کد خبر: ۶۵۵۴۶
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با نماینده دامپزشک مجلس شورای اسلامی:
دکتر یوسف داودی به حکیم مهر می‌گوید: همچنین بنده پیشنهاد دادم رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور هم عضو کمیته ملی نهاده‌های فناورانه کشاورزی باشد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «پشتیبانی و رفع موانع تولیدات کشاورزی و تقویت امنیت غذایی کشور»؛ این عنوان طولانی، نام طرحی است که قبل از تصویب، انتقادات فراوانی علی‌الخصوص از سوی جامعه دامپزشکی کشور به آن وارد شده و «غیر کارشناسی» نام گرفته بود و درنهایت از سوی مجلس وتو شد. حالا بعد از گذشت چند ماه و بررسی‌های بیشتر، امروز دوباره به صحن علنی مجلس آمد اما با پیشنهاد یکی از نمایندگان دامپزشک مجلس، یک تغییر بزرگ در آن ایجاد شد.

در واقع نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 17 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، با پیشنهاد «دکتر یوسف داودی» نماینده مردم سراب در مجلس مبنی بر اضافه شدن رئيس نظام دامپزشکی شهرستان به شورای پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی با 140 رأی موافق، 53 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند و این پیشنهاد به بند (ب) ماده 3 اضافه می‌شود.

دکتر یوسف داودی در گفت‌وگو با حکیم مهر به بیان جزئیات اتفاق امروز می‌پردازد و می‌گوید که پیش از این نظام دامپزشکی را از اعضای این شورا حذف کرده و مثلا اداره راهداری را آورده بودند که ما امروز این مهم را اصلاح و نظام دامپزشکی را اضافه کردیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، اتفاقی که امروز در مجلس افتاد، دقیقاً چه بود؟

با پیشنهاد بنده و تصویب نمایندگان، رئیس نظام دامپزشکی شهرستان‌ها به‌عنوان عضو دائمی شورای پشتیبانی و رفع موانع تولیدات کشاورزی و دامی در شهرستان‌ها تعیین شد. این یک اتفاق خیلی مهم است که ۵ محور دارد.

حکیم مهر: شورای پشتیبانی چند نفر عضو دارد و کارکردهای آن چیست؟

شورای پشتیبانی در رفع موانع تولیدات کشاورزی و دامی در شهرستان در ماده ۲ این طرح تشکیل می‌شود که ۱۶ عضو دارد. پیش از این نظام دامپزشکی را از اعضای این شورا حذف کرده و مثلا اداره راهداری را آورده بودند که ما امروز این مهم را اصلاح و نظام دامپزشکی را اضافه کردیم. وظایف آن نیز به این شرح است:

شناسایی ظرفیت‌ها، موانع و مشکلات تولید در جهت تسهیل و تقویت سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در شهرستان، بهبود فضای کسب و کار بخش کشاورزی در شهرستان که با کمک به رفع مشکل واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل بخش کشاروی و صنایع وابسته به آن در شهرستان صورت می‌گیرد. همچنین رسیدگی و تصمیم‌گیری و تسریع در صدور مجوزهای بهره‌برداری در شهرستان، رفع موانع اجرایی مدیریت بازار و تجارت کالاهای کشاورزی در شهرستان و مدیریت بازار و همچنین مدیریت و نظارت‌بر اجرای سیاست‌های کلان کشاورزی و تولیدات دامی و کشاورزی روستایی در شهرستان از دیگر وظایف این شورا است.

حکیم مهر: یکی از ایرادات اساسی طرح، کنار گذاشتن نظام دامپزشکی از اعطای پروانه تاسیس واحدهای دامداری بود. آیا این مساله هم حل می‌شود؟

ریز آن خیلی مفصل است. در ماده ۱۳ که مربوط به این مسائل است، اتفاقی که افتاد این بود که نظام دامپزشکی باید به همه آنها اضافه شود و این یک موفقیت بود.

برای چهارشنبه هم موضوع ماده ۴ را در دست داریم. در واقع امروز تصویب شد که ۲۰ درصد از بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه کشاورزی و دامی هزینه شود؛ یعنی در بخش توسعه فناوری‌ها، تحقیقات بنیادین و تجاری‌سازی کشاورزی و دامی مثل داروها، هورمون‌ها، واکسن‌های دام و طیور و آبزیان، از مرغ لاین و نژاد خالص گرفته تا پرورش ماهی در قفس و مولدسازی میگو و... . این ۲۰ درصد بودجه خیلی مهمی است که کمیته‌ای تحت عنوان کمیته ملی نهاده‌های فناورانه کشاورزی برای نحوه هزینه آن تشکیل می‌شود. این کمیته تصمیم می‌گیرد که ۲۰ درصد بودجه معاونت فناوری ریاست جمهوری در کجا هزینه شود.

