کد خبر: ۶۷۱۰۶

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور نسبت به آلودگی تب مالت در دامهای سبک شهرستانهای نیشابور و فیروزه هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر علی سلیمانی» در جشنواره افزایش بهره وری دام سبک نمایشگاه دستاوردهای اقتصاد مقاومتی شهرستان فیروزه در حضور چند تن از اعضاء کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دام چند قلوزا که مبتلا به بروسلوز باشد ارزش اقتصادی ندارد و باید از چرخه تولید حذف شود گفت: افزایش بهره وری بدون در نظر گرفتن زیرساختهای بهداشتی امکان پذیر نیست و توجه به بیماریهای مشترک بین انسان و دام یکی از ارکان مهم زیر ساختهای بهداشتی می باشد. زمانی که از یک دام برای تعیین هویت و ژنوتیپ خونگیری می شود لازم است جهت تعیین عدم ابتلا به بروسلوز نیز یک لوله خون اخذ و به آزمایشگاه شبکه دامپزشکی ارسال شود و زمانی این دام از نظر ژنتیک ارزش دارد که از نظر بیماریها بویژه بروسلوز پاک باشد .

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور افزود: در حال حاضر برای حذف دامهای سبک مبتلا به بروسلوز مشکل داریم و دامدار باید غرامت را از صندوق بیمه دریافت نماید در حالی که استقبال دامداران از بیمه بسیار پائین می باشد لذا اگر دامهای مبتلا به بروسلوز از گله حذف نشود باعث سرایت بیماری به سایر دامها خواهد شد.

وی از نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی و دبیر کمیسیون درخواست نمود برای مبارزه و پیشگیری از بیماری بروسلوز و حذف دامهای مبتلا اعتبارات لازم را برای سازمان دامپزشکی در نظر بگیرند.

یاد آوری می شود در این مراسم دکتر چنارانی نماینده شهرستانهای نیشابور، زبرخان و فیروزه و عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، دکتر پرویز اوسطی نماینده دهگلان و قروه استان کردستان و نایب رئیس اول کمیسون کشاورزی، دکتر سمیه رفیعی نماینده تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات و عضو کمیسیون کشاورزی، دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و مسئولین استانی و شهرستانهای نیشابور  فیروزه حضور داشتند .

 

نظر شما
ادامه