کد خبر: ۶۶۲۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

حکیم مهر: سازمان دامپزشکی کشور با صدور اطلاعیه ای روز جهانی هاری را گرامیداشت و خواستار آگاهی رسانی همه جانبه تمام فعالان رسانه ای، کارشناسان و کنشگران اجتماعی که دغدغه سلامتی آحاد شهروندان را دارند شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، از آنجا که دانایی آگاهی می‌آورد و آگاهی از حقایق منجر به رفتارهای ایمن خواهد شد، لذا همانطور که سازمان جهانی بهداشت برای ۲۸ سپتامبر مصادف با ۶ اردیبهشت به مناسبت روز جهانی هاری در سال ۲۰۲۱ شعار آگاهی از حقایق، بدون هراس را برگزیده است از تمام فعالان حوزه های اجتماعی، دامپزشکی، بهداشتی و ... دعوت می‌شود در راستای کمک به آگاهی رسانی عمومی، بدون ایجاد واهمه کاذب و هراس تشویش کننده اذهان عمومی از هرگونه اقدام خلاقانه و اطلاع رسانی در درازای ایام سال دریغ نکنند .

بر اساس این اطلاعیه با اشاره به اینکه شعار روز جهانی هاری در سال ٢٠٢١ «هاری، آگاهی از حقایق، بدون هراس»   (Rabies: Facts, not Fear ) است، انتخاب این شعار را نشان دهنده اهمیت، آگاهی و نگرش رفتار عمومی در پیشگیری و کنترل هاری برشمرده است و در همین مسیر نکاتی را به اطلاع مردم رسانده که به شرح زیر است :

- در روز جهانی هاری هرساله سازمانهای جهانی  WHO-OIE-FAO سعی درافزایش آگاهی افراد جامعه درمورد این بیماری را دارند. در این راستا سازمان دامپزشکی کشور و مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سایر ارگانهای ذیربط همواره در راستای مهار این بیماری در تلاش هستند .

- هاری یک بیماری ویروسی سیستم اعصاب مرکزی است. این بیماری کشنده بین حیوانات و انسان مشترک بوده و اغلب بوسیله گزش حیوان آلوده مانند سگ، گربه، روباه و... به انسان منتقل می شود. در صورت بروز علائم هاری این بیماری درمان ناپذیر بوده و سرانجام به مرگ منجر می شود، البته این بیماری 100 درصد قابل پیشگیری بوده و افرادی که توسط حیوانات اهلی و وحشی گاز گرفته می‌شوند اگر در اسرع وقت به مراکز پیشگیری هاری مراجعه نمایند به این بیماری مبتلا نخواهند شد .

- اصلی‌ترین راه سرایت بیماری، گازگرفتن به وسیله حیوان هار است .

- نخستین علامت بیماری تغییر در رفتار و عادت های حیوان است؛ به نحوی که حیوان گوشه گیر و منزوی یا عصبانی و بدخو شده و به گاز گرفتن سنگ، چوب و اشیای مختلف پرداخته و به هرکس و حیوان سر راه خود حمله می‌برد .

- اگر حیوان خانگی شما توسط حیوان دیگر گزیده شد و یا در حیوان شما علائم مشکوک به هاری مشاهده گردید، سریعاً به دامپزشکی محل سکونت خود اطلاع رسانی نمایید .

و البته روابط ‌عمومی سازمان دامپزشکی کشور در پایان این اطلاعیه یادآور شده که دامپزشکی همواره دوست و همراه جهت حفظ سلامتی ملت شریف ایران است.
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
0
آخه قربونت برم من یک بار این خبری که نوشتی رو میخوندی معلوم نیست کدوم ......... برداشته با گوگل ترنسلیت چند تا کلمه رو پشت سر هم گذاشته شده اطلاعیه روز جهانی یه سازمان خوب چنین سازمانی منحل بشه بهتر از بودنشه
نظر شما
ادامه