کد خبر: ۶۷۱۴۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» همچنین از اجرای طرح ملی کاهش و کنترل بیماری تب برفکی در پنج محور برای اولین بار در کشور خبر داد ...

حکیم مهر: آخرین خبرها حاکی از آن است که بیماری تب برفکی در تعدادی از استان های کشور در حال شیوع و گسترش است، اما سازمان دامپزشکی تاکید دارد که تا امروز تعداد کانون این بیماری در کشور کاهش داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اقتصاد آنلاین، در روزهای اخیر ادارات دامپزشکی چندین استان در اطلاعیه‌های جداگانه نسبت به شیوع بیماری تب برفکی هشدار داده و از دامداران خواسته‌اند موارد ایمنی را برای پیشگیری از ابتلای دام خود به این بیماری کشنده، به کار گیرند.

ادارات دامپزشکی در اطلاعیه های هشدار عنوان کرده‌اند که با توجه به افزایش فاکتورهای مخاطره آمیز رخداد بیماری تب برفکی در سطح کشور و به دنبال آن کاهش سطح ایمنی دام‌ها نسبت به بیماری تب برفکی، موارد پیشگیری و افزایش ایمنی در دام ها را جدی بگیرند.

«دکتر علیرضا اکبرشاهی» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری تب برفکی در کشور، گفت: بررسی ما نشان می‌دهد تعداد کانون‌های بیماری تب برفکی نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و انتظار می‌رود با اجرای برنامه جامع تدوین شده برای کنترل این بیماری خسارت‌زا، شاهد کاهش بیشتر کانون‌ها باشیم.

وی ادامه داد: تعداد کانون بیماری تب برفکی در سال ۹۹، ۸۰۴ مورد در سراسر کشور بوده است که در سال جاری تا این لحظه تعداد آن ۲۳۴ مورد گزارش شده است.

اکبرشاهی با بیان اینکه بیشتر گزارش ها درباره کانون‌های ابتلا مربوط به دام سنگین است، افزود: از ۲۳۴ کانون گزارش شده در سال جاری، ‌ ۶۸ کانون مربوط به دام سبک و ۱۶۶ کانون مربوط به دام سنگین بوده است.

وی مجموع دام های مبتلا در سراسر کشور را یک هزار و ۱۱۹ راس دام سبک و ۲ هزار و ۹۷۰ راس دام سنگین اعلام کرد.

به گفته اکبرشاهی؛ تعداد تلفات دام‌ها از بیماری تب برفکی نیز تا امروز ۱۸۰ راس دام سبک و ۱۵۰ راس دام سنگین بوده است.

وی همچین اعلام کرد این بیماری در سال جاری در ۲۴ استان کشور گزارش شده، هر چند بیشترین موارد مربوط به ۴ استان قم، فارس، آذربایجان غربی و اردبیل است.

اکبرشاهی درباره اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون رایگان توسط سازمان دامپزشکی کشور در قبال بیماری تب برفکی، گفت: اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون رایگان سازمان دامپزشکی کشور برای این بیماری تابع عوامل مختلفی بوده و بر اساس اینکه دامداری صنعتی است یا سنتی یا منطقه پر خطر است یا کم خطر، درباره آن تصمیم گیری می‌شود.

وی ادامه داد: در دامداری‌های صنعتی برنامه واکسیناسیون به صورت "استند بای (آماده باش)" است، به این صورت که دامداری‌های صنعتی در هر زمان که نیاز باشد می‌توانند نسبت به تامین واکسن و واکسیناسیون گله اقدام کنند.

اکبرشاهی معتقد است؛ اجرای این روش در سال‌های اخیر موجب کنترل قابل توجه بیماری تب برفکی در دامداری‌های صنعتی شده است و در ۲ سال اخیر تعداد دامداری‌هایی که به این بیماری آلوده شده‌اند را انگشت شماره کرده است

وی برنامه واکسیناسیون رایگان در دامداری‌های سنتی را بر مبنای "ارزیابی خطر" عنوان کرد و گفت: در مناطق پر خطر واکسیناسون دامداری‌های سنتی به صورت رایگان انجام می‌شود، اما در مناطق کم خطر دامداران باید نسبت به تامین واکسن به صورت بهادار اقدام نمایند.