پیشنهاد بعدی من درخصوص اعضای این کمیته است، در حال حاضر افرادی مثل رئیس سازمان دامپزشکی کشور، رئیس تعاون روستایی، رئیس نظام مهندسی کشاورزی و اتاق اصناف در این کمیته عضو هستند که بنده پیشنهاد دادم رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور هم عضو آن باشد.

حکیم مهر:‌ آیا این پیشنهاد پذیرفته شد؟

 قرار شد که روز چهارشنبه از آن هم دفاع ‌کنیم. در مورد مواد دیگر آن که در پروانه‌ها مربوط به ماده ۱۳ می‌شود، پیشنهادات متعدد دیگری داریم که بعدا می‌گویم.

حکیم مهر: حالا که بحث معرفی کابینه داغ است، از نظر شما اولویت‌های وزیر جهاد کشاورزی در حوزه دامپزشکی چه مسائلی باید باشد؟

به نظر من شخص پیشنهادی برای وزارت جهاد کشاورزی باید از نظر مدیریتی قوی و دارای اطلاعات کافی باشد. مهمترین برنامه این شخص باید ایجاد امنیت غذایی باشد چون جمعیت کشور ما بالای ۸۰ میلیون نفر است و تامین پروتئین و موادغذایی این جمعیت بسیار اهمیت دارد، کمااینکه در حال حاضر مردم با کمبود دریافت پروتئين روبرو هستند. از طرفی ما با افزایش بسیار گسترده مواد غذایی، دام‌ها و نهاده‌های دامی روبرو هستیم

از طرفی با افزایش قیمت گوشت و شیر مواجه هستیم و مردم قادر نیستند این محصول را در حدی که نیاز خانواده‌ است، خرید کنند. به طور کلی امنیت کل کشور وابسته به ایجاد امنیت غذایی است و مهمترین برنامه و تلاش وزیر آینده باید در این حوزه باشد که ما حداقل سرانه مصرف پروتئین کشور را در حد متوسط جهانی تامین کنیم.

در حال حاضر از بسیاری کشورها نهاده‌هایی مثل ذرت، گندم، جو و سویا وارد می‌کنیم، در حالی که برنامه‌ریزی ما باید در جهت اتکا به تولیدات داخل کشور باشد نه اینکه هر سال که جلوتر می‌رویم، به واردات وابستهتر ‌شویم. این یک کار بسیار سنگین و مهم است.

وزارت جهاد کشاورزی از اهمیت بسیار ویژه‌ای در دولت برخوردار بوده است و به عنوان یکی از وزارتخانه‌های پایه‌ای که اساس اقتصاد کشور و امنیت غذایی را به عهده دارد، به شمار می‌رود. لذا نقش خیلی مهمی دارد و فردی هم که پیشنهاد می‌شود باید این توانمندی را داشته باشد. از رئیس جمهور هم انتظار داریم که در انتخاب و معرفی وزیر پیشنهادی خود حتما این دقت کافی را انجام دهد و وزیر پیشنهادی بتواند سروسامانی به وضعیت دام، طیور و آبزیان و به طور کلی حوزه کشاورزی بدهد. امنیت غذایی مردم تامین شود و ما هر چه می‌توانیم کمتر وابسته به کشورهای دیگر و واردات باشیم.

