کد خبر: ۷۰۴۰۴
 

حکیم مهر: رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در خوست می‌گوید که بیماری جلدی حیوانی در خوست از پاکستان شیوع کرده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مالداران ولایت خوست می‌گویند که صدها حیوان در نتیجه‌ یک بیماری جلدی حیوانی در این ولایت از بین رفته‌اند.

مالداران می‌گویند که این بیماری از پاکستان آمده است و در آستانه عید قربان در میان حیوان‌‌های این ولایت شیوع پیدا کرده است.

این بیماری کشنده است و دامپزشکان خوردن گوشت حیوان بیمار را به انسان زیان‌بار می‌دانند.

نظرمحمد، مالدار، گفت: «من‌ در فارم ‌هفتاد، هشتاد حیوان نگهداری می‌کنم و در بینشان ده تا یازده حیوان در نتیجه این بیماری تلف شده‌اند.»

احمدخان، فروشنده حیوان، گفت: «خواست ما از طالبان همین است که برای درمان این بیماری راهی پیدا کند چرا که وضعیت این حیوانات بسیار خراب است.»

به گفته دامپزشکان، این بیماری بنام لمپی‌سکین یا  LSD یاد می‌شود و تا اکنون واکسن‌های مورد استفاده برای جلوگیری از این بیماری، سودمند نبوده‌اند.

احسان‌الله همت، دامپزشک، گفت: «این بیماری لمپی‌سکین نامیده می‌شود که بیماری خطرناک و ساری است و در سراسر خوست شیوع پیدا کرده است تداوی خاص ندارد؛ واکسن است که تا حال واکسن هم نتیجه نداده است.»

از سوی دیگر رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در خوست می‌گوید که این بیماری از پاکستان به اینجا شیوع کرده است.

شبیراحمدعثمانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ خوست، گفت: «این بیماری از پاکستان انتقال یافته است، واکسن برایشان داده می‌شود ولی این واکسن وقت مخصوص دارد که در مدت ۱۵ روز آنتی بادی تولید می‌کند.»

به گفته دامپزشکان، کم خوراکی، تب، و آبله در پوست حیوانات، از‌ نشانه‌های این بیماری هستند.

مگس، زنبور و حشره‌های دیگر می‌توانند این بیماری را از یک حیوان به حیوان دیگر انتقال بدهند.

 

نظر شما
ادامه