کد خبر: ۶۶۲۵۸
 

حکیم مهر: رئیس گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرد: خراسان شمالی جزء استان های با شیوع بالای حیوان گزیدگی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «فیض اله برزگر» گفت: خوشبختانه با انجام مراقبت های بهداشتی فعال و پیگیر و مراجعه به موقع مردم برای دریافت و انجام اقدامات بهداشتی و تزریق به موقع واکسن و سرم بعد از حیوان گزیدگی مورد مثبت هاری انسانی در طی سالیان متمادی نداشته ایم .

وی با بیان این که موارد مثبت هاری حیوانی در سطح استان داشته ایم و این نشان از آلوده بودن این استان به این ویروس است، اعلام کرد: لازم است هم استانی ها به توصیه های بهداشتی کارشناسان حوزه دامپزشکی و بهداشت عمل کنند تا بتوانیم جامعه سالم و عاری از این بیماری داشته باشیم .

وی تاکید کرد: افراد گزیده شده با هر نوع حیوانی در اولین فرصت ممکن بعد از گزش عضو گزیده شده را با آب و صابون و با فشار زیاد به مدت 20 دقیقه مورد شستشوی فراوان قرار دهند زیرا این اقدام حیاتی است و سپس سریعا به مراکز و خانه های بهداشت مراجعه کنند .

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ابراز کرد: در صورت آشکار شدن علائم بیماری هاری در انسان و حیوان، هیچ راه درمانی وجود ندارد و ابتلا به بیماری هاری مساوی مرگ حتمی است .

وی ادامه داد: علایم اولیه بیماری هاری شامل سرفه، خستگی، تب، سردرد، بدن درد، سوزش در محل گازگرفتگی، کاهش اشتها، احساس تهوع، درد عضلانی و گلو درد است .

وی افزود: مرحله نهایی بیماری هاری، دوره حاد عصبی نام دارد و در طول این دوره، ویروس هاری سیستم عصبی مرکزی فرد را آلوده می‌کند .

وی به علایم نهایی هاری نیز اشاره و اعلام کرد: اضطراب، رفتارهای خشونت‌آمیز، توهم و افسردگی، ترس از آب، مشکل در صحبت کردن و تکلم، ناتوانی در بلع، فلج شدن فک، حرکت غیر طبیعی عضله دیافراگم، دو بینی، ایست قلبی، مشکلات تنفسی و در نهایت مرگ بیمار است .

برزگر با بیان این که سگ نقش زیادی در انتقال این ویروس دارد، اضافه کرد: اگر اقدامی جدی و اصولی برای جمع‌آوری و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد انجام نشود، هر روز پیشگیری و مقابله با حیوان‌گزیدگی مشکل‌تر و کنترل بیماری هاری دشوارتر می‌شود .

وی افزود: همچنین افرادی که در خانه خود سگ نگه می دارند، باید به این نکته توجه کنند که اگر این حیوان به ویروس هاری مبتلا شود، بسیار خطرناک است .

وی  ادامه داد:‌ مرکز درمان پیشگیری هاری واقع در مراکز بهداشت شهرستان های استان، شبانه‌روزی خدمات فعال، تمام وقت و رایگان ارائه می کنند .

وی اضافه کرد: هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی است که از طریق گازگرفتگی حیوانات گوشتخوار مانند سگ، گربه، گرگ، روباه و نشخوارکنندگان مانند گاو، گوسفند، اسب، الاغ و... به انسان منتقل می‌شود .

 

نظر شما
ادامه