کد خبر: ۶۵۰۶

حکیم مهر - مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان ضمن انتقاد شدید از عهدشکنی مسئولان در واگذاری غرفه به اتحادیه‌ها در میادین میوه و تره‌بار گفت: رویکرد نه چندان موجه سازمان میادین میوه و تره‌بار موجب شده شاهد عرضه محصولات شیلاتی نامطلوب و بی‌کیفیت باشیم.

عیسی گلشاهی در خصوص موضوع واگذاری غرف سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران اظهار داشت: در سال 89 بر اساس توافقات اولیه با سازمان میادین استان تهران قرار شد تعدادی از غرف این سازمان جهت عرضه محصولات با کیفیت شیلاتی به اتحادیه‌های تعاونی شیلات واگذار شود.
وی با اشاره به اینکه این طرح قرار بود در ابتدای امر به صورت پایلوت در میادین میوه و تره‌بار تهران اجرایی شود، ادامه داد: اتحادیه‌ها نیز در مقابل با ارائه تضامین و تعهداتی مکلف به پشتیبانی و مشارکت در اجرای طرح عرضه محصولات با کیفیت شیلاتی در میادین میوه و تره‌بار بودند.
وی ضمن تأکید بر اینکه طرح آزمایشی عرضه محصولات با کد رهگیری و مشارکت اتحادیه‌ها در دست اقدام است، افزود: هر چند انتظار بر این است که سازمان میووه و تره‌بار در اجرای طرح‌هایی از این دست کمک حال ما باشد اما در صورت عدم حمایت‌ها منتظر حمایت‌های این سازمان نخواهیم بود و طرح‌ها را اجرایی خواهیم کرد.
مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان گفت: مشکل اینجاست که در شرایط فعلی واگذاری غرف از حالت واگذاری غرف به تولیدکننده‌ها تبدیل به واگذاری غرف از طریق مزایده شده است.
وی خاطرنشان کرد: به دنبال اعتراضاتی که توسط اتحادیه صورت گرفت، واگذاری‌های غرف طی سال 89 از طریق مزایده لغو و مقرر شد در سال 90 واگذاری عرفه‌های میادین میوه و تره‌بار مطابق نظر تخصصی سازمان شیلات ایران و تعهدات سازمان میادین در قبال اتحادیه‌ها، به اتحادیه واگذار شود.
وی تصریح کرد: به‌رغم پیش‌بینی‌های صورت گرفته جهت واگذاری 16 غرفه‌ در سال 90 از طریق مزایده به اتحادیه‌های سراسری فعال در حوزه آبزیان برای اجرای طرح پایلوت عرضه محصولات شیلاتی در میادین میوه و تره‌بار، بعد از اعلام اسامی فهرست متصدیان غرف‌های توزیع و عرضه مشخص شد بر خلاف توافقات انجام شده بین سازمان شیلات و سازمان میادین میوه و تره‌بار هیچ غرفه‌ای به اتحادیه‌ها واگذار نشده است.
گل‌شاهی با اشاره به اینکه این رویکرد سازمان میوه و تره‌بار موجب عرضه محصولات نامطلوب شیلاتی و بی‌کیفیت در غرف میادین میوه و تره‌بار انجامید، اظهار داشت: طی بالغ بر پنج ماهی که از سال 90 گذشته است مردم از تأمین محصولات شیلاتی با کیفیت و مطابق استانداردهای روز از طریق غرف میادین میوه و تره‌بار محروم بوده و خواهند بود.
وی در خصوص پیگیری مطالبات اتحادیه‌ها، خاطرنشان کرد: اعتراضات این تخلفات قانونی به سازمان میوه و تره‌بار منعکس شده و مجدد منعکس خواهد شد که در صورت عدم توجه مسئولان دست‌اندرکار و تصمیم‌گیر، موضوع از طریق مراجع بالادستی پیگیری می‌شود.
وی افزود: در سازمان میادین میوه و تره‌بار متأسفانه مسئول پاسخگو و مشخصی وجود ندارد که جوابگوی انتظارات اتحادیه‌ها و تعهدات این سازمان در قبال سازمان شیلات ایران باشد ولذا علی‌رغم پیگیری‌ها هنوز نتوانسته‌ایم در این زمینه موفقیتی را حاصل بیاوریم.
وی ادامه داد: در ارتباط با بسیاری از مسئولان مرتبط با امر واگذاری غرف، بسیاری از مسئولان ذی‌ربط از شکل واگذاری‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده و خود را از این قاعده مستثنی می‌کردند.
مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان ضمن تأکید بر اینکه اعتراضاتی نیز متوجه ماهیت اصلی فهرست واگذاری‌هاست، گفت: مطابق توافقات صورت گرفته شخص یا گروهی می‌توانستند در امر جذب غرف مشارکت داشته باشند که ماهیت و پرونده‌های تولید‌ی آنها به تأیید سازمان شیلات رسیده باشد در حالی که هیچ یک از پرونده‌های وگذاری‌های اخیر تأییدیه سازمان شیلات را ندارند.
وی تأکید کرد: شاید این افراد تأیید‌کننده باشند اما واقعیت امر این است که فرم‌های متصدیان غرف واگذار شده به هیچ وجه از طریق سازمان شیلات تأیید نشده است.
وی تصریح کرد:‌ به نظر می‌رسد بر خلاف تعهدات سازمان میوه و تره‌بار عرضه محصولات با کیفیت شیلاتی در محوریت فعالیت‌ها و در ارجحیت سیاست‌های این سازمان نباشد چرا که نوع اقلام مورد عرضه در میادین خلاف این امر را به تأیید می‌رساند.
وی خاطرنشان کرد: عملکرد اتحادیه‌های به گونه‌ای بوده است که در هیچ دوزه زمانی نمی‌شود عرضه محصولات نامطلوب و بی‌کیفیت را به آنها نسبت داد، سازمان شیلات و حتی میادین میوه و تره‌بار هر دو معترف به این مزیت اتحادیه‌ها در عرضه محصولات شیلاتی هستند.

این اظهارات در حالی بیان شده که به تازگی دکتر جعفری، دامپزشک و معاون بهداشت و تضمین کیفیت سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در گفتگو با حکیم مهر گفته بود : همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ششمین مرحله طرح نظارت کیفی و بهداشتی بر عرضه محصولات غذایی در قالب تیم‎هایی متشکل از یک نفر دامپزشک (با درجه دکترا)، یک نفر مهندس بهداشت محیط ، یک نفر مهندس بهداشت حرفه‎ای و یک نفر نماینده معاونت بهداشت به اجرا درآمده است.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه