کد خبر: ۶۷۸۹۳
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
دادیار دادسرای عمومی و انقلاب مشهد خبر داد:
«قاضی ابراهیم‌زاده» افزود: در دومین بازدید میدانی که از کلینیک‌های دامپزشکی سطح شهر همچنان برخی نقض ضوابط مدیریت پسماند به چشم می‌خورد که در این زمینه به مسئولان کلینیک‌های مذکور آخرین تذکر هم داده شد .‌..

حکیم مهر: در پی دو مورد بازرسی سرزده دادیار حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی از کلینیک‌های دامپزشکی سطح شهر مشهد و مشاهده تخلفات بهداشتی عدیده، آخرین اخطار (۳۰ روزه) به متخلفان داده شد تا موارد نقض ضوابط بهداشتی را مرتفع کنند، در غیر این صورت، پلمب مراکز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از قدس، باتوجه به گزارش‌های متعدد مردمی و گلایه از بی‌توجهی به موارد بهداشتی در برخی کلینیک‌های دامپزشکی سطح شهر مشهد مانند عدم دفع مناسب پسماندهای عفونی پس از عمل حیوانات و دیگر موضوعات مطرح شده که سلامت شهروندان را با توجه به سرایت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان با مخاطره روبه‌رو می‌کرد، «قاضی ابراهیم‌زاده»، دادیار حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به صورت سرزده به چند کلینیک دامپزشکی مراجعه کرد و بررسی میدانی ماجرا را در دستور کار قرار داد.

از همین رو در فاصله زمانی دو ماه دو نوبت موضوع مورد رصد قرار گرفت و مشکلاتی در این زمینه شناسایی و برای حل موارد بهداشتی و رفع نقض قوانین دستوراتی نیز صادر شد.

غذای حیوان داخل یخچال آزمایشگاه!

در بررسی‌های قضایی مشخص شد تعدادی از کلینیک‌های دامپزشکی باید براساس تبصره ماده۱۴ ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته که اشاره دارد به «تفکیک انواع مختلف پسماندهای پزشکی بر حسب چهار دسته اصلی از یکدیگر ضروری است»، اقدام می‌کردند که این اقدام به دقت صورت نگرفته و پسماندهای عادی و عفونی با هم مخلوط بود و هیچ‌گونه جداسازی صورت نمی‌گرفت. مورد بعدی که مقام قضایی مشاهده کرد این بود که براساس ماده۳۰ ضوابط مدیریت پسماند پزشکی باید سطل‌های مخصوص حمل و نگهداری پسماند پزشکی پس از هر بار خالی شدن، شست‌وشو و ضدعفونی شوند، در حالی که مشخص بود در برخی کلینیک‌های دامپزشکی این‌گونه نبود و به قوانین اعتنایی نمی‌شد.

یکی دیگر از ایرادهای بهداشتی موجود در مراکز مذکور به رعایت نکردن ماده۳۵ ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته برمی‌گشت که براساس آن زمانی که سه چهارم ظروف و کیسه‌های محتوی پسماندهای ویژه پزشکی پر شد باید پس از بستن، آن‌ها را جمع‌آوری کرد، در صورتی که مواردی وجود داشت که ظروف مذکور پر شده اما همچنان در محل نگهداری می‌شد. در این زمینه هم مقام قضایی به متخلفان تذکر داد.

از سوی دیگر در این بازدید میدانی مشاهده شد ضوابط برچسب‌گذاری کیسه‌ها و یا ظروف حاوی پسماند (ماده۳۳ ضوابط مورد اشاره) از سوی تعدادی از کلینیک‌های دامپزشکی نادیده گرفته شده و به آن عمل نمی‌کردند.

این موارد قسمتی از نقض قوانین بهداشتی در برخی کلینیک‌های دامپزشکی متخلف شهر مشهد بود و در این میان مراکزی بودند که نسبت به جمع‌آوری همه روزه پسماندهای عفونی و عادی و حمل آن به محل‌های تعیین شده اقدام نمی‌کردند و توجهی به رعایت ضوابط قانونی نداشتند که در این راستا هم هشدار اصلاح رویه به متخلفان داده شد.