اکبرشاهی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون برای دام‌های عشایر در هر منطقه با هر شرایط رایگان است، افزود: با توجه به اینکه دام عشایر دائم در حال جابه‌جا شدن در مناطق مختلف است، واکسیناسیون آن ها به صورت رایگان انجام می‌شود چراکه دام عشایر می‌تواند به راحتی چند منطقه را آلوده کند.

وی تصریح کرد: البته واکسیناسیون تنها راه مقابله با بیماری تب برفکی نیست و اقدامات امنیت زیستی و بهداشتی باید از سوی دامداران با جدیت دنبال شود.

اکبرشاهی به دامداران توصیه کرد: در کنار واکسیناسیون، از خرید و ورود دام ‌های مشکوک به بیماری خودداری کنند و ضدعفونی وسائل نقلیه، ضدعفونی دامداری‌های آلوده، دفن بهداشتی لاشه دام‌های مبتلا، رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه ای توسط افراد، اکیپ های واکسیناتور و دامپزشکان که وارد دامداری می شوند و جمع آوری مناسب و ضد عفونی کود را مورد توجه قرار دهند.

وی از اجرای طرح ملی کاهش و کنترل بیماری در ۵ محور برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: محورهای این طرح شامل؛ رصد و پایش بیماری، اقدامات کنترلی، اقدامات تشخیصی، اقدامات آموزشی و ارزیابی و نظارت است.

