کد خبر: ۶۹۸۱۲
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر مصطفی فاطمی» مدیر یک بیمارستان دامپزشکی در تربت‌جام:
دکتر مصطفی فاطمی افزود: در بخش درمان دامپزشکی، انسان واقعا باید از خانواده خود هم بزند که بتواند جواب کار را بدهد ...
 

حکیم مهر- پدیده مظفری: «رابطه بین اداره دامپزشکی و شبکه‌های دامپزشکی با بخش خصوصی و درمانگران بخش خصوصی ضعیف است»؛ این گلایه یکی از فعالان صنفی و صاحب بیمارستان دامپزشکی در شهرستان تربت جام است: «مدیریت بهداشتی حدود ۸۰ گاوداری با من است اما حمایت اداره دامپزشکی از من طوری نبوده که بتوانم دامدارم را به رعایت دستورالعمل‌ها ملزم کنم.»

 «دکتر مصطفی فاطمی» در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «متاسفانه هر چند وقت یک بار آقای بازرس شبکه دامپزشکی مراجعه می‌کند و یک لیست در دست دارد که فلان دارو از فلان کارخانه تولیدی، فاقد فلان ماده موثره است و باید بررسی شود و شما اجازه فروش آن را ندارید. ما این دارو را کنار می‌گذاریم و نمی‌فروشیم و تاریخ آن می‌گذرد. بعد از مدتی می‌گویند که این دارو مشکلی داشته یا نداشته است. توقع من این است که این کارها و آزمایش‌ها را قبل از اینکه دارو به زنجیره تولید برسد، انجام دهند و با آن برخورد کنند، نه اینکه صبر کنند تا ما در این جریانات قربانی ‌شویم.»

وی به حکیم مهر می‌گوید: «در حال حاضر در گاوداری‌های صنعتی شهرستان، مهندسان دامپرور خیلی از بخش‌ها را از بچه‌های دامپزشک گرفتند. دستگاه تولید مثل و مامایی به مرور از دامپزشکی جدا می‌شود و بعضا در بعضی موارد جهاد هم از آنها حمایت می‌کند؛ مثلا مامور طرحی که از جهاد مجوز کار می‌گیرد، خواهی نخواهی وارد حیطه وظایف دامپزشکی می‌شود. آن مامور تلقیحی که شاید فاقد فوق دیپلم است و با بیماری‌های مشترک آشنایی ندارد، به صرف گذراندن یک دوره ۱۵ روزه و گرفتن مجوز تلقیح، در خیلی از مسائل بیماری‌های مامایی و... اظهار نظر و مشارکت می‌کند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد که به دامپزشکی علاقه‌مند شدید و ورودی چه سالی هستید؟

بنده ورودی سال ۷۲ دانشگاه آزاد ارومیه هستم. پدرم در کنار کار، دامداری داشتند و همین مساله باعث شده بود که من از کودکی به گاو و گوسفند علاقه‌مند شوم؛ علی‌الخصوص که با دکترهای دامپزشکی که به واحد می‌آمدند، آشنایی داشتم و از همانجا علاقه‌مند به کار شدم. از ابتدا علاقه من روی بخش درمان بود و لذا بعد از فارغ‌التحصیلی در سال ۷۸، پروانه درمانگاه در تربت جام و خراسان رضوی گرفتم و حدود ۱۸ سال در بخش درمان کار کردم. از سال ۹۶ پروانه درمانگاه را تبدیل به بیمارستان دامپزشکی کردم که شامل بخش‌های آزمایشگاه، داروخانه، درمانگاه و مرکز مایه‌کوبی است.

حکیم مهر: در طول این سال‌های فعالیت در بخش خصوصی، با چه مشکلاتی روبرو بودید؟

مسائل و مشکلات که زیاد است؛ بنده در بخش درمان حضور جدی داشتم و کلینیسین دام بزرگ بودم و مخصوصا جراحی دام بزرگ انجام دادم و به نظرم اصلی‌ترین مشکل این حوزه، درمانگران غیرمجاز هستند که حتما باید برای آنها فکری شود.

یکی دیگر از مشکلات، رابطه بین اداره دامپزشکی و شبکه‌های دامپزشکی با بخش خصوصی و درمانگران بخش خصوصی است. ما عملا در این سال‌ها برای شبکه‌ها نقش بازوی اجرایی ایفا کردیم. خیلی از شبکه‌های دامپزشکی، خودشان کار عملی نکردند و در بخش تشخیص و درمان تجربه‌ای ندارند و ما به آنها کمک می‌کنیم. در مواردی اتفاق افتاده که دامدار دچار مشکل بوده و به اداره دامپزشکی مراجعه می‌کرده و می‌گفته برای من فلان واکسن را بزنید. اگر به او می‌گفتند که مشکل تو این نیست و این مشکل با این واکسن برطرف نمی‌شود، قانع نمی‌شده تا اینکه از خوش‌نامی ما استفاده می‌کردند و او را به بخش خصوصی و نزد ما ارجاع می‌دادند تا بتوانیم تشخیص دهیم. دامدار هم قبول می‌کرده و حرف ما را به نظر کارشناسان اداره مقدم می‌دانسته است.

