کد خبر: ۶۷۰۱۳

حکیم مهر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: امسال، بیماری نیوکاسل ۵۹ هزار و ۷۰۰ قطعه مرغ را پس از شیوع در ۶ کانون مرغداری های استان تلف کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علی اکبر دلیرصحرایی» روز دوشنبه اظهار داشت: نیوکاسل بیماری تنفسی و گوارشی است که تاکنون در سه واحد مرغداری استان منجر به معدوم سازی مرغ ها شده است.

وی با بیان اینکه برای مهار و کنترل بیماریهای تنفسی در منطقه، مرغ های آلوده به نیوکاسل به روش اصولی و بهداشتی معدوم می شود خاطرنشان کرد: طیور سالن های مرغداری زیر پوشش بیمه قرار دارند و از این رو شرکت بیمه، غرامت ناشی از معدوم سازی مرغ های آلوده را پرداخت می کند.

وی تصریح کرد: برخی مرغداران واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل را به طور کامل انجام نداده اند از این رو شاهد تلف شدن مرغ ها در این سالن ها هستیم

دلیرصحرایی افزود: معدوم سازی مرغ ها اقدام پیشگیرانه و البته اقتصادی در سالن های مرغداری به شمار می رود و تلاش داریم تا از شیوع نیوکاسل در سایر واحدهای مرغداری استان جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه مرغداران مکلف به واکسیناسیون طیور در سالن های مرغداری هستند گفت: از مرغداران انتظار می رود تا با رعایت اصول قرنطینه و بیوسکوریتی در کنترل بیماریهای تنفسی و ویروسی موثر واقع شوند

پایش زیستگاه های پرندگان آبزی در استان 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: در این زمینه اقدامات مراقبتی و پایش زیستگاه های پرندگان آبزی و کنارآبزی با رویکرد پیشگیری از بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حال اجرا است.

وی افزود: گروه های نظارتی دامپزشکی به همراه کارشناسان حفاظت محیط زیست با حضور در زیستگاه های پرندگان مهاجر به ویژه سدهای شیرین دره در مانه و سملقان، بارزو در شیروان، بیدواز در اسفراین، چندیر و غلامان در شهرستان رازو جرگلان و دیگر سدها و آبگیرها و گشت زنی در حاشیه رودخانه ها، هرگونه تلفات احتمالی پرندگان را مورد رصد و پایش قرار می دهند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: به مردم توصیه می شود از تماس طیور بومی با پرندگان مهاجر و وحشی و نیز از دسترسی پرندگان وحشی به منابع آب و دان طیور خود جلوگیری کنند.

در خراسان شمالی بیش از ۱۰۰ واحد مرغداری وجود دارد.


نظر شما
ادامه