کد خبر: ۶۴۹۱۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
نماینده دامپزشک مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر یوسف داودی» افزود: این در حالی است که بعضی مجموعه‌ها که ارتباط آنها از نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور کمتر است، عضو آن ستاد هستند ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: طرح تقویت امنیت غذایی کشور که پیش از این انتقادات فراوانی از سوی کارشناسان به آن وارد شده بود، درنهایت به بن‌بست خورده و روز گذشته در صحن علنی مجلس، برگشت خورد. عضو دامپزشک مجلس شورای اسلامی در این خصوص به حکیم مهر می‌گوید: «نمایندگان رأی دادند که طرح به طور کلی حذف شود. دکتر قالیباف هم گفتند که چون اشکالات زیادی از این طرح گرفته شده، ما آن را برمی‌گردانیم که دولت نظرات دقیقی روی آن بدهد و کارشناسی و بعدا دوباره مطرح شود.»

 «دکتر یوسف داودی» تصریح می‌کند: «طرح به کمیسیون برگشته و طبق قانون وقتی کل طرح برگشت می‌خورد، می‌توانیم در تمام آن تغییرات ایجاد کنیم. لذا من با دکتر ماکنعلی و دکتر صفری تماس گرفتم و گفتم که تیم کارشناسی شما آماده باشد تا هم نظام دامپزشکی و هم سازمان دامپزشکی اضافه شوند و اصلاحاتی را که سازمان دامپزشکی سال‌هاست آنها را انجام می‌دهد و مسئولیت آن را دارد و در این طرح نیامده بود، اضافه شود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از طرح تقویت امنیت غذایی کشور چیست؟

به نظر من کارشناسی دقیقی روی این طرح صورت نگرفته است. برای اجرای این طرح قرار بود دو سازمان جدید تشکیل شود که عظمت هر یک از آنها چندین برابر سازمان دامپزشکی کشور می‌شد و این نشان‌دهنده عدم کارشناسی طرح بود. بنده از متولیان سازمان دامپزشکی سؤال کردم که چند ساعت روی بندهای این طرح کار و بحث کرده‌اند که دکتر ماکنعلی پاسخ داد برای این طرح نظرخواهی خاصی از ما نکردند و ما نظر کارشناسی ندادیم. لذا به نظر من کل این طرح باید توسط یک تیم، کارشناسی دوباره و قوی شود.

نکته دومی که در مورد این طرح وجود دارد این است که در مراحل پایانی کار دولت واقع شده و دولت بعدی باید آن را اجرا کند. این مساله باعث شده از الان یک تکلیف بسیار سنگین بر دوش دولتی بگذاریم که خودش هیچ نظری روی اجزای این طرح نداده است. در صورتی که دولت باید روی طرح‌هایی که می‌آید، نظرات کاملا کارشناسی داده و چکش‌کاری‌های لازم را انجام دهد یا اینکه خود دولت که مجری است، آن را تنظیم کند و به شکل لایحه بیاید و ما نظر اصلاحی روی آن بدهیم. به طور خلاصه سازمان دامپزشکی و اجزای وزارت جهاد به خوبی روی این طرح کار نکرده بودند.

حکیم مهر: مهمترین اشکال طرح از نظر شما چه بود؟

میلیاردها دلار ارز برای دو سازمانی که قرار بود تشکیل شود، باید اختصاص می‌یافت که این مهمترین اشکال آن بود.

حکیم مهر: امروز در صحن مجلس چه اتفاقی افتاد؟

یکی از نماینده‌ها پیشنهاد داد که این سازمان تشکیل نشود و نمایندگان رأی دادند که طرح به طور کلی حذف شود. دکتر قالیباف هم گفتند که چون اشکالات زیادی از این طرح گرفته شده، ما آن را برمی‌گردانیم که دولت نظرات دقیقی روی آن بدهد و کارشناسی و بعدا دوباره مطرح شود. به نظر من حالا فرصت خوبی است که دولت آینده سازمان‌های مربوطه یا معاونت‌های مربوطه وزارتخانه روی طرح نظر کارشناسی دقیق دهند و چون دولت آینده خودش باید آن را اجرا کند، نظر دقیق آنها را هم بگیریم.

حکیم مهر: گویا حضرتعالی هم پیشنهادی درخصوص طرح داده بودید.