از طرفی اگر یک بیماری نوپدید بیاید و همه‌گیری شایع شود، اولین شخصی که متوجه آن می‌شود، درمانگران دامپزشکی هستند که با دامدار تماس مستقیم دارند. ما واقعا یکی از مهمترین قسمت‌های خدمت ادارات دامپزشکی و بازوی اجرایی آنها هستیم اما متاسفانه به چشم دیگری به ما نگاه می‌شود و آن حمایت لازم که باید از بخش درمان شود، متاسفانه وجود ندارد. در بخش درمان شهرستان تربت جام خدا خواسته و دامداران لطف داشتند و بنده را به‌عنوان نفر اول درمان شهرستان قبول کردند، لذا اینکه فکر کنیم کم‌لطفی پرسنل اداره به خاطر ضعف کاری من بوده، چنین چیزی نیست؛ کمااینکه نزدیک به ۸۰ گاوداری تحت مدیریت بهداشتی من است اما حمایت اداره دامپزشکی از من طوری نبوده که بتوانم دامدارم را به رعایت دستورالعمل‌ها ملزم کنم.

حکیم مهر: منظورتان از حمایت دقیقا چیست؟ لطفا بیشتر توضیح دهید.

مثلا یک دامداری ما درگیر بیماری‌های خطرناک و مشترک بین انسان و دام می‌شود. من مدیر بهداشتی باید مورد حمایت تمام و کامل اداره دامپزشکی باشم تا بتوانم روی خروجی این گاوداری که مدیریت بهداشتی آن را بر عهده دارم، کنترل داشته باشم که سلامت کارگران گاوداری و کسانی که از آنجا شیر و لبنیات تامین خود را می‌کنند، به مخاطره نیفتد. مواردی بوده که ما صلاح ندانستیم دام از یک گاوداری درگیر، خارج شود و گواهی خروج دام ندادیم اما با وجودی که مدیریت بهداشتی گاوداری با من بوده، دامدار پیش همکار تازه‌کاری که در جریان کار نبوده، رفته و توانسته نامه حمل برای کشتار برای آن دام آلوده بگیرد. اداره دامپزشکی باید پشت مدیریت بهداشتی بایستد و بگوید این گاوداری که مدیریت بهداشتی آن به عهده مثلا دکتر فاطمی است، نمی‌تواند بدون نامه ایشان دامی را خارج کند؛ این توقع بالایی نیست.

از طرفی مواقعی که قوانین، دستورالعمل و شیوه‌های واکسیناسیون تغییر می‌کند، حتما باید با درمانگران بخش خصوصی هماهنگ و به آنها اطلاع‌رسانی شود اما متاسفانه آقایان اصلا خود را ملزم به این چیزها نمی‌دانند و حتی یک بخشنامه ساده نمی‌کنند که خبر دهند در فلان جا که شما اعلام تب برفکی کردید، برنامه ما برای واکسیناسیون آن منطقه این است تا ما بتوانیم این اطلاعات را به همسایه‌های آن واحد بدهیم و آنها را از نگرانی در بیاوریم و اقناع کنیم؛ یا به آنها بگوییم که باید به فکر واکسن آزاد باشند یا اینکه اداره برای آنها واکسن بزند. به طور خلاصه ارتباطات و کانال‌هایی که باید بین بخش دولتی و خصوصی درمان باشد، مقداری ضعیف است.

حکیم مهر: در بخش داروخانه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

در طول چند سال گذشته که ما در سیستم بیمارستان هستیم و داروخانه هم داریم، به این نتیجه رسیدم که مشکلات این بخش هم زیاد است. الان ما دارو را از شرکت مجاز می‌خریم. گاهی بازرسان می‌آیند و روی یک قلم دست می‌گذارند و می‌گویند این دارو غیرمجاز است. ما فاکتورهای خرید را ارائه می‌کنیم و می‌گوییم شرکتی که از آن خرید کردیم، مورد تایید سازمان دامپزشکی بوده است. سازمان به ما مجوز داده و گفته می‌توانیم از این شرکت‌ها خرید کنیم. اسم آن را هم «کشف» می‌گذارند و همه جا هم اعلام می‌کنند که فلان داروی غیرمجاز از داروخانه‌ها کشف شد. در صورتی که اگر بخواهیم این رویه به ثمر برسد، باید تا ته خط ادامه دهیم و بررسی کنیم شرکت پخشی که این دارو را آورده و تحویل داروخانه‌دار داده و پروانه گرفته، کجا بوده است و به همین ترتیب تا ته زنجیره مسیر را ادامه دهیم که به تولیدکننده و سرشاخه اصلی برسیم؛ نه اینکه داروخانه‌دار را که خود قربانی شده و سرمایه‌اش در خطر است، به‌عنوان متخلف به تغزیرات و هیات بدوی بفرستیم. لذا اگر می‌خواهند این موارد را بررسی کنند، خوب است یک مقدار با دید باز جلو بروند و کار را تا پیدا کردن متخلف اصلی ادامه دهند که ما خاطرجمع باشیم که اگر باز هم از شرکت‌ها خرید می‌کنیم، دو روز دیگر این اتفاق از سوی شرکت دیگر با داروی دیگر نیفتد.

