کد خبر: ۶۵۰۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشكی کشور گفت: حدود 800 بیماری بین انسان و حیوانات مشترک است که باید با همکاری همه ارگان‌ها، از آنها پیشگیری شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفت وگو، «دکتر کریم امیری» معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشكی کشور با برنامه «گفتگوی علمی» در مورد بیماریهای مشترک انسان و دام و پیشرفت‌های علمی در این زمینه گفتگو کرد.

امیری گفت: رابطه‌ای که بین انسان و حیوان وجود دارد باعث می‌شود عوامل بیماری زایی که می‌تواند هم در بدن انسان و هم بدن حیوان باشد به اشتراک گذاشته شود.

وی افزود: برخی بیماری‌ها قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارند و برخی بیماری‌ها هم از انسان به حیوان منتقل می‌شوند.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشكی کشور اظهارکرد: بیماری‌های مشترک به بیماری‌هایی گفته می‌شود که عامل پاتوژن بتواند هم در حیوان و هم در انسان بیماری ایجاد کند.

امیری با بیان اینکه وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی درمورد بیماری‌های مشترک همکاری‌های نزدیکی با هم دارند گفت: اگرچه همکاری‌های خوبی بین این دو وجود دارد اما این دو نهاد کافی نیستند و برای کنترل بیماری‌ها باید تمام دستگاه‌های ذیربط ورود کنند و هماهنگ شوند.

این مقام مسئول افزود: در این دو سال که بیماری کووید 19 شیوع پیدا کرده این همکاری‌ها و هماهنگی‌ها کمرنگ تر شده است.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشكی کشور در رادیو گفت وگو اظهارکرد: شدت واگیری و مرگ و میر دو خصوصیت همه بیماری هاست و بیماری‌هایی مانند کووید 19 شدت واگیری بالا و مرگ و میر پایین تری دارد.

وی ضمن مهم خواندن نحوه انتقال بیماری و تقسیم آنها به دو روش مستقیم و غیر مستقیم تصریح کرد: کووید 19 از جمله بیماری‌هایی است که از طریق هوا منتقل می‌شود و همین امر موجب شدت انتشار آن است.

امیری ضمن اشاره به کنترل شدن بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به دلیل رعایت مردم که هر سال از معضلات تابستان بود خاطرنشان کرد: تب کنگو شدت کشندگی بسیار بالا دارد و در سال حداکثر 10 نفر را به کام مرگ فرو می‌برد و این در حالی است که شدت کشندگی آن از کووید 19 بسیار بیشتر است

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشكی کشور ضمن گلایه از حذف روز بیماری‌های مشترک از تقویم ملی تصریح کرد: بیش از هزار و 450 عوامل بیماری زا تا کنون شناسایی شده که از این تعداد، حدود 800 تای آن بین انسان و حیوانات مشترک است که باید با همکاری همه ارگان‌ها، از آنها پیشگیری شود.

وی با بیان اینکه در آینده نیز امکان پاندمی بیماری‌های جدید وجود دارد، افزود: ویروس‌ها جولان بیشتری نسبت به باکتری‌ها می‌دهند و باید تمام دست اندکاران بهداشتی از وقوع ویروس‌های جهانی و پاندمی پیشگیری کنند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر محمد لطفی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
1
بسمه تعالی با سلام و احترام
بهتر است بگوییم بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان نه مشترک چون مثلا دیابت هم مشترک است اما قابل انتقال نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
تعزیف. بیماری مشترک مهم هست، در تهریف اومده منظور از بیماری مشترک چیست
نظر شما
ادامه