پیشنهاد من روی ماده یک بود؛ ما می‌بینیم در ستادهایی که تشکیل می‌شود، همه اجزا مثل وزارت راه و شهرسازی نیز حضور دارند اما مثلا در ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مقابله با تهدیدات اقلام کشاورزی، سازمان دامپزشکی حضور نداشت. وقتی به مسئله ورود کردم، گفتند وزیر جهاد کشاورزی هست و او بیاید.

طرحی که من داده بودم این بود که در همان ستاد، رئیس سازمان دامپزشکی کشور و رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور نیز اضافه شوند، چون مثلا در مورد دارو، واکسن، نهاده‌ها، واردات گوشت و واردات اقلام کشاورزی وقتی سازمان دامپزشکی نظر ندهد، عملاً با مشکلاتی روبرو می‌شود. من پیشنهاد دادم از آنجاکه پروانه‌های بهره‌برداری را نظام دامپزشکی می‌دهد، وقتی عضو آنجا نیست نمی‌تواند نظراتش را لحاظ کند. این در حالی است که بعضی مجموعه‌ها که ارتباط آنها از نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور کمتر است، عضو آن ستاد هستند.

حکیم مهر: نتیجه پیشنهاد شما چه شد؟

متاسفانه در صحن علنی ۱۱ رأی کم آورد و رای نیاورد. تصویب طرح در مجلس هم همانطور که می‌دانید وابسته به آراست و اگر ۵۰ درصد نمایندگان به اضافه یک نفر به آن رأی بدهند، تصویب می‌شود که این نشد. در واقع این رؤسای سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور هستند که می‌توانند از منافع کشاورزان، دامداران، مرغداران، زنبورداران و... دفاع کنند؛ کمااینکه پروانه‌های بهره‌برداری، واردات واکسن، دارو، تولیدات، کنترل سموم و... بر عهده اینهاست.

حکیم مهر: در نهایت سرنوشت طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی چه می‌شود؟

طرح به کمسیسون برگشته و طبق قانون، وقتی کل طرح برگشت می‌خورد، می‌توانیم در تمام آن تغییرات ایجاد کنیم. لذا من با دکتر ماکنعلی و دکتر صفری تماس گرفتم و گفتم که تیم کارشناسی شما آماده باشد تا هم نظام و هم سازمان دامپزشکی اضافه شوند و اصلاحاتی را که سازمان دامپزشکی سال‌هاست آنها را انجام می‌دهد و مسئولیت آن را دارد و در این طرح نیامده بود، اضافه شود.

این مسئولیت را از سازمان گرفته و به جاهای دیگر داده بودند که این مساله برای سازمان و برای نظام دامپزشکی مناسب نبود. امروز مجلس فرصت خیلی خوبی ایجاد کرد که هم دولت آینده می‌تواند نظارت کارشناسی را اعمال کند و هم دیگر سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی می‌توانند فعال شوند و نیروهای خود را بفرستند. ما هم اینجا هستیم که کمک کنیم و اصلاحاتی را که به نفع کشور و به نفع دامپزشکی باشد، به صورت علمی و کاربردی انجام دهیم. 

حکیم مهر: یکی از ایرادات بزرگ این طرح این بود که اعطای پروانه تاسیس را به سازمان نظام مهندسی کشاورزی محول کرده بودند و پروانه بهره‌برداری را به نظام دامپزشکی. یعنی ممکن بود یک سرمایه‌گذار پروانه تاسیس بگیرد و تمام کارهای لازم را انجام دهد، اما به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی، موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری از نظام دامپزشکی نشود.

بله، این هم یک اشکال بزرگ بود. پروانه تاسیس را به کسی می‌داد که شاید در برخی ریزه‌کاری‌های بهداشتی مثل رعایت فاصله‌ها و مسائلی از این دست که در فرایند انتقال بیماری مهم است، اطلاعی نداشت. سرمایه‌گذار تمام ملزومات لازم را ساخته و در نهایت نظام دامپزشکی می‌گوید من آن را قبول ندارم و پروانه نمی‌دهم. در اینجا مردم بلاتکلیف می‌مانند. در واقع تفکیک وظایف به درستی صورت نگرفته بود. اما در نهایت طرح یک شوری و ۲ شوری شده بود و در صحن آمده بود که خوشبختانه با تدبیر دکتر قالیباف و تشخیص اثرات بزرگ آن، برگشت خورد. این طرح اثرات خیلی وسیعی در کل سیستم کشاورزی، دامداری، مرغداری و پرورش ماهی کل کشور دارد. دکتر قالیباف تشخیص داد که طرح کارشناسی نشده و کل آن را برگرداند. وقتی هم که کل قانون را برگرداند یعنی آنهایی می‌توانیم آنهایی که تصویب شده را هم اصلاح کنیم. اینکه سازمان نظام مهندسی کشاورزی هم هست، مشکلی نیست اما دامپزشکی هم باید اضافه شود.