متاسفانه هر چند وقت یک بار آقای بازرس شبکه دامپزشکی مراجعه می‌کند و یک لیست در دست دارد که فلان دارو از فلان کارخانه تولیدی، فاقد فلان ماده موثره است و باید بررسی شود و شما اجازه فروش آن را ندارید. ما این دارو را کنار می‌گذاریم و نمی‌فروشیم و تاریخ آن می‌گذرد. بعد از مدتی می‌گویند که این دارو مشکلی داشته یا نداشته است. توقع من این است که این کارها و آزمایش‌ها را قبل از اینکه دارو به زنجیره تولید برسد، انجام دهند و با آن برخورد کنند، نه اینکه صبر کنند تا ما در این جریانات قربانی ‌شویم. دارویی را از ما کشف و اعلام می‌کنند و علاوه بر آبروریزی، سرمایه ما هم از دست می‌رود. دامداری که به داروخانه من می‌آید، شاید شنیده باشد که از این داروخانه داروی تقلبی کشف شده است و لذا ما بدون کوچکترین تقصیر، همه جوره متضرر می‌شویم.

این را هم باید در نظر گرفت که در موقعیت اقتصادی فعلی، بخش دامپروری و تولید به شدت از این مشکلات لطمه دیده است. بالاخره بنده در بیمارستان به ۴ نفر دکتر دامپزشک حقوق می‌دهم و ۳ یا ۴ نفر دیگر پرسنل دارم. شرایط ما عادی نیست، چه کسی می‌خواهد حواسش به ما باشد و از ما حمایت کند؟ از طرفی مشتریانی که ما به آنها دارو و خدمات دادیم، دچار ورشکستگی شدند، خیلی از آنها بضاعت ندارند و به خاک نشستند. از آن طرف تعهدی به پرسنل دادیم که ماهانه باید حقوق و مزایا و بیمه آنها پرداخت شود. در این شرایط آیا ما نباید از جایی حمایت شویم؟

خود من در طول این سال‌های درمان، تب مالت گرفتم، دیسک کمر عمل کردم، کلیه‌هایم سنگ‌ساز شده است، آرتروز گردن و شانه گرفتم و درگیر انواع و اقسام مشکلات و بیماری‌های مشترک شدم و از آقایان توقع شنیدن خسته نباشید هم نداشتم. ما که یک مقدار پا به سن گذاشتیم اما برای ورودی‌های جدیدی که وارد حرفه می‌شوند، برای کارآموزی که می‌خواهد از ما کار یاد بگیرد و بچه‌های دامپزشک چه جوابی باید داشته باشیم؟ ما عمر و زندگی خود را گذاشتیم. در بخش درمان دامپزشکی، انسان واقعا باید از خانواده خود هم بزند که بتواند جواب کار را بدهد. دامداران وقت و بی‌وقت تماس می‌گیرند و مشکل دارند. وضعیت ما حتی از پزشکان آنکالی که در اورژانس‌ها خدمت می‌‌کنند هم بدتر است، چون واحدهای درمانی ما نهایتا با یکی دو نفر می‌گردد و باید با همین تعداد نیرو، ۲۴ ساعته آنکال و پاسخ‌گو باشیم. امیدواریم این مسائل از طریق پایگاه خبری حکیم مهر به گوش مسئولین برسد. ما که در شرف خداحافظی هستیم اما شاید به درد نسل جدید بخورد و گره‌ای از کار آنها باز شود.

حکیم مهر: به بحث درمان غیرمجاز هم اشاره کردید. چه راهکاری برای این معضل پیشنهاد می‌دهید؟

این معضل با قدرت دادن به مدیران بهداشتی فارم تا حدی قابل حل است. این درمانگران در روستاها کاری را انجام می‌دهند که خیلی مواقع به نتیجه نمی‌رسد و مجبور می‌شوند که دام خود را به کشتار ببرند. اگر مدیر بهداشتی و صادرکننده گواهی بهداشت، به یکی دو مورد گواهی بهداشت ندهد و دامدار ببیند که اگر درمانگر غیرمجاز را به خدمت بگیرد، انتهای کار گیر می‌کند، آن کار را انجام نمی‌دهد.

