کد خبر: ۶۸۷۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: کارشناسان نظارت شبکه دامپزشکی مستقر در کشتارگاه دام قاینات برای جلوگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام 42 راس گوسفند مبتلا به تب مالت را شناسایی و معدوم کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات، «دکتر رضا محمودی» رئیس شبکه دامپزشکی  شهرستان با اعلام این خبر بیان نمود در جهت مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام کارشناسان واحد مبارزه شبکه دامپزشکی شهرستان از دام های افراد مبتلا به بیماری تب مالت که از طریق شبکه بهداشت شهرستان معرفی می شوند اقدام به خونگیری می نمایند که در همین راستا از گله های افراد مبتلا به تب مالت خونگیری و پس از بررسی نتایج آزمایشگاهی 42 راس دام درگیر به بیماری بروسلوز(تب مالت) در سطح شهرستان شناسایی شدند که با هماهنگی های انجام شده با مالکین و نماینده بیمه در خصوص دام هایی  که دارای بیمه نامه معتبر هستند دام ها تحت نظر کارشناسان واحد نظارت شبکه در محل کشتارگاه دام شهرداری قاین کشتار و از چرخه مصرف حذف و معدوم سازی شدند.

محمودی ادامه داد بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می شود، باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی را مبتلا می‌سازد. این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت ، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد که درخواست ما از کلیه دامداران همکاری با کارشناسان نظارت در خصوص واکسیناسیون می باشد چرا که عدم همکاری می تواند ضررهای جبران ناپذیری داشته باشد و همچنین تمامی شهروندان از مصرف خام لبنیات سنتی پرهیز کنند زیرا که  قطع حلقه بیماری، در گرو سلامت دام و رعایت موازین بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه از سوی مردم است.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر علیرضا قمریان
|
Japan
|
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
0
0
من شخصا در شهریور ماه امسال بدلیل عشق و علاقه به امر تولید اقدام به خرید ۳۰ راس میش نژاد اصیل شال کردم و تصمیم به تکثیر و اصلاح نژاد علمی در گله گرفتم. در این راستا تنها یک راس قوچ به قیمت دوازده میلیون تومان از فارم امین آباد دانشکده دامپزسکی خربداری کردم. بدلیل اصرار بر انجام کار علمی در امر پرورش از قوچ و میشها خونگیری جهت تست بروسلوز انجام شد و به معتبرترین آزمایشگاه بخش خصوصی ارسال شد. متاسفانه جواب تست ۸ راس از میشها مثبت بود. از آزمایشگاه مربوطه خواستم پلاک گوش میشهای مبتلا را بصوزت رسمی به من اعلام کند. مسئول آزمایشگاه در جواب گفت به دلیل سیاست سازمان آنها حق اعلام رسمی موارد مثبت بروسلوز را ندارند و تنها می تواند بصورت تلفنی شماره پلاکها را اعلام کنند. واقعا سازمان با چه حقی با سلامت جامعه بازی می کند و با پنهان کاری جهت سرپوش گذاشتن بر کم کاریهای خود باعث به خطر افتادن سلامت عمومی و اشاعه بیشتر بیماری می گردد. بدون شک چنین وضعیتی در مورد بیماری سل هم وجود دارد و دامهای مبتلا به سل در دامداریهای صنعتی و سنتی جولان می دهند.واقعا چه کسی باید پاسخگوی فاجعه در حال وقوع در جامعه باشد؟ چه کسی مسئول خونگیری مداوم از گاوها و گوسفندها و حذف دامهای مبتلا به سل و بروسلوز است. انشالله خداوند ما را به راه راست هدایت کند که بخاطر حفظ دو روزه پست و مقام خود سلامت جامعه را به خطر نیندازیم چون دود آن به چشم خودمان و خانواده مان می رود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
0
0
شیوه نامه جدیده؟ دام بروسلوزی معدوم بشه یا جواب آزمایش بروسلوزی ندن .............
نظر شما
ادامه