بر اساس ماده۴۱ ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته، باید پسماندها در محل به دور از تأثیر عوامل جوی نگهداری شوند و وضعیت کلی بسته‌بندی یا ظرف آن‌ها در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی مثل باران، برف، گرما، تابش خورشید و نظایر آن‌ها محافظت شود که متأسفانه مواردی وجود داشت که محفظه‌های نگهداری این موارد در فضاهای باز و در معرض مستقیم عوامل جوی نگهداری می‌شدند.

همچنین موردی مشاهده شد که غذای حیوانات در داخل یخچال آزمایشگاه نگهداری و خونابه آن تا کف آزمایشگاه کلینیک مذکور جاری شده بود که رعایت نشدن موارد قانونی صورتجلسه شد.

پلمب در چند قدمی کلینیک‌های متخلف

قاضی ابراهیم‌زاده در این زمینه به خبرنگار قدس گفت: هرچند در دومین بازدید میدانی که از کلینیک‌های دامپزشکی سطح شهر صورت گرفت به مراتب ایرادها نسبت به نخستین بازدید کاهش یافته بود، اما همچنان برخی نقض ضوابط مدیریت پسماند به چشم می‌خورد که در این زمینه به مسئولان کلینیک‌های مذکور آخرین تذکر هم داده شد.‌

این مقام قضایی تصریح کرد: برای آخرین بار مهلت یک ماهه داده شد تا مشکلات بهداشتی مشاهده شده رفع شود و در صورتی که این اقدام صورت نگیرد برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و براساس ماده۱۱۴ آیین دادرسی کیفری، نسبت به پلمب کلینیک‌های دامپزشکی متخلف اقدام خواهد شد. از سوی دیگر هیچ کلینیک دامپزشکی حق ایجاد پانسیون برای نگهداری و فروش حیونات را ندارد که در این زمینه هم مواردی مشاهده و برای رعایت موضوع تذکر داده شد.