در حال حاضر در گاوداری‌های صنعتی شهرستان، مهندسان دامپرور خیلی از بخش‌ها را از دامپزشکان گرفتهاند. دستگاه تولید مثل و مامایی به مرور از دامپزشکی جدا می‌شود و بعضا در بعضی موارد جهاد هم از آنها حمایت می‌کند. مثلا مامور طرحی که از جهاد مجوز کار می‌گیرد، خواهی نخواهی وارد حیطه وظایف دامپزشکی می‌شود. آن مامور تلقیحی که شاید فاقد فوق دیپلم است و با بیماری‌های مشترک آشنایی ندارد، به صرف گذراندن یک دوره ۱۵ روزه و گرفتن مجوز تلقیح، در خیلی از مسائل بیماری‌های مامایی و... اظهار نظر و مشارکت می‌کند. اگر من به عنوان مدیر بهداشتی فارم به دامدار بگویم که اگر شما در این زمینه‌ها با آقای مهندس کار کردی و در آینده دامی به دلیل کمکاری ایشان کشتار شود، من نمی‌توانم گواهی آن را بدهم و مسئولیت قبول کنم، مطمئن هستم که دامدار مورد دوم را به آقای مهندس ارجاع نمی‌دهد. از قدیم هم گفتند که حرمت امامزاده را متولی نگه می‌دارد. خود ما دامپزشکان، شما که رسانه هستید و کارکنان ادارات دامپزشکی اگر دست به دست هم دهیم، هنوز هم می‌شود در این سیستم بیمار کارهایی انجام داد؛ به شرط اینکه گوش شنوایی باشد و حرف قدیمی‌ها و سینه سوخته‌های این کار را بشنود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
1
12
نه تنها مهندسین بلکه مامورین تلقیح که حتی سیکل هم ندارند این کار رو می کنند و انها را مردم بیشتر قبول دارند
چرا
چون مامور تلقیح دایم پیش انهاست و یک گوساله به انها هدیه می کند اما دکتر دامپزشک ارتباط کمی دارد و 5050 احتمال دارد دام را خوب بکند یا نه و همین بیماری اثر منفی روی ذهن انها می گذارد
در نتیجه تا زمانی فروش علوفه و خرید و تلقیح دست دیگران باشد همین اتفاق می افتد و راهش این است درمانگاههایی ایجاد شود که تمام این کارها چه در صنعت دام و چه طیور همزمان انجام دهد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
2
15
وقتی مهندس دامپروری گله تخمگذار ویزیت میکنه
برنامه واکسن میده
و اداره دامپزشکی در خواب است باید چه کار کرد؟
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
10 بار به اداره درمان گزارش کردیم اداره میگه سند بیار نسخه نوشته بیار. بهانه که از پشت میز بلند نشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
2
6
در این مملکت سالهاست که با شایسته سالاری منحصر بفردی که در جا ی جای کشور حاکم شده است؟!همه چیزمون به همه جا مون می خوره ! وضعیت سیاستمدارانمون به جایگاه بین المللی مون!؟ وضعیت مدیران اقتصادی مون به اوضاع مالی و حال و روز زندگی مردم مون ! حال و روز و کیفیت صنعت مون با نقش و نگار مهندسین و برنامه ریزان و کارگران و تکنسین های صنعتی و حقوق و مزایای دست اندرکاران صنایع مون و قیمت وضعیت فرهنگی و اجتماعی مون به مدیران فرهنگ و هنر و اسطوره های ادبیات و ستاره های سینمایی مون! همه جا تنبلی و فرصت طلبی و کاسبکاری و زد وبند اصل اساسی زندگی و بقاء در کشورمون شده است !!؟؟؟
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
2
10
این امر بواسطه نبود یک نظام دامپزشکی کار آمد میباشد. بنده روزانه شاهد اشتباهات مدیریتی دامپروران ورساند آسیب فراوان به صنعت دامپروری کشور میباشم اشتباهاتی که ناشی از اطلاعات علمی پایین آنها بویژه در زمینه تغذیه میباشد. متاسفانه تمامی گاوداریهای دولتی و بخش خصوصی مدیریتشان بوسیله دامپروران میباشد. آنها بخاطر بالا بردن تولید ضربه بسیار زیادی به گاوهای پر تولید میزنند بطوریکه یک گاو اصیل خیلی سریع از چرخه سود آوری خارج میگردد. بعلت ضعف اطلاع از بیماری ها گرفتن تصمیم های سریع بدراز میانجامد و بیماری ای را که سریعا میتوان کنترول نمود بدلیل تاخیر در تصمیم اشاعه میابد. در برخی از گاو داریهای دولتی مسئولین درمان بخش گوساله ها به دامپرور ها واگذار شده که بنده شاهد خسارتهای جبران ناپذیری را بوده ام. در بیشتنر گاوداریهابعلت فرمولهای نادرست جیره ها درصد بالایی از گاوها دچار SARA و انواع بیماریهای متابویک اندکه زمینه ساز سایر امراض ابوده و شدیدا باروری آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. بیشترین افتخار این مدیران عامل اینستکه متوسط تولید بالایی دارند ولی به چه قیمت خدا میتواند بداند و یک نظام کار آمد دامپزشکی. در کشور های صنعتی گاو جزء سرمایه های ملی است و اگر به آن آسیبی برسد نظام های دامپزشکی وارد عمل میشوند. در ایران بدلیل نبود چنین نظامی هر کسی میتواند در امر سلامت این دام دخالت نماید. بنابراین این جای تعجب نیست که دامپروران در امر دامپزشکی دخالت نمایند.نبود یک سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کار آمد دلیل اصلی میباش. در تمام کشور های پیشرفته سازمان دامپزشکی توسط محققین بنام اداره میشود و مسئولین نظامها نیز از افراد با درجات علمی بالایی میباشند.والسلام.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
0
6
در همه کارها هستند حتی داروخانه هم دارند دارو هم میدهند
دكتر توانا- تربت جام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
1
7
سلام و سپاسگزار از انعكاس مشكلات دامپزشكي در تربت جام.
متاسفانه دولت بيشترين دخالتها را در صنعت دامپروري و كشاورزي دارد. دامپزشكان نيز از اين دخالتها متحمل ضرر و زيان شده اند.
راه اندازي واحدهاي دامي چند هزار راسي توسط نهادها و بنياده ها و ... ، عدم كيفيت محصولات، نداشتن تعامل اقتصادي با منطقه جهت صادرات،كاهش ٤٠ درصدي مصرف مردم خصوصا لبنيات،غير اقتصادي بودن توليد در بخش دام و طيور، افزايش قيمت نهاده هاي دامي، دارو و درمان سبب شده است كه واحدهاي درماني و دارويي دامپزشكي نيمه تعطيل و بزودي تعطيل شوند.
البته داروخانه ها با توجه به دپوي دارويي و انقضاي تاريخ مصرف و از طرفي عدم تمايل دامدار به درمان دام و غير اقتصادي بودن درمان بيشترين ضرر و زيان را متحمل خواهند شد.
قانون در رابطه با فعاليت غير مجاز افراد غير متخصص در دامپزشكي جرم انگاري نكرده و لذا دست مسئولين براي برخورد بسته است و از طرفي براي برخورد قانوني در محاكم قضايي بايد شاكي خصوصي باشد كه در بيشتر موارد دامدار حاضر به همكاري نيست.
و اما انصافا اداره محترم دامپزشكي در شهرستان و استان با توجه به دستورالعمل ها و ضوابط قانوني با بخش خصوصي تعامل خيلي خوبي داشته است، چرا كه اگر برابر ضوابط مي خواستند عمل كنند، تقريبا هيچ واحد درماني دامپزشكي در شهرستان تربت جام و ديگر شهرها شرايط لازم قانوني فعاليت مطابق پروانه صادره را ندارند.
خلاصه كلام تنها راه موفقيت دامپزشكان پيگيري صنفي مشكلات ،بالا بردن توان علمي،كسب تجربه و رضايت دامدار و داشتن اخلاق حرفه ايي است. موفق باشيد
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
ماده 11 قانون سازمان دامپزشکی جرم انگاری کرده و تا 6 ماه حسب تادیبی پیشبینی کرده. بستگی به پیگیری دوستان در میدان عمل دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
0
6
بهتر است بگوییم:

