کد خبر: ۶۶۳۹۴

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: این مسؤول در بحث بیماری تب برفکی به دلیل میزان بالای ابتلا و ورود دام از مرزهای شرقی کشور جزو پنج استان مرجع در تشخیص بیماری است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مهدی حسینی» به مناسبت هفته دامپزشکی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تنها مرکز استان دارای توانایی انجام آزمایشات تشخیصی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و جزو چند استان توانمند در زمینه تشخیص بیماری سالمونلا در طیور است.

وی با اشاره به اینکه  اگر به حوزه دامپزشکی توجه ویژه صورت گیرد سیستان و بلوچستان به دروازه سلامت تبدیل خواهد شد گفت: هم اکنون ۲ آزمایشگاه تشخیصی، تخصصی در زاهدان و چابهار وجود دارد و این استان در بحث بیماری تب برفکی به دلیل میزان بالای ابتلا و ورود دام از مرزهای شرقی کشور جزو پنج استان مرجع در تشخیص بیماری است.

واکسینه بیش از 2 میلیون راس دام در سیستان و بلوچستان

حسینی گفت: از ابتدای سال تا پایان شهریورماه نیز ۲ میلیون و ۵۸۸ هزار راس دام در سیستان و بلوچستان واکسینه شدند.

وی افزود: ۷۵ قرنطینه دامی با ظرفیت ۴۶ هزارو ۶۵۵ راس دام، ۱۱ کشتارگاه با ظرفیت هزارو ۸۷۰ راس دام سنگین و سه هزارو ۳۶۰ راس دام سبک و ۳۹ مرکز بسته بندی گوشت قرمز با ظرفیت سالانه حدود ۹۰ هزار تن در استان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان از زمان شیوع کرونا تاکنون طرح بین المللی ریشه کنی بیماری  PPR، مقابله با شیوع بیماری لمپی اسکین، طرح پیشگیری و مبارزه هدفمند با بیماری آبله و کنترل، پیشگیری و مقابله با بیماری هاری از سوی دامپزشکی استان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان  با اشاره به بیماری لمپی اسکین نیز گفت: عامل ورود این بیماری حمل و نقل غیرمجاز دام و خارج از ضوابط سازمان دامپزشکی کشور است که تاکنون ۴۸ کانون در ۹ شهرستان را درگیر کرده که در این زمینه حدود ۶۴ هزار راس دام واکسینه، ۹ هزار راس دام و ۱۲ هزار متر مربع جایگاه سمپاشی شده است.

کشتار غیر مجاز طیور و عرضه مرغ زنده تهدیدی بزرگ برای سلامت مردم

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان کشتار غیر مجاز طیور و عرضه مرغ زنده را یکی دیگر از تهدیدها برشمرد و گفت: هدایت سرمایه گذاران به سمت احداث کشتارگاه های صنعتی در مقیاس کوچک می‌تواند راه حلی برای این معضل باشد.

وی در ادامه به اقدامات دامپزشکی در بحران کرونا اشاره کرد و گفت: شهروندان باید از هر گونه خرید و فروش مرغ زنده به دلیل نامشخص بودن منبع تامین، مبدا ورود و عدم نظارت بهداشتی یا دوره پرهیز از مصرف دارو خودداری کنند، همچنین کلیه فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز از جمله گوشت و مرغ به صورت بسته بندی تهیه و پس از ضدعفونی در منزل بسته بندی شود،  هر گونه قطعه بندی گوشت و مرغ فرآوری و تهیه جوجه کباب بر و طعم دار کردن در مراکز عرضه ممنوع است.

 

نظر شما
ادامه