کد خبر: ۶۶۴۰۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

حکیم مهر: استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای مقابله با بیماری هاری نیازی به واکسیناسیون عمومی نیست و تنها افرادی که دچار گَزیدگی شده و یا افرادی مانند دامپزشکان و کارکنان باغ‌ وحش‌ها باید واکسن هاری را دریافت کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمود پناهی» افزود: تنها راه مقابله با بیماری هاری در افرادی که دچار حیوان گزیدگی شده‌اند، سرم و واکسیناسیون پس از گزیده شدن و قبل از بروز علائم بیماری است .

وی ادامه داد: کلیه خدمات مرتبط با واکسیناسیون هاری و اقدامات مرتبط در کشورمان رایگان ارائه می‌شود .

این پزشک فوق تخصص بیماریهای ویروسی گفت: بیماری هاری پس از آشکار شدن علائمش دیگر قابل درمان نخواهد بود و بیمار از دست می‌رود به طوری که در مرحله بروز علائم این بیماران حتی با شنیدن صدای آب هم دچار وحشت، رعشه و گاه تشنج می‌شوند، حتی یک نسیم را نمی‌توانند تحمل کنند و به شکل بسیار دردناکی در پی فلج چهار دست و پا و فرو رفتن به کما، فوت می‌کنند .

وی به انتقال ویروس هاری به انسان از طریق حیواناتی چون سگ، گربه و خفاش اشاره و بیان کرد: هر چقدر محل گزیدگی از مغز دورتر باشد دوره اختفای بیماری و زمان بیمار برای دریافت سرم و واکسن افزایش می‌یابد، اما هر چقدر این گزیدگی نزدیک‌تر به مغز باشد؛ بیمار زمان کمتری دارد تا بتواند از اقدامات مراکز درمانی در خصوص واکسن هاری استفاده کند .

دکتر پناهی افزود: مردم باید گزیدگی‌های مختلف اعم از گازگرفتگی و یا خراشیدگی از سوی حیوانات، به خصوص حیوانات وحشی را، که در مقابل هاری واکسینه نشده اند، جدی گرفته و در همان ابتدا محل گزیدگی را با آب و صابون شستشو دهند و سریع بیمار به مرکز درمانی منتقل شود .

وی ادامه داد: بیماری هاری در جهان بطور عمده در کشورهای توسعه‌نیافته شایع است .

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این بیماری در کشورهای پیشرفته از طریق واکسیناسیون حیوانات، درمان و مراقبت از حیوان‌گزیدگی‌ها مهار شده است .

هر ساله حدود ۱۲ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی رخ می‌دهد که سگ‌ها عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند .

ویروس هاری که تنها در انسان و حیوانات خونگرم به جز پرندگان مرگبار است، توسط گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود، لذا چنین افرادی باید بلافاصله پس از گازگرفتگی به مراکز بهداشتی و درمانی منتقل شوند تا از پیشرفت بیماری آنان با درمان مناسب جلوگیری شود .

در حال حاضر ۳/۳ میلیارد نفر در دنیا در مناطقی زندگی می‌کنند که در معرض هاری قرار دارند و سالانه بیش از ۵۵ هزار نفر در دنیا بر اثر ابتلا به هاری می‌میرند که بیشتر آنان کودکان زیر ۱۵ سال هستند .

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
0
0
باغ وحش مگه حیوان هار داره یا اصلا مواجهه با حیوانات آزاد داره. آخه از کجا همینطوری حرف میزنن
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
0
0
این نیازی به گفتن نداست، لطف کنن به واحدهای مبارزه مراکز بهداشت ابلاغ کنن که این کار به روش صحیح و طی دستورالعمل موجود انجام بشه یعنی تزریق سه دز اولیه و تکرار ان بنابر میزان انتی بادی که این روش امکانش نیست اما تکرارش به صورت شش ماه یا یک ساله با توجه به میزان خطر
پاتوبیولوژیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
0
0
با سلام . برخی حیوانات حیات وحش به خصوص جوندگان و خفاش ها، مخزن ویروس عامل بیماری هاری هستند و عقل سلیم حکم می کند که افراد در معرض خطر بیماری های کشنده حتما و حتما واکسن اجباری بزنند.
نظر شما
ادامه