دامپزشکی ، اختیارات خود را یکایک به دیگران (سامانه سماصط ، دامپروران ، مرغداران ، گاوداران ، صاحبان صنایع و ... ) واگذار می کند اما همچنان مسئول بهداشت دامی و ... است
مهندس علوم دامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
16
5
بنده به عنوان یک مهندس علوم دامی و نماینده ای از این قشر فرهیخته برخودم لازم دیدم که نکاتی را خدمت خوانندگان عزیز علی الخصوص دامپزشکان عرض کنم:

1- مهندس علوم دامی هیچ گاه درمانگر نبوده و نیست و طبق ماده 11 نظام دامپزشکی صرفا درمان و مایه کوبی به عهده ی دامپزشکان میباشد ولاغیر پس تغذیه و جیره نویسی و تولید و مدیریت و اصلاح نژاد و تکثیر و تولید مثل و تشخیص ابستنی و .....همه به عهده ی مهندس فارم که عموما مدیر فارم هم هستند میباشد.
2- دخالت هایی که بعضا دوستان دامپزشک گله مند هستند در مباحث مربوط به تولید مثل میباشد . درصوتی که جز درمان بیماری های تولید مثلی هیچ وظیفه ای دامپزشک ندارد و متاسفانه گله مند هستند که چرا در رشته ای دیگر که قدمتی حتی بیش از دامپزشکی دارد مباحث تولید مثلی تدریس میگرد؟ همانند این است مهندس عمران اعتراض کند چرا مهندسین معماری باید مقاومت مصالح بدانند؟
.مهندس علوم دامی در دانشگاه واحد های بسیار متعددی را از فیزیولوژی تولید مثل گرفته تا تشخیص ابستنی و همزمان سازی و... گذرانده اند . تولید مثل از تخصص های اصلی یک مهندس علوم دام خصوصا در مقاطع ارشد و دکترا میباشد و دوره های متعددی را طی میکند تا بتواند با سونوگرافی و روش های ازمایشگاهی و... ابستنی و سلامت جنین را تشخیص دهد. اینکه برخی از دامپزشکان گله مند هستند حکایت از زیاده خواهی دارند و نمیتوانند موازی کاری ها را درک نمایند و یا اینکه برای تلقیح مصنوعی حتما باید از نظام مهندسی مجوز بگیرند و دوره بگذراندد تا اجازه ی فعالیت طبق قانون بهره وری داسته باشند.

3- نکته ی بسیار مهم تر این است که مهندس علوم دامی وظیفه ی پیشگیری از بیماری های دام و ارائه راهکار های بهداشتی مناسب را برای یک دامداری برعهده دارد و همونطور که مستحضرید اگر موازین بهداشتی به درستی اجرا شود بیماری های مشترک و واگیر به راحتی کنتل شده پس اصل اول این است که ابتدا به مهندس علوم دام مراجعه گردد