 
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
دامپزشک دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
7
14
اگر یک درصد جرات و اقتدارش را دارید یک کلینیک پزشکی را پلمپ کنید.
دامپزشکی یک بچه یتیمی است که وزارت جهاد اصلا ارزشی برای آن قائل نیست و این باعث شده هر کسی یک ضربه ای به آن بزند.
اگر در وزارت بهداشت بودیم و نظام پزشکی(به جای نظام دامپزشکی) شماره به ما داده بود، هیچ وقت کسی جرات نمیکرد شأن یک دکتر را زیر پا بگذارد.
دادستان مشهد به فکر سمومی که مردم روزی ۳ بار میل میکنند و بار هایی که هندوستان آلوده هم آن را برگشت میزند باشد. نه درصد پرشدن سطل آشغال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
شما قطعا دامپزشک دولتی نیستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
وقتی که کار حاکمیتی را بدی نظام دامپزشکی با آن همه ...
نتیجه همین می شه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
درود بر شما متاسفانه همینطور هست
همکار بخش دولتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
لطفا فرا فکنی نکنید . اگر حرف بی ربط زده جواب بدهید . به هر کس میگی چرا تخلف میکنی میگه برو به اون یکی بگو چرا تخلف میکنه؟ این شد منطق ؟ زباله دامپزشکی عفونی است و در تمام دنیا به عنوان زباله های پر خطر تقسیم بندی میشه .
دامپزشک دولتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
اره حرف بی ربط زده. مثل بقیه ی اولویت های آقایون. شتر با بارش دارن میبرن اینا دنبال سوزن تو انبار کاهن.
این چیزها مسایل تخصصی و فنی است و بازدید مستقیم قوه قضائیه خطا است. اگر تخلفی است دامپزشک مسئول و ناظر تشکیل پرونده میدهد و به دادستان قوه قضائیه ارجاع میدهد.
طبق ماده ۶۸۸ مجازات اسلامی تشخیص تهدید علیه بهداشت عمومی توسط سازمان دامپزشکی صورت گرفته و به دادستان ارجاع میشود.
یک زمانی است که مساله ی ملی و بزرگ است، ( مثل سموم غذایی، تخلفات عظیم دارویی، واردات گوشت های بدون ناظر بهداشتی و..) آنوقت شاید بشود توجیح کرد. ولی تهدید به پلمپ بخاطر سطح زباله های داخل سطل!! مصداق کامل مداخله ی غیر ضروری، دخالت در امور فنی، بهانه تراشی برای مقابله با همکاران دامپزشک دام کوچک است که اگر اینقدر آقایان دستگاه قضا کمبود پرونده دارند و مشکلات کشور را حل کرده اند و فقط با میزان زباله داخل سطل دامپزشکان دام کوچک مشکل دارند، پس بروند مدیریت پسماند شهرداری را جریمه کنند که به وظیفه اش عمل نکرده نه کلینیک را تهدید کنند‌.
این کار با چراغ سبز افراد نا آگاه و خود شیرینی مثل شما "همکار بخش دولتی" صورت میگیرد.
همکار بخش دولتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
نظر شماست که میفرمایید حرف بی ربط زده . با تخلف در هر سطحی که باشه باید برخورد کرد. دفع بهداشتی زباله های عفونی مسئله کوچکی نیست . نا سلامتی تحصیل کرده این رشته هستید و من نباید به شما توضیح بدم . خودم دیده ام که بعد از کالبدگشایی تلفات دام وطیور همکار بخش خصوصی لاشه را دست مراجعه کننده داده و میگه بنداز تو سطل زباله یا تو بیابون بندازش.در شهرهای کوچک بارها در رابطه با اصلاح سخت زایی یا سزارین دام گوسفند و بز دیده ام که کنار خیابان همکار بخش خصوصی مشغول زور زدنه نظام دامپزشکی کجاست ؟ مشغول پول گرفتن و امتیاز دادن و مجوز صادر کردن. اگر این تهدید علیه بهداشت عمومی نیست ، بفرمایید چیست؟ حالا هر چیز با ربط و بی ربط را برای کوچک کردن یک تخلف سر هم کنید آیا این کار را توجیه میکنه ؟ وجدانت رو قاضی کن تو کجای دنیا اجازه همچین کاری رو افراد به خودشون میدن و کسی نباید به ایشان بفرماید بالای چشم مبارک ابروست ، به شدت با این موارد که مستقیما سلامت جامعه را تهدید میکنه برخورد میکنند. در ضمن این بهانه که شتر را با بارش دارند میبرند فکر میکنم توجیحی برای تخلف کردن من و شما نیست .
دامپزشک دولتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
دامپزشک و کلینیسین مسئول دفع بهداشتی زباله نیست. بلکه مدیریت پسماند شهرداری مسئول قانونی آن است که وظیفه ی من و شماست که آن ها را مجاب به جمع آوری به موقع کنیم و نه این که دادستان را برداریم ببریم تو محل کسب همکارمان و شأن همکارمان و کار تخصصی خودمان را زیر سوال ببریم و او را محکوم کنیم!
واقعا اسباب شرمندگی من است که همکاران دولتی مان نه قوانین را میدانند، نه نحوه ی تعامل با سایر ادارات و نه جایگاه رفیع دکترهای دامپزشک را ان طور که باید نشناسند.