حکیم مهر: گذشته از بحث طرح تقویت امنیت غذایی کشور، حضرتعالی ماه گذشته در مراسم عملیات اجرایی ساختمان دانشکده دامپزشکی و علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب شرکت کردید. این سؤال پیش آمده که آیا منظور از آغاز عملیات اجرایی ساختمان دانشکده، تنها «ساخت ساختمان جدید» است یا بحث «راه‌اندازی رشته دامپزشکی» مطرح است؟

خیر، رشته جدید که فعلا تصویب نشده است. این دانشگاه رشته‌های کاردانی دامپزشکی و کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی را دارد. سراب قطب دامپروری است و قصد دارند که بحث گوسفندداری را در آنجا توسعه دهند. لذا بحث راه‌اندازی رشته جدید مطرح نیست، بلکه در زمینی که داشتند، با همان رشته‌هایی که قبلا بود یک دانشکده مستقل با دامداری‌ها و... کلنگ‌زنی شد که احداث شود.

موقعیت جغرافیایی سراب به گونه‌ای است که به دلیل جمعیت دامی بسیار گسترده، بیمار زیادی هم دارد. رشته دامپزشکی در سراب از حدود ۲۸ سال پیش وجود داشته و حدود ۱۵ سال است که کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی هم با یک هیات علمی قوی دارد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
2
3
دم نماینده های دامپزشک آذربایجان شرقی گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
1
سلام وقت بخیر
طرح امنیت غذایی ( غذای سالم - دام سالم و انسان سالم ) از دیر باز جزو وظایف مهم سازمان دامپزشکی کشور بوده و می باشد . کاش سازمان با توجه به عملکرد و وظایفی مهم و پر خطیری که دارد کمی هم بفکر معیشت پرسنل خود فکر می کند و این سرمایه های انسانی در این شرایط بد اقتصادی حمایت می کرد.
......................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
0
پروانه باید در اختیار صنف باشد و دولت
نظام مهندسی و نظام دامپزشکی فقط به فکر درآمد هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
2
الان یک عده میان و از مسئولان دامپزشکی تشکر میکنن ....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
4
یک فکری به حال مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی بکنید.همین هایی که باید امنیت غذایی سفره مردم را تامین بکنند.کار به جایی کشیده شده که در اصفهان،رییس انجمن صنفی کارفرمایی بسته بندی های اصفهان نرخ حقوق مسئول فنی را اعلام می کند و بعد گفته که اگر مسئول فنی واحدتان قبول نکرد من دکتر سراغ دارم و با حقوق و مزایا 4 تا 5 میلیون به شما معرفی کنم.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
1
تعرفه های بخش خصوصی باید افزایش پیدا کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
0
4
از نمایندگان محترم دامپزشک انتظار می رود پیگیر مصوبات قانونی که با زحمات همین عزیزان قبلا مصوب شده است باشند
همکاران در سازمان دامپزشکی زیر خط فقر حقوق می گیرند
دامپزشک با سابقه 20 سال خدمت 6/5 ملیون تومان جای گریه دارد و در نظام اسلامی ظلم گبیره است
حق محرومیت ضریب 1/1 وفوق العاده خاص و نظارت بر واردات فراورده های خام دامی در این زما همکاران مدیریت انطور که باید برای همکاران پیگیری می شد انجام نشد
مگر حذف اعزام به ماموریت که به خوبی پیگیری شد تا حق ضایع شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
0
0
یک طرحی برای مسئولین فنی بهداشتی کشتارگاههای صنعتی بکنید تا کی از کار فرما دستور بگیریم
الدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
0
0
ساغول .....دوحتور .داودی .....یاشاسن
نظر شما
ادامه