کد خبر: ۶۷۱۱۷

حکیم مهر: رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان از کاهش نگران کننده جمعیت آهوان دشت سهرین خبر داد و گفت: طبق تازه ترین سرشماری تنها ۸۵۰ راس آهو در دشت سهرین زیست می کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «پرویز رستمی» با بیان اینکه سال گذشته تعداد بیش از ۱۳۰۰ رأس آهو در دشت سهرین سرشماری شده بود، گفت: طی یک سال تعداد آهوان دشت سهرین به ۸۵۰ رأس کاهش یافته و به عبارتی در طی یک سال بیش از ۵۰۰ رأس آهو به دلایل مختلف از بین رفته‌اند و این روند نگران کننده است.

وی با بیان این در صورت تداوم وضعیت موجود طی چند دهه آینده شاهد انقراض آهوان دشت سهرین خواهیم بود، متذکر شد: دشت سهرین و سایر زیستگاه‌های استان زنجان در گذشته شاهد زیست گونه‌های مختبف جانوری، همانند قوچ ارمنی بودند که در حال حاضر منطقه زیست این گونه جانوری به منطقه حفاظت شده انگوران محدود شده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه دشت سهرین جزو منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد و تنها زیستگاه آهو در شمال‌غرب کشور بوده و زیستگاه بکر و مناسبی برای این گونه جانوری زیبا و شاخص محسوب می‌شود، گفت: دشت آهو خیز سهرین قسمتی از منطقه حفاظت شده سرخ آباد است که یکی از مناطق با ارزش و به عنوان آخرین زیستگاه آهوان شمالغرب و غرب ایران محسوب می‌شود.

رستمی شکار غیرمجاز را به عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل در کاهش جمعیت گونه‌های مختلف جانوری بخصوص آهوی دشت سهرین عنوان کرد و با تاکید بر اینکه حفر چاهای غیرمجاز در دشت سهرین و ایجاد باغشهرها زیستگاه این حیوانات را با خطر مواجه کرده است، افزود: شکارهای غیر مجاز باعث کاهش جمعیت آهوان شده است و با وجود همه نظارت‌ها و پایش های منطقه باز هم برخی شکارچیان اقدام به شکار این آهوان می‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه منطقه حفاظت شده سهرین بیش از ۳۵ هزار هکتار مساحت دارد، گفت: در استان زنجان سه منطقه تحت مدیریت حفاظت‌شده وجود دارد، منطقه سرخ‌آباد ۱۲۰ هزار هکتار، انگوران ۹۲ هزار هکتار و پناهگاه حیات‌وحش انگوران ۲۹ هزار هکتار و درمجموع ۲۴۴ هزار هکتار از استان را پوشش قرار داده است.

قاسمی با بیان اینکه باید به ازای هر هکتار یک محیط بان باشد، گفت: به ازای هر ۱۵ هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد و این امر برای حفاظت از گونه‌های جانوری موجود در منطقه به شدت ناکافی است.

وی نبود تجهیزات کافی برای حفاظت از مناطق و زیستگاه‌های استان زنجان را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشتآهوی ایرانی دارای جثه متوسطی است و نرها شاخ‌های نسبتاً بلندی دارند که طول آن گاهی از ۴۵ سانتی‌متر تجاوز می‌کند و با ساخت و ساز خانه باغ‌ها و ویلاها، حفر چاه‌های غیر مجاز و قطع درختان در دشت سهرین جمعیت آهوان رو به کاهش است.

نظر شما
ادامه