4- در رابطه با تلقیح کاران و دامداران و افرادی بدون تحصیلات اکادمیک نگرانی هایی وجود دارد ولی سازمان نظام مهندسی به افراد کمتر از تحصیلات کارشناسی هیچ گونه مجوز جدیدی برای انجام تلقیح مصنوعی نخواهد داد
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
احسنت
رزیدنت مامایی و بیماری های تولید مثل دام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
دوست عزیز مهندسین دامپرور در بحث اصلاح ژنتیک دام و تغذیه میتوانند نظر بدهند ولی تشخیص آبستنی و انتقال جنین و دادن پروتکل های همزمانی و درمان بیماری های تولید مثل و ورم پستان جزء وظایف دامپزشک است لطفا در حیطه شغلی خودتان نظر بدید.
Ph.D فیزیولوژی دام و هیات علمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
دوست رزیدنت مامایی عزیز.
فیزیولوژی دام و طیور حدودا بیست ساله که ذر دانشگاه های کشور در مقاطع تحصیلی کارشناسی اشد و دکترا اجرا میشه، بهتره یه نگاهی به سرفصل ها بندازی.
تشخیص آبستنی و کلونینگ و ivf و... دادن پروتکل همزمانی دقیقا از وظایف ماست که هیچ کدام درمانی نیست. و با مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و مرکز بهبود تولیدات دامی و اصلاح نژاد کشور در حال خدمت رسانی و خدمتگذاری هستیم.
وظیفه ی شما همانطور که همکار محترم اشاره فزمودند فقط زایمان (درمواقع نیاز اورژانسی) و درمان بیماری های تولید مثلی (اکنون هیچ توجیه اقتصادی ای نداره و دام را حذف میکنیم) هست.
قرار نیست چون بازار کار شما خیلی محدود هست بخواهید حوزه ی اختیارات تخصص های دیگر را کم کنید.
شما صلاحیت و حق اظهار نظر در مورد فعالیت مهندسین علوم دامی و متخصصین فیزیولوژی دام و فیزیولوژی تولید مثل ندارید و باید به قوانین و مصوبات احترام بذارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
2
11
انجام سونوگرافی توسط مهندس؟ مراجعه به مهندس اولین قدم برای پیشگیری از بیماری؟؟
الله اکبر.
متاسفانه سازمان دامپزشکی تابعه ی وزارت جهاد کشاورزی است و نهندسان دست بالاتر را نسبت به دکترها دارند. پس اینطور روز بروز به قلمروی دخالتان می افزایند. اشکالی هم ندارد. انجام دهید. دامداری هایتان ضرر ده خواهند بود و خود شما هم در انتها بیکار میشوید.
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
1
2
دادگاه به ماده ١١ اعتنا نمي كند. دادگاه شبكه دامپزشكي و دامپزشك را شاكي خصوصي نمي شناسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
دادگاه به کارشناس رسمی دادگستری اعتنا میکند که از قضا مهندسین علوم دامی کارشناس رسمی دادگستری در حوزه ی دام وطیور و دامپزشکی هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
2
7
علاج کار اینه که دامپزشکی از وزارت جهاد جدا بشه که یه کارشناس علوم دامی نگه من سونوگرافی میکنم، کارشناس علوم دامی باید در مورد تغذیه و جایگاه پرورش دام نظر بده و لا غیر اساتید دامپزشکی باید تلاش کنند که در امور اجرایی سازمان از وزارت جهاد جدا شود.
پاسخ ها
دانا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
مشکل کارشناسان شما هستی که بر نمیتابی سونوگرافی قسمتی از کار مهندسین خبره و متخصص هست، شما چه بپذیری چه نپذیری چه تحت نظارت وزارت ما باشید یا نه، ما طبق وظایف و چارت سازمانی و قانون خودمون عمل می‌کنیم.
سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی و شما در جایگاهی نیستید که شرح وظایف مهندس تعیین کنید، شما برای هر عملی که میخوای انجام بدید باید به همون ماده 11 استناد کنید.
و برای تلقیح مصنوعی و سایر فعالیت ها که درمانی نیست از مهندس علوم دامی مشاوره بگیرید.
شما از کی تا حالا تعیین میکنید مهندس علوم دامی شرح وظایفش چی هست؟
درصورتی که شرح وظیفه ی خودتون فقط و فقط درمان هست و تمام ابعاد پرورش به مهندس علوم دامی مربوط میشه! من متعجبم چطور به شما این مسائل بدیهی را آموزش ندادند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
5
3
"سونوگرافی قسمتی از کار مهندسین خبره و متخصص هست"
این بخشی از اظهارات یک دوست دامپرور است که مطمئنا براساس منطق علمی ایراد نشده است و از روی احساسات و اگر نگویی منافع شخصی یا گروهی اظهار شده است. سونوگرافی بخشی از ابزار تشخیص بافتهای طبیعی از غیر طبیعی است و کسی میتواند آنرا انجام دهد که پاتولوژی خوانده باشد. این وسیله فقط برای تشخیص آبستنی نمیباشد. من از این دوست محترم میپرسم اگر شما گاوی را سونو نمودید و آبستن نبود و لی سالپنژیت داشت آیا شما میدانید سالپنژیت چیست آیا میتوانید آنرا با سونو تشخیص دهید؟ چون این یک بیماری است و شما بیماری نخوانده اید. در هیچ کشور قانونمندی دامپرور اجازه سونو در هیچ زمینه ای ندارد واگر صورت دهد و اشتباه تشخیص دهد بفرمی متفاوت از یک دامپزشک که تشخیص غلط داده با او برخورد میشود. یکی از کار های اصلی دامپروران جیره نویسی است همه اینرا پذیرفته اند همین جیره نویسی در کشورهای صنعتی بوسیله یک دامپزشک چک میشود که ایجاد اسیدوز ،بالانس منفی انرژی و امراض متابولیک ننماید. در کشور های غیر قانونمند که هرکسی در هر کاری دخالت میکند از سیاست گرفته تا مسایل علمی اوضاع جور دیگر است. من به باقی مسایل کاری ندارم ولی به صنعت بیمار گاوداری که نگاه میکنیم یکی از مسببین اصلی بیمار بودن آن دخالتهای دامپرواران و کارکنان گاوداری در امر درمان است. من مطمئن هستم که این بحث بجایی نمی رسد تا اینکه یک نظام دامپزشکی کار آمد (نه سیاسی )و یک سازمان دامپزشکی علمی در مملکت ایجاد شود. در نبود اینها دامپرور که جای خود کارگر دامداری هم هزار کار غیر قانونی میتواند انجام دهد.
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
دوست عزیز هر زمان یادگیری این مساله که مهندس علوم دامی و یا تولیدات دامی یک تخصص هست و دامپروری یک نوع اشتغال اون موقع میتوانید در سطح و با میزان سوادتان اظهار نظر کنید.
دامپروری یک شغل است و کسی که ان کار را انجام می‌دهد را دامپرور خطاب میکنند، شما هم میتوانی دامپرور باشی و مهندس علوم دامی هم میتواند ولی ایا کسی شما را دامپرور اطلاق می‌کند؟ مهندسی علوم دام یک کار تخصصی هست که جدای از دامپروری هست،
وقتی در نوع صحبت کردن و خطاب کردن احترام به تخصص رو به عمد کنار میگذارید پس از اینکه به هر تلقیح کار و تکنسین و کارگر دامداری را دکتر و یا دامپزشک مینامند نباید ناراحت شوید و ضمن اینکه نام بیطار را به همراه خواهید داشت.
شمایی که تفاوت این دو را درک نکرده این چطور میتونبد اشکال یابی صنعت کنید؟ چطور میتوانید ادعای احیای کارآمدی کنید؟ بهتره اول سواد خود را ارتقا دهید.
مهندس علوم دامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
4
1
"سونوگرافی فقط کسی می‌تواند انجام دهد که پاتولوژی خوانده باشد"
"سالپنژیت یا همان عفونت التهابی لوله های فالوپ را یک کارشناس نمیداند چیست و درکشور های پیشرفته مهندس علوم دامی سونوگرافی انجام نمیدهد"
"در کشورهای صنعتی جیره نویسی توسط یک دامپزشک باید چک شود"
"علت بیمار بودن صنعت دام یکی از مسببین اصلی ان دخالت مهندسین علوم دام هست "

