کد خبر: ۶۵۳۱۶

حکیم مهر: دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ گفت: امسال در شمال کشور که مرکز تولید گوشت و مرغ و منبع توزیع گوشت و مرغ کشور است گرمای بی‌سابقه اتفاق افتاده و همچنین قطع برق ازجمله مشکلات تولید و عرضه مرغ است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، «رضا مبصری» درباره دو نرخی شدن مجدد مرغ و کمبود عرضه آن، گفت: کمبود جوجه ریزی، ناشی از کم شدن تولید جوجه یک روزه در کشور است. در حال حاضر حدود ۲۰ الی ۲۵ میلیون جوجه در ماه کمتر از چیزی که باید جوجه ریزی شود تولیدمی شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ گفت: قرار بر این شد که ماهی ۱۰ میلیون جوجه به کشور وارد شود، زیرا جوجه ریزی کشور ۱۰ میلیون قطعه از آن مقدار که باید باشد کمتر بوده و تصمیم گرفتند که به‌تدریج بررسی کنند که چه مقدار واردات انجام دهند.

وی افزود: کشور به حدود ۱۱۰ الی ۱۱۵ میلیون جوجه ریزی نیاز دارد و قرار بر این شد که با واردات جوجه جبران شود که البته واردات جوجه انجام‌شده است.

مبصری بیان کرد: به‌عنوان کسی که در این صنعت، گردش عملیات دارد از پشتیبانی، جوجه دریافت و توزیع کرده‌ایم حتی در مقاطعی جوجه وجود دارد، ولی خریداری‌نشده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ گفت: در تابستان به دلیل گرمای زیاد کشور که به‌طورمعمول در نیمه جنوبی وجود دارد بخشی از ظرفیت مرغ از دسترس خارج می‌شود و همه‌ساله این موضوع بوده که در مقاطع تابستان قیمت مرغ گران‌تر شده است.

وی اظهار کرد: امسال در شمال کشور که مرکز تولید گوشت و مرغ و منبع توزیع گوشت و مرغ کشور است گرمای بی‌سابقه اتفاق افتاده و همچنین قطع برق ازجمله مشکلات تولید و عرضه مرغ است.

مبصری اذعان کرد: قطع برق فقط بر مرغداری تأثیر نمی‌گذارد بلکه بر کارخانه خوراک، زنجیره توزیع، جوجه‌کشی و کشتارگاه نیز تأثیر گذار است و تمامی این موارد باعث شده که تلفات گرمایی داشته باشیم و به علت گرمای بیش‌ازحد، دیر رسیدن به وزن مرغ اتفاق بیافتد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ گفت: در شمال کشور متأسفانه متوسط دوره پرورش درنتیجه گرمای زیاد و غذا نخوردن مرغ از ۴۴ روزبه بالای ۵۰ روز رسیده و با این وضعیت مرغ دیرتر به بازار می‌رسد و کمبود عرضه اتفاق می‌افتد.

مبصری دلایل کمبود عرضه را این‌گونه بیان کرد: دلیل اول کشتار با وزن پایین‌تر است، زیرا در سن موردنظر مرغ هنوز به وزن نرسیده و ناچار هستیم بخشی از بازار را با همان مرغ با وزن پایین تأمین کنیم و دلیل دوم به تعویق افتادن کشتار است یعنی مرغ‌هایی که به وزن رسیدن دیرتر کشتار می‌شود و بعد شاهد کمبود مرغ در بازار می‌شویم و این دو از عوامل اصلی است.

وی گفت: کمبود جوجه در شش ماه اول پیش‌بینی شد اتفاق هم افتاد و تأثیرات خود را نیز گذاشته است، ولی این‌که شاهد بحران هستیم ناشی از گرمای بیش‌ازحد قطعی برق است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ گفت: باید در شرایط و بحران ایجادشده علل و عوامل اصلی را شناسایی کنیم و برخورد بی‌مورد با معلول نکنیم تجربه گذشته نشان داده دخالت در عرضه باعث ایجاد این مشکلات می‌شود به نظر بنده مشکل اصلی روش قیمت‌گذاری است.

مبصری در ادامه گفت: ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی کنترل بیش‌ازپیش عرضه را به وجود آورده و راه‌حل این است که ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی به‌تدریج و با برنامه برداشته شود تا کمکی به افزایش عرضه کند کمبود عرضه باعث می‌شود نتوانیم تقاضا را جوابگو باشیم بنابراین افزایش قیمت و تخلفات را به دنبال دارد.


نظر شما
ادامه