کد خبر: ۶۷۶۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: وزیر جهاد کشاورزی به اتفاق معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس سازمان دامپزشکی کشور از روند رو به توسعه خطوط تولید واکسن‌های مهم دام و طیور کشور در برخی شرکتهای دانش بنیان مهم استان البرز بازدید کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر سید جواد ساداتی نژاد» وزیر جهاد کشاورزی، شنبه 27 آذر 1400 در حاشیه بازدید خود و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از خط تولید واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شرکت واکسن‌سازی پسوک در منطقه ماهدشت کرج، اظهار کرد: با حضور در این شرکت‌ها، توان جوانان و نخبگان کشور را در حوزه تولید واکسن دیدیم.

وی با بیان این که در دولت سیزدهم، دولت، رقابتی با بخش خصوصی ندارد، تصریح کرد: دولت سیزدهم بزرگترین حامی بخش خصوصی است و برای حمایت از بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان به سازمان دامپزشکی و موسسه رازی ماموریت داده ایم تا با تعامل با بخش خصوصی نه تنها نیاز داخل کشور را تامین کنند بلکه بازار صادرات را نیز فراهم نمایند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در تلاش هستیم تا با تمام توان تولید را در کشور به حداکثر برسانیم و از تولید داخلی صیانت کنیم تا واردات به آن آسیبی نزند، افزود: با صادرات این محصولات، کشورهای اطراف هم نسبت به این محصولات بی نیاز خواهند شد و ارز آوری به داخل نیز خواهیم داشت.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه این وزارتخانه حمایت‌های لازم را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید واکسن خواهد داشت، تصریح کرد: اکنون در تولید واکسن‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تب برفکی در کشور به خودکفایی رسیده ایم و شرکت‌های تولیدکننده به حمایت‌های صادراتی نیاز دارند تا بتوانیم در بازار کشورهای منطقه نیز حضور داشته باشیم.

«دکتر سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دکتر «سید محمد آقامیری» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سفر به استان البرز که در آن بزرگترین و پیشرفته‌ترین خط تولید واکسن تب برفکی کشور در شرکت تحقیقاتی، تولیدی و دانش بنیان «ویرا واکسن شایا» با ظرفیت تولید سالانه ۲۰ میلیون دز واکسن در نظرآباد استان البرز، وزیر جهادکشاورزی را همراهی می‌کردند.

لازم به ذکر است تولید واکسن طاعون نشخوار کنندگان کوچک (PPR) ؛ واکسن اکتیمای واگیر ؛ واکسن لمپی اسکین؛ واکسن اسهال ویروسی گاو؛ واکسنIBR؛ واکسن تب سه روزه؛ آبله گوسفندی ؛ آبله بزی و در فاز دوم ساخت و بهره برداری از سایت تولید واکسن تب برفکی (FMD) با ظرفیت سالانه بیش از 20 میلیون دوز که در این فاز برنامه تولید 2 محصول واکسن تب برفکی روغنی و آبی در دستور کار این شرکت قرار دارد که از سال 1399 این پروژه آغاز تا پایان سال 1400 به بهره برداری کامل خواهد رسید.

با تکمیل ظرفیت تولید سایت تولید تب برفکی، این محصول قابلیت ارز آوری سالانه 20 میلیون دلار برای کشور خواهد داشت و به منظور اجرای پروژه سایت تولید تب برفکی، 38 شرکت تولید کننده محصولات مرتبط با ساخت سایت تولید و تجهیزات داروسازی طی 10 ماه گذشته و با اشتغال بیش 2500 نفر به صورت غیر مستقیم اشغال زایی گردیده است.

با بهره برداری کامل این خط تولیدی، اشتغال زایی بالغ بر 80 نفر نیروی متخصص دانش آموخته مرتبط با حوزه محصولات بیوتکنولوژی ایجاد می‌گردد.

در خصوص شرکت «پسوک» نیز در حال حاضر شش واکسن کشته شده طیور  شامل ( واکسن نیوکاسل، واکسن آنفلوانزا H9، واکسن دوگانه نیوکاسل به اضافه آنفولانزا- واکسن نیوکاسل ، آنفولانزا و گامبورو ، واکسن آنفولانزای فوق حاد و نیوکاسل G7 ) و آنتی ژن‌های تشخیصی بیماریهای طیور در حال تولید است.

در خصوص واکسن های دامی، واکسن‌های تب برفکی آفت پاسول گاوی و گوسفندی  تولید  و در دامداری کشور تحت نظارت سازمان دامپزشکی مصرف می شود 

در خصوص واکسن‌های جدیدی که شرکت پسوک درصدد  تولید است، واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک که با ساخت بخش مربوطه در مرحله اخذ پروانه است، در آینده نزدیک واکسن‌های زنده طیور از جمله  b1 و لاسوتا و سندرم کله باد ( shs ) و واکسن مارک؛ واکسن آنتروتوکسمی دامی شش ظرفیتی دامی که در آینده نزدیک تولید می‌شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
0
2
موسسه رازي چه گلي به سر مملكت زده كه حالا ٤تا زيرپله اي ميخواهند بزنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
نفس کار درسته حالا موسسه گل زده یا نه اینا زیر پله کارخونه زدن یا نه بماند
نظر شما
ادامه