کد خبر: ۶۴۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
Ringwormcat

حکیم مهردرماتوفیتوزیس در گربه ها یک عفونت قارچی سطحی است و توسط قارچهای کراتین دوست که به مو و فولیکول آن حمله می کنند ایجاد می شود. اغلب موارد درماتوفیتوزیس در گربه ها توسط Microsporum canis ایجاد می شود که از جنبه بیماریزایی قابل انتقال بین حیوان و انسان هم حائز اهمیت است. این قارچ هم از طریق تماس مستقیم با حیوانات عفونی به ظاهر سالم و هم بصورت غیرمستقیم از راه محیط آلوده منتقل می شود.

 

علائم بالینی :

 

درماتوفیتوزیس در گربه ها ممکن است با طیفی از نشانه های بالینی همراه باشد. جراحات پوستی شامل ریزش موهای موضعی همراه با درجاتی از اریتما و سرخی پوست ، پوسته پوسته شدن و افزایش رنگدانه ها که می تواند به عنوان یک نشانه مهم در تشخیص تلقی شود و همچنین سست شدن موها با یا بدون آسیب فولیکول موها و بدون وجود التهاب تا درماتیت همراه با خارش و دلمه و تاول از جمله نشانه ها بشمار می روند.

 

تشخیص :

 

به دلیل وجود طیفی از نشانه های بالینی به نظر می رسد که باید در موارد بسیاری از جراحات پوستی در گربه ها به عنوان اولین احتمال درماتوفیتوزیس در تشخیص تفریقی رد شود. در بسیاری از موارد تشخیص عفونت سطحی با M.canis در گربه ها ممکن است کار سختی نباشد و این هم به دلیل فراوانی قارچ است. آزمایش چراغ وود (Wood’s lamp) می تواند در شناسایی موهای عفونی کمک کننده باشد که تقریباً در نیمی از موارد هم بسیار کاراست. اگر برخی موها در این تست مثبت باشند بهتر است آنها را زیر میکروسکوپ هم بررسی نمود تا عناصر قارچی دیده شوند. با این حال کشت قارچ چه برای رد کردن و چه برای تأیید درماتوفیتوزیس و همینطور برای تشخیص نوع درماتوفیت لازم است. برای کشت قارچ از محیطی به نام محیط تست درماتوفیت (DTM) استفاده می‌شود. گرچه ممکن است برخی از متخصصین قارچ شناسی گزینه های دیگری را به این منظور پیشنهاد نمایند. بطور کلی کشت قارچ حساسترین تست تشخیصی برای تشخیص درماتوفیتوزیس بشمار می رود. استثنائاتی هم در این زمینه وجود دارد نظیر جراحات زیرجلدی ، فورونکولوزیس قارچی و مایستومای درماتوفیتیک که در این موارد بیوپسی پوست معمولاً برای تشخیص نیاز است. در این مواقع ممکن است کشت قارچ از مو و پوسته ها منفی و رشد قارچ و تشخیص آن هم سخت باشد.

در معاینات صرف بالینی بدون بهره مندی از آزمونهای تشخیصی امکان تشخیص های اشتباه و اضافه بر واقعیت هم وجود دارد. از سوی دیگر اکتفا به تست چراغ وود قادر است به تشخیص اشتباه دامن بزند چرا که در مواردی نتیجه مثبت کاذب است که باید حتماً با کشت تأیید شود و حتی در برخی مواقع علیرغم استفاده از کشت باز هم نتیجه مثبت کاذب می شود و این به دلیل رشد کولونی‌های قارچی شبه درماتوفیت (ساپروفیت‌ها) است. بنابر این دقت در معاینات بالینی و استفاده از ابزارهای تشخیصی و بهره مندی از متخصصین حاذق قارچ شناسی در این زمینه مهم می باشد.

 

درمان :

 

درماتوفیتوزیس در اثر M.canis بخصوص اگر موضعی و در گربه های سالم باشد یک عفونت خودمحدود شونده خواهد بود. با این حال بعد از تشخیص باید با دو هدف به درمان ضد قارچ اقدام نمود. اول به منظور خارج ساختن قارچ از فولیکول مو و دوم برای پیشگیری از انتقال این عفونت ناشی از تماس بین حیوانات و انسانها.

گربه های آلوده به عفونت بسته به نوع عفونت باید بصورت سیستمیک یا موضعی درمان شوند. درمان سیستمیک بر پایه تجویز خوراکی گریزئوفولوین ، ایتراکونازول یا تربینافین است.