در حال حاضر مهمترین مساله انتخاب و معرفی آن فرد است. این وزارتخانه اهمیت ویژه‌ای در زندگی مردم دارد، چرا که یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد کشور ما حوزه کشاورزی و دامی است. یکی از محل‌هایی که در تحریم‌ها کمک زیادی به پایداری اقتصاد کشور کرد، همین کشاورزان و دامداران، زنبورداران و پرورشدهندگان ماهی و میگو بودند. لذا فردی که در رأس این مجموعه به عنوان وزیر قرار می‌گیرد، باید توان این را داشته باشد که هماهنگی و مشکلات بخش کشاورزی را رفع کند. چرا که دامداران و مرغداران و پرورش دهندگان ماهی و... با مشکلات فراوانی روبرو هستند. نهاده‌ها گران و تعداد دام‌های مولد ما کم شده است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
همکار سازمان
|
United States of America
|
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
1
4
سلام آقای دکتر
بعنوان یک دامپزشک در مجلس چه حمایت های از حوزه دامپزشکی کردید چه دولتی چه خصوصی ؟
الان در کدام کمسیون عضو هستید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
چه کار مهمی
" مسئول دفتر نظام دامپزشکی شهرستان" که اساسا جایگاه قانونی ندارد در تشکیلات نظام
یعنی میخواهند از پول اعضا تشکیلات را توسعه دهند و چند کارمند بازنشسته سازمان را که خدمات خوب داده اند در طول خدمت بیاورند آنجا
...................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
5
ممنون دکتر جان .قدم بعدی اجرای کامل ماده 19 و مبارزه با فساد ادارات کل
مسئول فنی ........
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
3
امنیت غذایی کلمه پرطمطراقیست که نقل زبان وبیان هر مسئول ورعیتیست وبا تکرار ان این راتداعی میکند که چقدر در جامعه اهمیت دارد ولی با نهایت تاسف باید گفت سیاست کلی کشور بر محور تولید با تحمیل تمام مصائب ان بدون در نظر گرفتن امنیت غذایی وبهداشت غذاست وگرنه کدام قانون وکدام عقل سلیمی قبول میکند خود تولید کننده بهداشت وسلامت تولید خود را تایید کند اگر اینگونه بود که راهنمایی رانندگی ناظر ساختمان قوه عدلیه و....نبودند وهر کس تایید کننده عمل خود بود کارفرما میتواند مسئول فنی را خودش انتخاب کند یعنی سلامت تولیدات خود را انتخاب شده خودش تایید کند نظام دامپرشکی وسازمان دامپزشکی هم که غافل از همه جا تن به این نوع درخواست ها ی من دراوردی داده عملا از حالت حاکمیتی به حالت منفعل وزیر بار رفته تبدیل شده وچه جنایت غذایی وعدم امنیت غذایی که در کشتارگاه ها صورت نمی پذیرد ومسئول فنی مسئول براورده کردن خواسته های کارفرما شده وگرنه حذف میشود خصوصا اگر بی ارادگی وعدم مسئولیت پذیری مدیرکل ونظام هم مشهود باشد علی الخصوص در استان ......... که هیچ حمایتی از مسئول فنی ولااقل از دستورالعمل های سازمان وجود نداره وهمه چیز با اراده کارفرما وتولید کننده قابل تغییر وانجام است باید مدیران شجاع وبا بنیه قوی علمی راس کار باشند تابتوانند سلامت سفره مردم را تامین کنند نه اینکه مدیران وامدار وزیردست دیگران باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
دقیقا درسته ...................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
حکیم مگه اسم فلان استان یا فلان شخص که داره جفا درحق سلامت مردم میکنه وبه ریش انسان های متعهد وباوجدان میخنده نعوذا بالله جزئ اسما متبرکه است که حذفش میکنید خود مسئولان بالانشین هم از این افراد فراریند ولی می ترسند چون بر اساس شایسته سالاری پست نگرفته اند سفارش شده فلان وبهمان هستند ومسئولان هم از انها واهمه بژخورد دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
2
نظام در شهرستان ها مستقر نیست و فقط استانی هست تو طرح عنوان شده رئیس نظام شهرستان عضو کارگروه مربوطه باشد که همچین چیزی وجود خارجی ندارد.
پاسخ ها
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
ایشان از این موضوع اطلاع ندارند بعد از طرح صحبت می کنند،اگر اینگونه نبود باید تعجب می کردیم.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
1
واکسن می خواهیم زمین و زمان واکسینه شدن نیمی از دامپزشکان بدون واکسن هستند
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
2
با سلام.
با توجه به اینکه بزودی وزیر جدید جهاد کشاوزی دولت جدید  معرفی می گردد انتظار می رود که ایشان باارائه  برنامه های عملیاتی برای حل مشکلات موجود صنعت دام و طیور  و کشاورزی کشور،وارد این عرصه گرددند.
مسلما زمان برای آزمون و خطا در برنامه های عملیاتی وجود ندارد و همچنین برای جابه جایی وزیر .
لذا وزیری پیشنهادی بایستی به جای کلی گویی و شعارهای فریبنده از جمله  تلاش شبانه روزی برای حل مشکلات،شایسته سالاری در وزارت خانه،استفاده از توان همه کارشناسان ،نخبه گان  و تولید کنندگان کشور برای حل مشکلات،مبارزه با فساد و رانت در وزارت خانه،استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در تولید محصولات دامی و کشاورزی در کشود،خود کفایی و عدم نیاز به بیگانگان.حمایت از تولید داخلی،بکارگیری نیروی جوان و انقلابی در وزارت خانه،استفاده از بانوان در پستهای مدیریتی ،تلاش صادقانه در راستای انجام امور محوله و توکل بر خدای بزرگ و همچنین فراموش نکردن خون هزاران شهید دفاع مقدس در دوران مسولیت خویش و .......‌‌‌‌‌‌‌....
دوران اینگونه مطالب و صحبت‌های فریبنده که نشان بی سوادی و عدم آشنایی با وزارت خانه و مسولیت پیشنهادی دارد ،به پایان  رسیده است.
این مطالب در خصوص هر مدیر میانی هم صادق است و همه بایستی اینگونه باشیم  و اینگونه مطالب وظیفه است نه ویژگی برای صندلی وزارت خانه.

