کد خبر: ۶۷۲۰۳

حکیم مهر: تحقیقات نشان می‌دهد که جوندگان می‌توانند ناقلان بدون علامت ویروس کرونا مشابه سارس (SARS) باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، بر اساس این تحقیق جدید که توسط محققان دانشگاه پرینستون در آمریکا انجام شد، اجداد جوندگان به احتمال زیاد به طور مکرر به ویروس‌های کرونایی شبیه «سارس» (SARS) آلوده شده‌اند که باعث شده مقاومت آنها در برابر عوامل بیماری‌زا ایجاد شود.

این بدان معنی است که آنها به احتمال زیاد ناقلان بدون علامت کرونا ویروس های مشابه SARS هستند. SARS-CoV-2، ویروسی که باعث عفونت کووید-۱۹ می شود، منشأ مشترک بین انسان و دام دارد - از حیوانی غیرانسانی به انسان منتقل شده است. تحقیقات قبلی نشان داد که خفاش‌های نعل اسبی چینی میزبان ویروس‌های متعددی شبیه سارس هستند و در برابر این ویروس‌ها بدون بروز علائم شدیدی مقاومت می‌کنند.

شناسایی سایر حیواناتی که مکانیسم‌های مقاومت در برابر کرونا ویروس‌ها را در خود دارند برای آگاهی از مخازن ویروسی بالقوه که می‌توانند پاتوژن‌های جدید را به انسان منتقل کنند، مهم است.

محققان در این مطالعه جدید یک تجزیه و تحلیل تکاملی در میان گونه‌های پستانداران انجام دادند و گیرنده‌های ACE۲  را که توسط ویروس سارس برای ورود به سلول استفاده می‌شود مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه نشان داد که ویروس‌های مشابه سارس محرک تکامل در «نخستین سانان» (پریمات‌ ها) نبوده‌اند اما برخی جوندگان در طول یک دوره قابل توجه تکاملی به طور مکرر در معرض این گونه ویروس‌ها قرار گرفته‌اند.

محققان می گویند: این مطالعه نشان می‌دهد که اجداد جوندگان ممکن است عفونت‌های مکرر با کروناویروس‌های مشابه سارس داشته باشند و در نتیجه این عفونت‌ها نوعی تحمل یا مقاومت در برابر کرونا ویروس‌های مشابه سارس کسب کرده باشند.

آنها افزودند: یافته های این مطالعه، این احتمال وسوسه‌انگیز را افزایش می‌دهد که برخی از گونه‌های جوندگان مدرن ممکن است ناقلان بدون علامت کرونا ویروس‌های مشابه سارس باشند از جمله آنهایی که ممکن است هنوز کشف نشده باشند.

این تحقیق در مجله PLoS Computational Biology منتشر شده است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد.


 

نظر شما
ادامه