کد خبر: ۶۶۳۲۰
 

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: مشکل مقطعی کمبود واکسن دام‌ها در استان برطرف شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محمودرضا رسولی» اظهار داشت: در یک مقطع با کمبود واکسن مواجه بودیم اما خوشبختانه کمبودها جبران شده و در زمینه واکسیناسیون پیشگیری از بیماریها در دام‌های سبک به پوشش صد درصدی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 40 درصد از دام‌های سنگین علیه بیماری‌ها واکسینه شده‌اند، تصریح کرد: برای پوشش مابقی آن  تا پایان سال فرصت داریم.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه برنامه واکسیناسیون دام‌های عشایر را در دستور کار داریم، عنوان کرد: نیروهای ما در این فصل به صورت داوطلبانه به مناطق کوچ عشایر همدان در استان‌‌های خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه اعزام شده و عملیات واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

رسولی افزود: تیم‌های واکسیناسیون از ابتدای آذر ماه به مدت 40 روز در مناطق استقرار عشایر همدان در استان‌های دیگر حضور یافته و عملیات واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه آماده دریافت یک میلیون و 600 هزار دز واکسن هستیم، اظهار داشت: واکسن‌های آبله، تب برفکی، بروسلوز، هاری و غیره از واکسن‌های ضروری دام‌ها است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تاکید بر اینکه شیوع بیماری‌های واگیر در دامداری‌های صنعتی بسیار پایین است، گفت: این مراکز نسبت به دامداری‌های سنتی و خانگی قابل کنترل‌ تر است.

رسولی با بیان اینکه همه واکسن‌هایی که در بخش دولتی انجام می‌شود رایگان است، تصریح کرد: واکسن‌های غیر استراتژیک که توسط بخش خصوصی وارد و تزریق می‌شود دارای هزینه است.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو به لبنیات سنتی و اهمیت نظارت بر کیفیت و سلامت آن اشاره کرد و گفت: واحدهای دارای پروانه عرضه لبنیات سنتی به صورت دو بار در ماه مورد بازرسی و آزمایش قرار می‌گیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه از شیر خام نمونه‌برداری و به آزمایشگاه ارسال می‌شود، اظهار داشت: شیرها از نظر وجود ناخالصی و بار میکروبی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رسولی با اشاره به اینکه تمایل مردم نسبت به خرید شیر و لبنیات سنتی زیاد است، تصریح کرد: جوشاندن شیر پیش از مصرف ضروری است .
 
نظر شما
ادامه