اکبرشاهی همچنین خبر داد: ارزیابی پس از واکسیناسیون تب برفکی برای اولین بار در کشور برای بررسی اثربخشی واکسن تب برفکی جهت تمامی واکسن های تولید داخل و واکسن های وارداتی در حال اجرا است.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
1
4
این یک بام و دو هوا کی میخواهد برداشته شود به خدا مراکز واکسیناسیون بخش خصوصی با این کارهای ادارات کل و شبکه ها فقیر و فقیرتر و فحش خور دامدار شده اند.در شهرستانی با جمعیت دامی بسیار کم بدون اینکه در یک سال گذشته حتی یک مورد تب برفکی مشاهده شده باشد واکسیناسیون رایگان دولتی انجام میشه.اصلا همه کار رو خودتون بکنید بخش خصوصی با اون همه دنگ و فنگ جا و مکان و ترموگراف و مسیر جدا و بازدید و بگیر وببند میخواین چکار؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
در شهرستان ما مسیرهای خوب و هلو را دادند بخش خصوصی و هرجای ناجور و مصیبت بود ما دولتیها جور کشیدیم، فقط خدا رحم کرد مجانی بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
3
5
عزیز من!
اداره کل و شبکه های تابعش با همین آمار واکسن زنده اند!
شما اثر دیگری از ادارات کل دیدی در جامعه ما را هم خبر کن!
کار به جایی رسیده در پوپولیستی ترین رفتار معاون توسعه اداره کل که خودش کاردانه افتاده دنبال واکسن زدن و عکس و روابط عمومی و ....!
پاسخ ها
واکسیناتور دلشکسته شبکه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
اکیپ ما که همیشه سعی کرده کارش را درست انجام بده و مدیون نشود ، ریییس شبکه ما هم هر وقت سر کار به ما سر میزند ، مارا به کار درست و دور از دغل امر میکند و هیچ وقت آمآر دروغ نخواسته، مدیر کل هم بارها آمد وحین ماموریت صدق آمار و کیفیت کار را از ما طلب کرد، برادر جان مواظب باش گرفتار عقوبت زبان نشوی که خدا بینا وشنواست
دکتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
از نصیحت این عزیز دلشکسته سپاسگزارم
اما بعد:
پیشنهاد میکنم صحبتهای رئیس اتحادیه چایکاران ایران حمیدرضا موثقی خطاب به رئیس جمهور وقت را ببینید
مساله این است ما از مدیر کل دامپزشکی استان چه انتظاری داریم؟
آیا کار او ارزیابی اکیپ واکسیناسیون است؟
پس تشکیلات عریض و طویل ارزیابی عملکرد و اداره مبارزه و حراست و هزار کوفت و زهرمار دیگر برای چی درست شده؟
معاونت توسعه با کار نمایشی واکسن زدن میخواد چی بگه؟
کار او پیگیری تهیه امکانات لازم برای انجام بهینه عملیات در همه شاخه های فنی نیست؟
از خودرو و ساختمان و تجهیزات فنی و ... تا استخدام نیرو و تبدیل وضعیت و رسیدگی به مشکلات پرسنل و... وظیفه شرعی و قانونی و اخلاقی و انسانی او نیست؟
معاون توسعه اگر کارآمد و کاربلد است پای صحبت واکسیناتوری بنشیند که بچه ۴ساله اش را برای درمان باید ۷۰۰ کیلومتر ببرد تا به یک مرکز مجهز درمانی برساند و تا پزشک متخصص پیدا کند.... و این رفت و آمد باید سالها ادامه یابد تا به نتیجه درمانی برسد.آیا این واکسیناتور دیگر دل و دماغ(دماق) کار واکسن زدن و سر و کله زدن با دامدار و گاو و گوسفند و ... داره؟
معاون توسعه اگر مدیریت منابع بلد است راه حلی برای انتقال محل خدمت او به استانی که درمان فرزندش راحت تر انجام میگیرد بیابد جایگزین او هم از خیل متقاضیان امریه و طرح یکی پیدا کند
عزیز واکسیناتور دلشکسته!
شما مثل رزمنده خط مقدمی برادر!
خداقوت
جایگاه فرمانده این نیست برای تو خشاب پر کند فرمانده باید یا عرضه داشته باشد در محاکم بین المللی حق تو را بستاند یا نقشه راه دیگری برای کم کردن آلام تو تدوین کند و موفقیت تو را آسانتر کند با کار نمایشی به جنگ پاتوژن نمیشه رفت
اگر هیچکدام از این ها را نمی تواند بیخود عقوبت خدا را برای خود نخرد استعفا بدهد و برود اگر واکسن بلد است بزند همان کار را بکند
حکیم مهر مرد باشد پیام ما را به همه دلسوزان و دلشکستگان میرساند
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
میم.سین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
1
3
این که این بار طرح سراسری مایه کوبی دام سنگین رایگان اجرا شد بسیار زیبا و خوب بود ، دامداران به شدت در فشارند و این امر خداپسندانه بود. دست مریزاد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
الان این شندرغاز هزینه که دامدار برای سلامت دامش هر 4 ماه بخواد انجام بده چه بار سنگینی رو دوشش میگذاره....برادر من مشکل اصلی جای دیگه و هزینه نهاده ها و یونجه و کنسانتره و کاه که کمر من دامدار رو شکسته نه هزینه واکسیناسیون.سر کیسه رو سفت نگیر و ته کیسه رو ول کن
میم.سین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
ناشناس عزیز فرمایش شما درست ولی به خدا خیلی از روستاییان برای شندرغاز خرید نون شبشان مانده اند...
رفیق شفیق شاید سعی ما بی ثمر باشد ولی به شوق ابراهیم بامنقار کوچکمان آب بر آتش میریزیم.
خودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
ناشناس جون گلم ببین،ما الان بایس بابت بستن یک قرار داد احمقانه با کرسنت و لغو فوری و احمقانه ترش شندرغاز ناقابل حدود ۷۰۰میلیون دلار ، تازه اول دست گرمی بدیم به بابای اماراتی مستضعف تازه این یکی از هزار حاتم بخشی ما به بیگانه هاست، دوست گلم دامدار ما به خاطر سیاستهای غلط یا بهتر بگم جنایتهای بعضی دولتمردان زیر فشار و در حال انقراض است، این طرح تب برفکی رایگان چقدر برای نظام ما خرج داره؟ ۵۰۰۰۰۰دلار یا یک میلیون دلار؟ چرا ما به هم وطن خود رحم نمی کنیم؟ بیگانه بخوره بهتره؟...از ماست که بر ماست.
رفیق خودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
با هفتصد میلیون دلار میشود کف همه دامداری های سنتی ایران را بتونی کرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
0
2
با سلام.
آمار مطرح شده و شرایط موجود استان ها به خصوص در برخی استان ها بیانگر این است که بیشتر ریشه کنی گزارش باشد تا کنترل بیماری!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
0
0
( بیشترین موارد مربوط به ۴ استان قم، فارس، آذربایجان غربی و اردبیل است)این میتونه مربوط به پایش و مراقبت بیشتر و گزارش صحیح تر باشه لطفا بررسی بفرمایید و در صورت صحت موضوع اگر ممکن بود ،قدردانی.
نظر شما
ادامه