کد خبر: ۷۱۰۶۲

حکیم مهر: برخی از محصولات آرایشی یا دارویی که به صورت روزمره از آنها مصرف می‌‌‌کنیم، برای حیوانات آبزی سمی هستند و وقتی وارد سیستم آب می‌‌‌شوند، می‌‌‌توانند حیات‌وحش را به‌طور جدی تهدید کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دنیای اقتصاد، این سموم ممکن است ماهی‌‌‌ها و حتی کل شبکه غذایی را آلوده کنند و در نهایت به فروپاشی اکوسیستم منجر شوند. شرکت‌ها برای اینکه از بروز فاجعه‌‌‌ای در این مقیاس جلوگیری کنند، باید سمی‌بودن این محصولات را چک کنند و در برخی موارد، مجبورند آزمایش‌‌‌هایی روی حیوانات انجام دهند. در این آزمایش‌‌‌ها میزان مشخصی از محصول وارد مخزن نگهداری ماهی‌‌‌ها می‌شود تا ببینند چه تعدادی از آنها می‌‌‌میرند.

سال‌هاست که شرکت‌ها این آزمایش‌‌‌ها را انجام می‌دهند تا در مورد میزان سمی بودن ترکیبات و محصولات شیمیایی داده‌‌‌هایی به دست آورند.

آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا (EPA) در مورد میزان مواد شیمیایی مجازی که ورود آن به آب به گیاهان و حیوانات آسیب نمی‌‌‌زند، دستورالعمل‌‌‌هایی دارد.

شرکت «اسمارتر سورتینگ» (Smarter Sorting) با استفاده از داده‌‌‌های تست‌‌‌های قبلی سنجش مواد سمی، توانسته است آزمایش‌‌‌های دقیقی را طراحی کند که در آن نیازی به کشتن حیوانات نیست. آنها به جای اینکه مواد شیمیایی را وارد مخزن ماهی‌‌‌ها کنند، از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند تا کلیه محاسبات ضروری را برای میزان سم استفاده‌شده در محصولات شرکت‌ها انجام دهند.

«کنی»، یکی از کارشناسان حقوقی شرکت می‌‌‌گوید: «بیشتر موادی که در کالاهای مصرفی استفاده می‌شوند، حاوی داده‌‌‌هایی از نظر میزان مواد سمی هستند که به دهه‌‌‌ها ی قبل برمی‌‌‌گردند. بنابراین، ما این داده‌‌‌های ارزشمند را در این مرحله داریم و آنها را به فرمول‌‌‌هایی براساس ارزیابی‌‌‌های میزان مواد به کار رفته در آن محصول (مثلا ۱۰درصد)، اضافه می‌‌‌کنیم.»‌‌‌ سپس اطلاعاتی در مورد وزن هر ماده در محصول و اینکه چه نوع ماهی‌‌‌هایی در آزمایش‌‌‌های قبلی استفاده شده‌‌‌اند اضافه می‌‌‌شوند؛ چون برخی ماهی‌‌‌ها حساس‌‌‌تر از انواع دیگر هستند.

شرکت اسمارتر سورتینگ در ابتدا قصد نداشت محاسبات ریاضی را جایگزین تست‌‌‌های حیوانی کند. آنها ابتدا روی به‌حداقل رساندن ضایعات مصرفی با استفاده از داده و یادگیری ماشینی متمرکز بودند تا به شرکت‌ها کمک کنند در زنجیره ارزش خود تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند.

اما در سال ۲۰۲۱ پلتفرم «محصول هوشمند» این شرکت که حاوی اطلاعاتی برای ساخت، بازاریابی و دفع بهتر محصولات تولیدکننده‌‌‌های کالاهای مصرفی بود، مورد استقبال بیش از ۱۲۰۰برند و ۲۴شرکت خرده‌‌‌فروشی بزرگ مثل کاستکو، وگمنز و آلبرت‌‌‌سانز قرار گرفت.

اطلاعات این پلتفرم به خرده‌‌‌فروش‌ها کمک می‌کند تا ضایعات محصولات خود را که ممکن است حاوی مواد سمی باشند، مدیریت کنند و مطابق قوانین ایالت خود برای دفع آنها اقدام کنند. بعد از مدتی، اسمارتر سورتینگ متوجه شد می‌‌‌تواند از مدل‌‌‌ محاسباتی برای این موضوع استفاده کند که نه‌تنها سریع‌‌‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌‌‌تر است، بلکه انسانی‌‌‌تر است و از کشته شدن حیوانات در آزمایش‌‌‌ها جلوگیری می‌کند.


نظر شما
ادامه