کد خبر: ۶۷۰۰

حکیم مهر - پس از 16 سال ، تولد گونه ای نادر از گور خر نژاد ایرانی ( Persian Onager ) در منطقه حفاظت شده رویال ویرجینیای امریکا ، خبر داغ محافل خبری محیط زیست بین المللی شد.
این کره گور خر که تا کنون نیز نامی برایش انتخاب نشده است ، 7 سپتامبر در موسسه حفاظت زیست شناسی اسمیت سونیان ( Smithsonian ) امریکا تحت مراقبت های شدید دامپزشکی متولد شد.


نشریات محیط زیست امریکا به نقل از مسئولان موسسه حفاظت زیست شناسی اسمیت سونیان ( Smithsonian )اعلام کردند کره گور خر ماده پس از 16 سال سرانجام تحت مراقبت های تخصصی دامپزشکی متولد شد و در حال حاضر قوی و سالم است.

در موسسه حفاظت زیست شناسی اسمیت سونیان ( Smithsonian ) که در منطقه حفاظت شده رویال ایالت ویرجینیای امریکا قرار دارد 26 راس گورخر ایرانی نگهداری می‌شود که در سازمان محیط زیست جهانی این نوع گور خر  به نام (Persian Onager )  و گونه ای منحصر و نادر به ثبت رسیده است  که این سازمان گور خر  نژاد ایرانی را در فهرست حیوانات بشدت در معرض خطر  انقراض قرار داده است  .

گوره‌خر ایرانی بر خلاف همنوعان آفریقایی‌ خود خطوط سفید وسیاه ندارد و رنگش درتابستان قهوه‌ای مایل به سرخ ودر زمستان قهوه‌ای مایل به زرد است ، بر پشتش نواری سیاه که با رنگ سفید احاطه شده قرار دارد و در واقع یک نوع اسب وحشی در منطقه آسیای غربی است ، وزن حیوان بین 220 تا 290  کیلو گرم و طول بدن آن به دو متر می‌رسد که ظاهری  شبیه به الاغ دارد.

در کشور ما حدود 700 راس از این حیوان منحصر و نادر  در مناطق حفاظت شده  استان‌های خراسان جنوبی، یزد و کرمان نگهداری می‌شود.

گوره‌خر ایرانی دشمن طبیعی ندارد اما بر اثرخشکسالی ، محیط چرای رقابتی ( کمبود غذا ) و تخریب محیط زیست و همچنین شکار غیر قانونی به علت اعتقاد به خواص درمانی استخوان و گوشت این حیوان در معرض نابودی کامل قرار گرفته است.

 

 

نظر شما
ادامه