کد خبر: ۶۵۳۱۲

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: خرید و فروش انواع طیور و مرغ زنده را در بازار پرنده فروشان قزوین به دلیل مسایل بهداشتی به شهروندان توصیه نمی‌کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حمید زینالی» روز شنبه افزود: دامپزشکی از مدت ها قبل اعلام کرده که بازار فعلی پرنده فروشان قزوین از حیث مسایل بهداشتی محیط مناسبی برای خرید و فروش طیور و ماکیان نیست.

این مسوول گفت: شهرداری قزوین سال های گذشته، یک مکان را در این زمینه معرفی کرد و جانمایی های آن نیز انجام شد اما به دلیل برخی مشکلات، انتقال بازار پرنده فروشان قزوین به آن هنوز محقق نشده است.

وی یادآور شد: دامپزشکی متولی مسایل بهداشتی مربوط به طیور و دام است و در صدور پروانه کسب مسوولیتی ندارد و نمی توانیم به لحاظ قانونی جلوی فعالیت پرنده فروشان بازار قزوین را بگیریم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین ادامه داد: البته اگر تخلف بهداشتی در این واحدها مشاهده یا گزارش شود و به تایید کارشناسان بهداشتی این اداره کل برسد با متخلفان مطابق قانون برخورد می شود.

زینالی در خصوص عرضه مرغ زنده در روزهای منتهی به عید قربان در این بازار و گلایه برخی شهروندان در خصوص بیماری این مرغ ها نیز گفت: عرضه مرغ زنده، سربری و پرکنی در محیط خارج از کشتارگاه ممنوع بوده اما ایام عید قربان استثنا است.

وی با بیان اینکه کارشناسان دامپزشکی دستورالعمل های بهداشتی لازم را به پرنده فروشان بازار ابلاغ کرده اند، ادامه داد: اگر شهروندان تخلفات بهداشتی را در بازار پرنده فروشان به دامپزشکی گزارش کنند، حتما به آن رسیدگی می شود ضمن آنکه کارشناسان دامپزشکی به شکل دوره ای، این بازار را رصد کرده و موارد مشکوک را نمونه برداری و آزمایش می کنند و در صورت وجود آلودگی یا بیماری حتما رسیدگی لازم را انجام می دهند.

حدود ۵۰ واحد صنفی پرنده فروشی در بازار قزوین وجود دارد که برخی در رسته فروش قناری، کبوتر و ماکیان تزیینی و برخی دیگر در زمینه فروش مرغ گوشتی و تخم‌گذار فعالند.

پیشتر مدیرکل دامپزشکی قزوین (آبان ماه ۹۷) یکی از دلایل ضرورت جابه جایی این مکان را انتشار آنفلوانزی فوق حاد پرندگان از این مکان عنوان کرده بود.

تاکنون نشست های مختلفی طی چند سال اخیر برای انتقال بازار پرنده فروشان قزوین به یک مکان مناسب با حضور مسوولان دستگاه های مربوط از جمله دامپزشکی، شهرداری، اداره کل پدافند غیرعامل استانداری و نمایندگان اتحادیه پرنده فروشان برگزار شده اما به دلایلی چون گرانی زمین پیشنهادی به نتیجه نرسیده است.

 

نظر شما
ادامه