اشکال اول :دوست عزیز طبیعی است که چون در دامپزشکی تحصیل کرده اید هر مسئله ای مربوط به پرورش حیوان را صرفا از دریچه ی تنگ" درمانگر و بیماری" نگاه کنید و ابعاد مختلف را نمیبینید یا کم اهمیت جلوه میکند برایتان، قرار نیست هرچیزی از حیوان ببینید یک راست ببرید در بیماری ها!!!! باور بفرمایید حیوانات بیمار بسیار کمتر از حیوانات سالم هستند! :)
دوست عزیزم تا بحال با چند کشور در ارتباط بودین و در این حوزه هایی که فرمودین سوالی کردین و یا قوانین را بررسی فرمودین؟
اگر بخواهم تک تک سوالات را جواب دهم که بسیار طولانی و وقت گیر خواهد بود اما در حالت کلی عرض کنم.

سونوگرافی فقط وسیله ای برای تشخیص بیماری ها نیست و هر وسیله ای کاربردهای متعدد دارد و که هرکس بنا بر تخصص خود از آن بهره مند میگردد، تشخیص آبستنی توسط مهندسین خبره و کسانی که در ارشد و دکترا تخصص ان ها فیزیولوژی تولید مثل بوده و ساختار رحم و فیزیولوژی رشد و زایمان را می‌شناسند و در ان متخصص هستند بی شک از بدیهیات است و در اغلب کشورهای دنیا انجام میگردد توسط کارشناسان و... چون همانند ایران یک دیواری ضخیم بین رشته ها نکشیدند!
مشکل دوم : مهندس علوم دامی واحد های متعددی از آناتومی و فیزیولوژی و فیزیولوژی تولید مثل و فیزیولوژی رشد و تولید مثل پیشرفته و.... گذرانده که مباحث اکثر ان حول محور آبستنی و زایمان میگردد.
این که برخی دامپزشکان با غرض ورزی و عصبانیت بخواهند انکار کنند یا جلوی تدریس ان رابگیرند و یا بخواهند فقط و فقط به بیماری های تولید مثلی ربط دهند حکایت از مشکلات دیگری مثل زیاده خواهی دارد.