وزیر محترم پیشنهادی جهادی کشاورزی ،با ارائه برنامه عملیاتی ،که شامل حرکت از نقطه Aکه وضعیت موجود هست،به نقطه B که وضعیت ثبات هست و از نقطه Bبه نقطه C که وضعیت قابل قبول هست را در مورد مسائل ذیل بصورت کاملا علمی ،عملی و شفاف بیان نماید.
۱ _ برنامه عملیاتی  شما برای حل اساسی  مشکلات موجود در تهیه و توزیع عادلانه نهاده های دامی که پاشنه آشیل و مهمترین مولفه تولید محصولات دامی  در کشور است  را بیان بفرمایید.
۲_ برنامه  عملیاتی و علمی شما برای قیمت گذاری شیر و مواد خام دامی از جمله گوشت قرمز و مرغ چیست؟سالیان گذشته و در دولت‌های مختلف،قیمت گذاری دستوری صنعت دام طیور کشور را زمین گیری و در مرحله خطرناک نابودی قرارداده است،سوال این است که چرا برای قیمت گذاری شاخص ها بصورت شفاف بیان نمی شوند،شاخصهای که قابل اندازه گیری و راستی آزمایی باشند نه زور و ظلم به تولید کننده زحمتکش و بی پناه.
۳_ با وجود پتانسیل‌های موجود در صنعت دام و طیور کشور برای صادرات این محصولات،ما در یک مقطع زمانی به گفته مسولین وقت از پنج قاره دنیا،گوشت منجمد وارد می کردیم،حتی کار به جایی رسید که از افغانستان هم گوشت وارد کردیم.
برنامه عملیاتی شما برای صادرات محصولات دامی چیست؟
آیا دوباره مافیای واردات در وزارت خانه شما جولان خواهد داد،مافیای که حتی به بازرسین بهداشتی گوشت هم رحم نکرد و آنان را برای سود بیشتر خود حذف کرد.

فکر می کنم پاسخ های وزیری پیشنهادی به این سه موضوع بتواند کمک بزرگی در اثبات  توانایی‌های ایشان برای این وزارت خانه استراتژیک را بخوبی روشن نماید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
4
سلام لطفا پیگیر تسری تو احکام باشید.ممنون
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
1
2
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
2
درود...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
0
4
جناب آقای دکتر امنیت غذایی و سلامت غذایی مقوله های بسیار مهمی هستند که در سطح کلان مملکت باید مورد توجه قرار گیرد.
امیدواریم در جلسه رای اعتماد بعنوان نماینده ای کارشناس در مسایل وزارت جهادکشاورزی بعنوان موافق یا مخالف سخنرانی فرمایید و در خصوص امنیت و سلامت غذای مردم که دستاویز مدیران فاسد برای مال اندوزی قرار گرفته است برنامه اصلاحی عملیاتی بخواهید. آقای دکتر خودتان هم مستحضر می باشید که فساد اداری در ادارات دامپزشکی استانها و سازمان رمقی برای دامپزشکی باقی نگذاشته است. لطفا این موضوع و تقویت نهادهای نظارتی بویژه حراست و بازرسی داخل وزارتخانه و سازمانها و ادارات کل را از رئیس جمهور و وزرای جهادکشاورزی و اطلاعات مطالبه نمایید. تبعیض و باندبازی و فساد پدر این مملکت را درآورده است. مبارزه با فساد و استقرار شایسته سالاری در مملکت باید دوباره نهادینه شود.
نظر شما
ادامه