کد خبر: ۶۶۵۱۲
تعداد نظرات: ۷ نظر

حکیم مهر: خبر واردات ۸۰ کروکودیل به منظور ایجاد یک مزرعه پرورش کروکودیل با اعتراض فعالان حقوق حیوانات مواجه شده و خواستار ورود دستگاه قضایی و برخورد با این نوع تجارت در کشور شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، هفته گذشته صدا و سیما در چند بخش خبری از ورود ۸۰ کروکودیل به کشور خبر داد.

«جمال ارونقی» معاون گمرک در این مصاحبه با اشاره به اینکه این ۸۰ کروکودیل از کشور مالزی و با موافقت سازمان شیلات وارد کشور شده‌اند، ورود این کروکودیل‌ها به کشور را به منظور پرورش و تکثیر با توجیه اقتصادی توسعه گردشگری، صادرات و پزشکی عنوان کرد.

مؤسسان این مزرعه پرورش کروکودیل می‌گویند به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۷۵ نفر اشتغالزایی کرده‌اند.

این خبر با واکنش فعالان حقوق حیوانات در ایران مواجه شد و ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران به نمایندگی از چندین تشکل مردم نهاد و بیش از ۲۰۰۰ نفر از فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات، وکلای سبز و مردم نسبت به این تجارت جدید و ضد محیط زیستی در کشور واکنش نشان داده و خواستار برخورد دستگاه قضائی با این نوع تجارت جدید در کشور شدند.

این گروه در بیانیه‌ خود عنوان کرده‌اند: «طی روزهای گذشته، اخبار و تصاویری منتسب به مزرعه کروکودیل به منظور پرورش، نگهداری و در نهایت سلاخی جهت صادرات گوشت و پوست این حیوانات در مشهد، شهر امام مهربانی‌ها که به شهر ضامن آهو شهره و زبانزد خاص و عام است، منتشر شده که احساسات و افکار عمومی را به شدت جریحه‌دار کرده است.

لازم به ذکر است که طی سال‌های متمادی فعالان حقوق حیوانات در سراسر جهان در حال مبارزه با این صنعت بی‌رحم و غیراخلاقی هستند و در بسیاری از کشورهای جهان تقبیح شده؛ چراکه پروسۀ کشتار کروکدیل‌ها بسیار وحشیانه بوده و بعضاً زنده زنده پوست آنها کنده می‌شود، به‌شکلی که تا ساعت‌ها پس از سلاخی نیز زنده هستند و درد و رنج طاقت‌فرسایی را متحمل می‌شوند.

هرچند دین مبین اسلام بسیار بر مهربانی و همزیستی مسالمت‌آمیز با حیوانات تأکید و آن را توصیه کرده است، سازمان بهداشت جهانی حیوانات(OIE) نیز که بیش از ۱۸۰ کشور از جمله ایران در آن عضویت دارند، پنج آزادی برای حیوانات را به رسمیت شناخته است که کشورهای عضو متعهد به رعایت این حقوق می‌باشند؛ این حقوق عبارتند از: (آزادی [رهایی] از گرسنگی، تشنگی و سوءتغذیه؛ آزادی از ترس و اضطراب؛ آزادی از ناراحتی فیزیکی یا دمایی؛ آزادی از درد، جراحت و بیماری؛ و آزادی برای ابراز الگوهای نرمال رفتاری) "

ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران به نمایندگی از چندین تشکل مردم نهاد و بیش از ۲۰۰۰ نفر از فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات، وکلای سبز و مردم شریف ایران، بدین‌وسیله ضمن محکوم کردن این اقدام غیرانسانی از آن مقام محترم قضائی در خواست می‌کند در موضوع مزرعه پرورش کروکودیل مشهد ورود و اقدامات مقتضی را امر به رسیدگی بفرمائید.

پیشاپیش از حسن نظر جنابعالی به موضوع حقوق حیوانات و مهربانی با آن‌ها که در دین مبین اسلام نیز بسیار بدان توصیه شده است، تشکر و قدردانی می‌کنیم.»

این گونه یکی از پنج گونه با ارزش کروکودیل در دنیا محسوب می‌شود که طول آن ۷ متر می‌رسد و پس از حدود ۳ سال، پوستش قابلیت دباغی (چرم) و صادرات می‌یابد. سالانه ۲ میلیون طاقه پوست کروکودیل در دنیا تجارت می‌شود که هر طاقه آن ارزشی معادل ۱۰ هزار دلار دارد. ارزش هر کیلوگرم از گوشت این حیوان حرام‌گوشت نیز به ۱۷ دلار می‌رسد.

اما آنچه باعث شده تا شیلات ایران موافقت اصولی ایجاد مزرعه پرورش تمساح را در ایران صادر کند، استفاده پزشکی است که از خون، استخوان و حتی گوشت این حیوان دوزیست می‌شود؛ هرچند در این میان سود اقتصادی ناشی از صادرات پوست و گوشت کروکودیل بی تأثیر نبوده است.