اگر بهداشت عمومی دغدغه است که باید هم باشد، پس دادستان را بردار ببر شهرداری و بگو چرا پرنده فروشی سطح جاده ها را جمع نمیکند و عامل انفولانزا شده اند؟ چرا پسماند عفونی را درست جمع اوری نمیکند؟ چرا مدیریت علمی کنترل جمعیت سگ های ولگرد را انجام نمیدهد و چندین مشکل دیگر.
اون دامپزشک دام کوچک خودش عامل ارتقای بهداشت عمومی است و باید از او تقدیر شود اگر علم و آگاهی داشتیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
اگرهرکس درهرجایگاه وکسوتی هست درهرشغلی که مشغول بکاره، کارش رودرست انجام بده اونوقت دنیاگلستان میشه متاسفانه الان یطوری شده طرف وظیفشودرست انجام نمیده تذکرمیدن، میگه بروجلوی اختلاسهاروبگیر، یکی نیست بگه اون اختلاسگرکیه؟ همین مردم عادی بوده دیگه، درکسوت مسئول، بجای انجام وظیفه درست، متاسفانه بدترین راهورفته، حالا آیامقصردولته؟ دولت میتونه دونه دونه نفراتوکنترل کنه؟ نه، واقعانه، بلکه اگرهرشخص، وجدان اخلاقی داشته باشه دنیاگلستان میشه. به امید انسانیت
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
5
10
همین رعایت نکردن مسائل بهداشتی ساده باعث گند زدن به این قشر شده است،واقعا وقتی قضیه جدی هست و دستگاه قضایی از باب اقدام علیه بهداشت عمومی که جرم سنگینی هم هست وارد شدند، دیگه تهیه ی چند عدد سطل زباله و کیسه زباله و خالی کردن زباله هم برای حضرات زور داره؟؟؟ از همین کیسه زباله و نادید گرفتن همکاران میرسه به پلمپ و انتقال مراکز درمانی به حاشیه شهر... لطفا لطفا لطفا به خودتون بیاید، این مسائل برای شما شخصی ولی برای ماها عمومی هست و کل کلینیکها رو تحت تاثیر قرار میدهد
دکتر دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
4
8
سلام
چقدر ما تو بازدیدها میگیم و متاسفانه عده ای توجه نمیکنند!!!
از همکاران عزیز کلینیسین و مایه کوب انتظار داریم به تذکرات ماموران شبکه دامپزشکی توجه نمایند
و طبق ضوابط،پسماندها ی عفونی و ... را به طریق صحیح دفع کنند.
تا شاهد ورود عوامل محترم قضایی نباشیم...
ما هم ناراحت میشیم از اینکه همکاری دچار دردسر بشه...
پاسخ ها
دامپزشک
| Finland |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
مشکل اصلی خود شما ادارات و شبکه هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
مشکل اصلی تفکری است که بین دامپزشک ازاد و دولتی فرق میگذارد، بین ازادی و سراسری و..
همه ی دامپزشکی یک خانوادست که باید همه جوره پشتیبان هم باشیم.
پزشکان را ببینید چطور در هر جایی هستند، نام پزشک را پررنگ میکنند و پشتیبان هم هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
جناب دامپزشک با پرچم آمریکا میشه بفرمایید الان مشکل شما با ادارات و شبکه چیست ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
11
5
پلمپ کنید این مراکز رو تا یک عده حساب کار دست شان بیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
بزنید، جر بدین، از هستی ساقط کنید
جز این و خالی کردن عقده های درونیتون فکر دیگری ندارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
ناشناس ۱۹۴۰ حالا چرا جر بدن؟ اصلا چه چیزی رو باید جر بدن ؟این همه عقده درونی در مقابل قانون از کجاست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
3
6
اختلاف
انجماد
سرگشتگي
دردامپزشكي بيداد ميكند
واي بر ما كه دستگاه قضايي ايراد بهداشتي ميگيرد واخطار پلمپ ميدهد
نه اداره كل داريم ونه نظام
چون اين دودرحال خنثي كردن همديگر اند
اداره كل به عوض نظارت تازه يادش افتاده پروانه فعاليت صادر كند
نظام به وظيفه قانوني نظارت همزمان باصدور پروانه تاسيس وبعد پروانه تاسيس توجه ندارد
يك صنف بي در وپيكر هركسي هر جور دلش ميخواد با اين بيچارگان در صنف برخودرد ميكنند
يك روز اتحاديه گل وگياه پلمپ ميكند
روز ديگر دستگاه قضايي وبه درستي به دليل عدم رعايت موارد بهداشتي اخطاررميدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
3
3
آنگونه که شواهد نشان داده ورود سایر ارگان ها از جمله مقام قضایی و تعزیرات و... به بخش خصوصی دامپزشکی با خط دهی .............. و آنهم نه همه بخش خصوصی بلکه به بخش خصوصی غیرخودی انجام می گیرد...!! خودی ها از هرگونه برخورد و بازرسی های شدید مصونیت دارند...!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
