کد خبر: ۶۸۶۴۴

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: تاکنون گزارشی از تلفات دام های شیری مبنی بر استفاده از سرشاخه های نیشکر نداشته‌ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: بروز تلفات در نشخوارکنندگان ناشی از تغییر ناگهانی جیره طبیعی است، هر چند به منظور مدیریت تلفات استفاده از واکسن و اجتناب از تغییر ناگهانی جیره امری ضروری است.

طبق گفته مسئولان سازمان دامپزشکی، در فصول اول بهار با تغییر ناگهانی جیره در تالاب جازموریان، آب گرفتگی و رشد علوفه ها، دام‌ها به بیماری آنتروتوکسمی مبتلا می‌شوند که این موضوع منجر به تلفات می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی گفت: تغییر ناگهانی جیره طی بازه زمانی ۷ تا ۱۰ روز باید اتفاق بیفتد؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که به صورت موردی دامداران به دلیل تغییر ناگهانی جیره تلفات داشته باشند.

سال گذشته با خشکسالی و کاهش تولید علوفه در مرتع و گرانی نهاده های دامی از سمت دیگر، بسیاری از کارشناسان دام سرشاخه های نیشکر یا گندم را به عنوان خوراک دام جایگزین کردند.

اکبرشاهی گفت: تلفات ناشی از تغییر ناگهانی جیره در دام ها اعم از سبک و نشخوارکنندگان دام سنگین همیشه بوده و مربوط به امسال یا جیره خاص غذایی هم نیست.

با توجه به تغییر غذای دامداران از حالت دستی به مراتع در فصل بهار و استفاده از کلش باقی مانده در مزارع گندم، تولیدکنندگان به منظور پیشگیری از تلفات دام باید نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

 
نظر شما
ادامه