با وجود مخالفت‌های شدید دوستداران محیط زیست جهان، برای پرورش تمساح توجیه‌های علمی و البته اقتصادی فراوانی همچون تولید کیف و کفش از پوست کروکودیل، مصارف پزشکی از خون و گوشت آن و استفاده خوراکی از گوشت این حیوان حرام گوشت در کشورهای شرق آسیا، پرورش این خزنده را در ۵۰ کشور برای بهره‌برداری از پوست، گوشت و خون آن رایج کرده است. اما به نظر می‌رسد رواج چنین تجارت سیاهی در ایران نمی‌تواند قابل توجیه باشد.



انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
6
سالیانه چه تعداد گاو و گوسفند جهت مصرف گوشت و پوست کشتار میشه؟ در بین حیوانات هم تبیعض نژادی هست؟ اگر پرورش حیوانات جهت رفاه انسان ، غیر اخلاقی هست پس باید پرورش و سلاخی همه حیوانات از جمله گوسفند و گاو هم ممنوع و همه بشر تبدیل به گیاه خوار بشه! همه این فعالان حقوق حیوانات خودشون هر آخر هفته رو میرن شمال جهت خوردن جوجه و شیشلیک! همشون هم کفش و کیف چرم دارن. در این مملکت هر کس خواست یک کار درست و تولیدی بکنه همه میریزن سرش تا پشیمون بشه. دلالی سکه و دلار خوبه! بساز و بندازی مسکن خوبه! زمین خواری خوبه! همه اینها خوبه ولی پرورش تمساح برای اشتغال زایی و ارز اوری غیر اخلاقی هست. الان به لطف فضای مجازی مخالفت با همه چی مد هست. تا دیروز که به هر دلیلی واکسن نبود همه هشتک اس او اس و هلپ ایران منتشر میکردند، امروز که واکسن به وفور هست هم اونها هشتک نه به واکسن اجباری استوری میکنند! من مخالفم پس هستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
عالی بود ....مخالف بودن توی فضای مجازی انگار مد شده . کلا یه عده مخالفن حالا موضوعشم مهم نیستا . حتی مورد داشتیم تا 5 دقیقه قبل از ابراز مخالفتش در فضای مجازی طرف خودش هم نمیدونسته تا این حد مخالفه :))
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
بله قبول گیاهان جزئی از سفره ما هستند ولی همه میازهتی یک انسان را برطرف نمی کنند زیرا گیاه خواران همیشه چندتا قوطص قرص و مولتی ویتامین با خودشان برای تامین میازهای بدنشان حمل می کنند. گاو و گوسفند غذای مردم است و بحث بقای نسل انسان مطرح است. و‌همان هم کلی بر سرش دعواست که باید کشتار انسانی باشه نه القابی مثل گوشت حلال و کوشر و غیره که کشتار دینی محسوب‌می‌شود. ولی کروکدیل که غذای ما نیست، کفش چرم خواستی هم چرم گاو بخر‌ حتمأ لازم نیست کروکدیل را سلاخی کنی و کت و کیف درست کنی.
درضمن اسم آن امامی که در مشهد است علی بن موسی است و به این دلیل به او امام رضا می گویند که به خلافت هارون الرشید رضایت داد و الان مقبره هر دو در کنار هم در مشهد است. نکته بعد اینکه ضامن آهو هم یک داستان درمورد …… بوده که بعدأ …. آن را به علی بن موسی یا همان امام رضا نسبت دادند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
1
3
خوووب به سلامتی حامی نماها پیداشون شد
Hamidreza Moosazadeh
|
Thailand
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
5
این فعالان زیست محیطی پس لطفا دنبال تعطیل کردن کردن دامداری‌ها و مرغداری‌ها باشند بی زحمت
کل سیستم پرورش دام و طیور و آبزیان یعنی همین
تکثیر و پرورش موجودات زنده برای بهره‌مندی از محصولات بدست آمده
ببخشیدها ولی واقعا خودشون می دونن چه می خواهند و یا فقط ژست گرفته و مخالف هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
1
این پنج نکنه ای که OIE در خصوص حیوانات مطرح کرده گاها در خصوص انسان ها ی این مملکت هم رعایت نمیشه.......... در بعضی از استان ها مردم از این پنج نکته یکیشم ندارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
2
2
بابا دوستان حامی و فعال کلا سیستم پرورش همینه شما بفرمایید پولهای باد اوردتونورو و البته وقت بی ارزشتون رو بزارید روی هم یه کودک کار رو از سره یه چهار راه تو این مملکت جمع کنید و عاقبت به خیرش کنید لازم نکرده از این ژستهای روشن فکری بگیرید. مشکل واسه حل کردن تو این مملکت زیاده . تا بچه بی سرپناه هست شما چجوری به خودتون اجازه میدین برید سراغ حیوانات؟ چیه موضوع سخت شد نه؟! بهتون بر بخوره بلکه یکم بزرگ بشید !!!
با تشکر از سایت وزین حکیم مهر
نظر شما
ادامه