این بحث ها کمکی به موضوع نمیکند.
وقتی ضوابط رعایت بشه بهانه هم به دست کسی نداده ایم
کلینیسین
|
Finland
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
1
5
خنده داره کشوری که بخش دام کوچک رو به رسمیت نمی شناسد دنیال بازدید دوره ای هست!! ایا به کلنیک ها و مطب های پزشکی این دقت توجه می شود؟؟؟؟ کلینیک و مطب های پرشکی ازادند و هیچ نظارتی بر انها نیست. این در حالی است که ادارات دامپزشکی به جز سنگ اندازی هیچ گونه پشتیبانی از دامپزشکان در حوزه دام کوچک نمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
من دامپزشک اداری هستم و همیشه پشتیبان همکاران کلینیسین بوده ام. و عقیده دارم کلینیسین های دام کوچک ویترین دامپزشکی هستند و آرزوی درخشیدن شما دامپزشکان عزیز را دارم.
البته نیاز به یکم شجاعت و جلوی بزرگترها ایستادن برای رسمیت دادن به کار دام کوچک در سازمان دامپزشکی کشور حس میشود
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
0
6
قطعا کارپسندیده ای هست به شرطی که
۱- بازدیدها هدفمند نباشه
۲- بازدیدها برمبنای پیشگیری باشه تا جرم انگاری
۳- همین رویه ها در بخش های پزشکی هم انجام بشه .
۴-مکاتبه وتذکر لازم به سازمانهای پسماند شهرداری ها داده بشه؟
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
0
2
سلام.
اخیرا و بشکل کاملا همزمان با اقدامات مذکور در خبر، در مشهد کارگروهی با عنوان مقابله با آسیبهای نگهداری حیوان در اماکن مسکونی و جلوگیری از حیوان آزاری تشکیل شده.
اعضای کارگروه فعلا نامعلوم هست و نقش و نظر صاحب نظران و فعالان دامپزشکی حیوانات خانگی در این کارگروه مغفول.
در آخرین اظهار نظر این کارگروه، به کلینیکها تکلیف شده که متن آماده شده ای رو در محل کلینیکها نصب کنند مبنی بر اینکه طبق تشخیص کارشناسان مورد استناد این کارگروه، نگهداری از سگ در اماکن مسکونی دارای مخاطرات بهداشت و به دلیل ایجاد ترس جرم محسوب میشه.
منکر لزوم نظارت قانونمند بر فعالیت همه صنوف و فرهنگ سازی در خصوص نگهداری حیوانات خانگی در کشور نیستم،ولی تاجایی که حضورذهن دارم، بجزعرضه کنندگان سیگار و قلیان، دکتران دامپزشک طب حیوانات خانگی در مشهد تنها صنفی هستند که مکلف به بیان مضرات خدمات مرتبط با صنف خودشون میشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
1
4
حکیم مهر من ده ساله پیگیر اخبار شما هستم در این مدت فقط خبرها موجب کاهش شان دامپزشکان شده است .اگر توان ان را ندارید که در جهت بهبود رفاه اجتماعی و اقتصادی این قشر کاری انجام دهید از انتشار اخبار نا امید کننده هم خودداری کنید .جوانان با امید و ارزو درست یا نادرست وارد این رشته شده اند .
ناشناس
|
France
|
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
1
3
این دسته از گزارشات و حساس کردن دستگاههای نظارتی قبل از انجام اقدامات پیشگیرانه، تذکر و آموزش موضوع جدیدی نبوده و مسبوع به سابقه است. سوال : تا کنون چند مرحله کلاس آموزشی ، مکاتبه، اخطار از طرف بخش دولتی برای کلینیک های دامپزشکی صادر شده است؟ چرا در زمان صدور پروانه بهداشتی ضوابط مصرح در دستورالعمل و آیین نامه های اجرایی، اجرا نمی گردد و اکتفا به اخذ تعهدنامه می شود؟ اگر کامنت های فوق الذکر واکاوی شود توجیه موارد سطحی بوده و استناد به اجرای ضوابط در تمام دنیا امری کلی است. در دنیا جایگاه و شان دامپزشکان و سرانه درآمد این قشر از نخبگان و فرهیختگان جامعه کاملا مشخص بوده و سطح در آمد یک دامپزشک از مشاغلی چون وکالت، پزشکی ، دندانپزشکی و ..... بسیار بالاتر می باشد پس نمی توان دامپزشکی در ایران را که فارغ التحصیلان آن سه برابر اتحادیه اروپا می باشد با تمام دنیا مقایسه نمود. ابتدا زیرساخت مهیا سپس توبیخ، تنبیه و مجازات
ناشناس
|
France
|
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
0
0
واقعا شرم آور هست که نظام دامپزشکی این استان انقدر منفعل عمل میکنه که دستگاههایی که هیچ جایگاه قانونی نظارتی روی اصناف ندارند و فقط قانونگذار به حضور یک نماینده از انها در هیئت بدوی ، بسنده کرده ، حالا شدن همه کاره و وای به حال همکاران مظلوم در ان استان که باید میخ در سنگ بکوبند . دهه ها طول خواهد کشید و هزاران نفر فدا خواهند شد تا بفهمیم نظارت به مفهوم فشار فراقانونی نیست . شما دکترید . اندکی سواد اجباری تحت عناوین مختلف دارید . نباید مثل صنف رانندگان با موضوعات برخورد کنید .
نظر شما
ادامه