مشکل سوم : جیره نویسی و تغذیه و یک امر تخصصی برای کارشناسان تغذیه و متخصصان این امر است و اصلا پذیرفتن و عدم پذیرش از سوی دامپزشکان اهمیت ندارد، زیرا فقط وظیفه ی درمانگری دارند و بس! اما تا بحال فکر کرده اید که یک مهندس علوم دامی تا ارشد حداقل 40 واحد تغذیه و جیره نویسی و بیوشیمی تغذیه و.... گذرانده و یک دامپزشک حداکثر2_3 واحد ان هم به صورت کلی؟ و اینکه حتی در ذهنتان احتمال نمیدهید کسانی که این تعداد واحد تغذیه و جیره نویسی و خوراک دهی و فرآوری خوراک و.... گذرانده اند، بی شک بالانس جیره و ناهنجاری (بیماری نیست) متابولیک اعم از کتوزیس و اسیدوز و تب شیر و هزاران ناهنجاری دیگر و..... را کامل آموخته اند؟؟ یا خیال میکنید که در کشور های دنیا وظیفه ی درمانگران هست پیشگیری و کنترل ناهنجاری های متابولیک؟

تا زمانی که دامپزشک به یک مجموعه ی غیر اقتصادی تحمیل شود و سیاست تحمیل کنندگی وجود داشته باشد همین مشکلات وجود دارد و مشکل این صنعت دخالت های بیجا و بی مورد است وگرنه کار یک مهندس عملا بهره وری از تولید میباشد، یعنی با افزایش بهره وری درامد کسب مینماید ونه با تشخیص غلط و تحمیل هزینه!
نامدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
3
0
رسما گرو کشی میکنند، آقای دکتر میفرمایند یا با فلان مهندس کار نکن یا مجوز بهداشتی کشتار صادر نمیکنم!!! اقای دکتر کجای دنیا این چنین گروگان گیری میکنند؟ به اسم مسئول فنی بهداشت هر جوری که بخواهید زورگویی کنید و توقع حمایت هم دارید؟
وظیفه ی شما اینه دام سالم بود مجوز بدین به شما هیچ ربطی نداره که دامدار با چه کسی کار میکنه و با چه کسی کار نمیکنه!
درمانگری غیر مجاز باید شاکی خصوصی داشته باشد! وقتی ندارد شما مدعی العموم میشوید؟؟
جای گذاشتن چوب لای چرخ دامدار سعی کنید روی اخلاق حرفه ای کار کنید.تا جای هزینه ی سربار گذاشتن دردی را از او دوا کنید، اما بسیاری از همکاران شما اذعان داشتند خب هزینه نکنند مهم نیست از کار دامپروری خارج شود! به دامپزشک ربطی ندارد دامدار ورشکسته مبشود یا خیر!
اصلا گیرم توانستید دامدار را مجبور کنید که با فلان مهندس کار نکند، پس فردا هم نظام مهندسی اگر بخواهد اقدامی تلافی جویانه انجام دهد میگوید فلان دکتر را اخراج کن تا مجوزت را تمدید کنیم.
این منطقی هست؟ یا همان آقای مهندس بگوید هیچ جیره ای نمینویسم و از مدیریت فارم استعفا دهد بعد شما می‌خواهید چه کنید که حتی تعداد واحد های تغریه ای که خواندین به انگشتان یک دست هم نمیرسد،. با آزمون و خطا در جیره نویسی میخواهید دامدار را ورشکسته کنید؟؟
شک نکنید دامدار شما را اخراج می‌کند جای مهندس را که چوب لای چرخ او وقتی دام سالم دارد نگذارید
با احترام البته به دامپزشکان خدوم و زحمتکش و بی ادعایی که در ابتدا ی صف سلامت سفره زحمت میکشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
تایید نکردن کشتار دامی که جهت درمان از طریق افراد فاقد صلاحیت ومجوز اقدام شده و این اقدام منجر به حذف دام از چرخه تولید شده وممکنه دارای باقیمانده دارویی باشه گرو کشی نیست ،عین وظیفه قانونیه
وظیفه صادر کننده مجوز بررسی همین موارده وگرنه شماهم میتونستی مجوز رو صادر کنید
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
پس وظیفه ی شغلی شما ایجاب میکنه که بر مبنای احتمالات و سلایق به دام مجوز کشتار بدین یا خیر!
شما اگر نگران باقیمانده ی دارویی هستید با با چند تست و آزمایش ساده هم میتونید تشخیص بدین نه اینکه تعیین تکلیف کنید که با فلان مهندس کار نکن یا فلان دکتر رو قبول نکن،
به راحتی دامپرور شما رو کنار میگذارد که چوب لای چرخ تولید بر مبنای حدس و گمان و احتمالات خودتان نگذارید و دقیق عمل کنید.
برمبنای کدام استدلال علمی و منطقی و اقتصادی میگویید فلان دام ممکنه دارای باقی مونده ی دارویی باشه پس مجوز نمیدم! شما درس خوندی که روی احتمالات کار نکنید و تست و معاینات تشخیص قطعی بدی و البته برای دامدار هم تایید و عدم تایید شما اهمیت خاصی ندارد. جای بهانه تراشی دقیق عمل کنید و بیش از حوزه ی اختیار خودتان دخالت نکنید زیرا که دخالت دیگران نیز در کار شما را در بر خواهد داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
میشه این ازمایش رو که میگید ساده است و فابل انجام توسط صادر کننده مجوز در فارم، فقط نام ببرید
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
0
0
الان تکنسین های دامپزشکی به نام واکسن سگ گربه کلینیک زدن
سگ گربه ویزیت میکنند و درمان میدهند
اداره دامپزشکی استان البرز کجایی خوابیدی؟
نظر شما
ادامه