‌بینی نشده از جمله سیل، سرما و خشکسالی حضور فعالانه دارند تا غذای سالم سر سفر خانواده‌ها قرار گیرد.

با توجه به ارزش سرمایه دامی کشور در تامین منابع حیوانی سالم و تضمین سلامت جامعه، حمایت از فعالان عرصه دامپزشکی به توجه بیشتری نیاز دارد تا این قشر بدون دغدغه به نقش آفرینی خود در انجام وظیفه ادامه دهند.

در استان گلستان هم صنعت دامپروری از جایگاه ویژه برخوردار است به طوری فعالیت بیش از ۷۰ هزار بهره‌بردار در این بخش و با نظارت و کنترل فعالان عرصه دامپزشکی، نقش موثر خود را در تولید و تامین منابع حیوانی سالم علاوه بر استان، سایر استان‌های کشور دارد.

مطابق گزارش جهادکشاورزی گلستان، این استان شمالی در تولید گوشت مرغ رتبه دوم، میگو رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم کشوری را در حوزه دامپروری دارد.

گلستان با گستره بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و دارای هفت اقلیم آب و هوایی، ۶۶۷  هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۴ میلیون واحد دامی، بیش از هزار واحد پرورش طیور، وجود مجتمع میگو گمیشان، استخرهای پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی، دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر سواحل خزر، وجود ۳۴ هزار حلقه چاه زراعی، حدود یک هزار هکتار آب‌بندان، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، از ظرفیت‌های توسعه صنعت دامپروری در کشور به شمار می‌رود.

غفلت در معرفی جایگاه دامپزشکان و تضمین سلامت جامعه

رییس نظام دامپزشکی گلستان گفت: دامپزشکان در نخستین خط مبارزه با بیماری‌ها به ویژه مشترک انسان و دام (بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک انسان و دام) قرار دارند و در معرفی وظیفه خطیر این قشر به جامعه غفلت شده است.

«دکتر مهران شکیبایی» به خبرنگار ایرنا افزود: با وجود این که برخی در جامعه مراقبت‌های دامپزشکی را برای تامین غذای سالم و حفظ سلامت جامعه به عنوان مانع می‌دانند ولی این قشر دست از وظیفه خطیر خود برنداشته و با جدیت به تلاش خود ادامه می‌دهند.

وی تاکید کرد: امروز توجه در حمایت و سرمایه‌گذاری برای فرهنگ سازی در معرفی نقش و اهمیت دامپزشکان برای جامعه را می‌طلبد.

دکتر شکیبایی ادامه داد: یک دامپزشک کار پیشگیری، مقابله، درمان بیماری‌ها، نظارت بر رعایت بهداشت در مراکز پرورش دام، طیور، آبزیان، کشتارگاه‌ها، واحدهای فرآوری، عرضه و ... دنبال می‌کند تا غذای سالم و با کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حضور دامپزشک در کنار تولید مواد پروتئینی، هزینه نیست، گفت: برخی از تولیدکنندگان این مساله را هزینه می‌دانند در حالی فعالیت این قشر با تضمین سلامت جامعه مرتبط بوده و باید بها بیشتر به آنها داده شود.

رییس نظام دامپزشکی گلستان بیان کرد: اجرای به موقع طرح‌های مایه‌کوبی دام و طیور طی سال و پیشگیری از بروز بیماری‌ها و خسارت ناشی از آن نمونه از نقش موثر فعالیت دامپزشکان است.



نظر شما
ادامه