کد خبر: ۶۷۰۳۰

حکیم مهر: پایگاه خبری اکسیوس با اشاره به نتایج یک پژوهش جدید از ورود بیش از ۲۵ هزار تن زباله پلاستیکی تولید شده مرتبط به همه گیری کووید-۱۹ به آب های اقیانوس های سراسر جهان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، بر اساس نتایج پژوهشی که دیروز دوشنبه در نشریه "مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا" (PNAS) منتشر شد، تاکنون بیش از ۲۵ هزار تن زباله پلاستیکی مرتبط با همه گیری کووید-۱۹، آب اقیانوس های جهان را آلوده کرده است. زباله های پلاستیکی تهدیدی بزرگ برای حیات دریایی و اکوسیستم ها هستند. پژوهشگران در این تحقیق تاکید کرده اند که کووید-۱۹ تقاضا برای پلاستیک های یکبار مصرف را افزایش داده و فشار را بر مشکلاتی از این دست که پیش از این هم از کنترل خارج شده بود بیشتر کرده است.

براساس این پژوهش گفته می شود به دلیل همه گیری ویروس کرونا در جهان تاکنون بیش از هشت میلیون تن زباله پلاستیکی تولید شده است که بیشتر این زباله ها از بیمارستان ها می آیند و عمدتا در سواحل و رسوبات ساحلی انباشته می شوند.

محققان هشدار داده اند که پلاستیک های رها شده در اقیانوس ها مسافت های طولانی همراه با آب به حرکت در می آیند و به طور بالقوه منجر به آسیب یا حتی مرگ حیات وحش دریایی می شوند.

آنها افزودند: بقایای زباله های پلاستیکی همچنین می‌تواند سبب تسهیل ورود گونه های مهاجم به اکوسیستم های آبی و انتقال آلاینده‌ها از جمله ویروس کووید-۱۹  شود.

در برزیل هم گزارش هایی از یافتن بقایای زباله های مرتبط با ویروس کرونا رسیده است؛ از جمله پیدا کردن ماسک از معده یک پنگوئن مرده و به دام افتادن ماهی ها در دستکش های یکبار مصرف.

محققان خاطرنشان می کنند که یافته های این پژوهش بر ضرورت بهبود فرآیندهای مدیریت پسماندهای پزشکی به ویژه در کشورهای در حال توسعه تاکید دارد.

بر اساس ارزیابی ماه اکتبر (مهرماه) برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، آلودگی پلاستیک در اقیانوس ها و دیگر اکوسیستم های آبی تا سال ۲۰۳۰ بیش از دو برابر خواهد شد و بازیافت هم دیگر به کاهش این زباله ها منجر نمی شود.

نتایج این پژوهش در حالی منتشر می شود که رهبران جهان در "نشست بین المللی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل" موسوم به "کاپ۲۶" به دنبال راهی برای توقف گرمایش زمین هستند و بیش از ۲۵۰ هزار نفر در اعتراضاتی در سراسر جهان خواستار اقدامات بیشتر شده اند.

 

نظر شما
ادامه