گریزئوفولوین در این بین قدیمی تر و بهترین گزینه است. البته این دارو به دلیل اثر تضعیف کنندگی روی مغز استخوان در گربه های FIV+ ، مبتلایان به لوسمی و بچه گربه های زیر دو ماه توصیه نمی شود و اصولاً هم به دلیل وجود جایگزین های بهتر امروزه مصرف آن چندان رایج نیست. با این حال میزان مصرف آن بصورت روزانه و در دو دوز منقسم 12 ساعته با دوز 50 mg/kg (همراه با غذای چرب) توصیه می شود. این دارو ممکن است سبب مشکلات گوارشی شود و حتماً از مصرف آن در زمان آبستنی باید پرهیز نمود.

ایتراکونازول نسبت به گریزئوفولوین بسیار داروی مناسبتری برای درمان گربه ها بشمار می رود. مصرف آن همانند گریزئوفولوین در گربه های آبستن ممنوع است و ایجاد مشکلات گوارشی و سمیت کبدی هم در مورد آن وابسته به دوز می باشد. این دارو از طریق اثرش بر آنزیم های سیتوکروم P450 می تواند در اثر داروهای دیگر اختلال ایجاد کند. این دارو معمولاً بصورت روزانه با دوز 5 mg/kg بصورت خوراکی (کپسول همراه با غذا و محلول خوراکی با معده خالی) مصرف می شود.

تربینافین داروی جدیدتری است که برای درمان درماتوفیتوزیس گربه ها مورد استفاده واقع می شود اما زمانی باید استفاده شود که درمان با دو داروی قبلی با موفقیت همراه نباشد. چون تحقیقات متعدد و کافی بر روی فارماکوکینتیک ، عوارض جانبی و اجازه مصرف آن در زمان آبستنی انجام نشده لذا مصرف آن باید با احتیاط صورت پذیرد. با دوز 30 تا 40 mg/kg بصورت خوراکی و روزانه عوارضی نظیر اختلالات گوارشی و افزایش سطح ALT سرم دیده شده است. البته از آنجایی که در مصرف هر داروی جدید باید سه فاکتور اثر سریعتر در محور علائم بالینی ، بهبود بهتر و سریعتر بیماری و عوارض جانبی کمتر مد نظر قرار گیرد لذا تا قطعی شدن این فاکتورها نمی توان به صورت قطعی اولویتی برای مصرف این دارو نسبت به دو داروی قبل قائل شد.

درمان موضعی برای جلوگیری از انتقال عفونت به انسان و سایر حیوانات و همینطور برای به حداقل رساندن شانس عود مجدد عفونت متعاقب درمان لازم است. داروی انیل کونازول را می توان در این زمینه یک داروی مفید دانست. این دارو بصورت محلول 2/0 درصد هر سه تا پنج روز روی بدن استفاده می شود. به دلیل عادت گربه ها به تمیزکردن مستمر خود درمان موضعی با دشواری همراه است و در این زمینه می توان در هنگام درمان از گردنبند الیزابت استفاده نمود. درمان باید روی کل بدن انجام شود و درمان نقطه ای نه تنها مفید نیست بلکه می تواند به به عفونت مزمن تحت بالینی هم منجر شود.

حتماً باید محیط گربه را هم با همین محلول یک تا دو بار در هفته متأثر نمود و موهای عفونی و آلوده را هم از محیط خارج کرد.

در گربه های با موهای بلند بهتر است قبل از درمان موضعی موها کوتاه شوند. درمان هم بعد از دو تا سه بار نتیجه متوالی منفی کشت و چراغ وود می تواند متوقف گردد.

 

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
asalbt
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
0
1
سلام من یک گربه ۴ ساله دارم که مبتلا به قارچ شده و گردنش به اندازه ته استکان کچل شده. دکتر پماد بینافین رو تجویز کردن ولی من سرچ کردم متوجه شدم این پماد برای انسان استفاده میشه . لطفا راهنماییم کنید که ایا ایرادی نداره برای گربه استفاده کنم ؟ و اینکه پماد بهتری سراغ دارید ؟ از همه مهمتر اینکه اگه از این پماد به پنجه و گردنش بزنم و لیسش بزنه ، چیزیش نمیشه ؟ چطور میتونم از انتقال قارچ جلوگیری کنم ؟ لطفا کمک کنید خیلی ممنون میشم
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
درود بر شما. از اونجاییکه علم دامپزشکی و داروهای ویژه حیوانات بسیار در همه جای این گیتی عقب مانده هست و به هر حال هم گربه ها و هم ما و هم خیلی از حیوانات دیگه همه پستانداران هستیم و بدنها و کلا وجودمون بسیار مشابه هم و از یک ریشه و با کارکرد یکسان هست، بیشتر داروهایی که برای حیوانات مورد استفاده قرار می گیرند همچنان همون داروهایی هستند که برای انسانها ساخته شدند و از این نظر خیلی چیز عجیبی نیست که این دارو هم با در نظر داشتن بیماران از نوع انسان ساخته شده باشه. بینافین جز پراستفاده ترین و بهترین داروهای موجود برای درمان قارچ هم در آدمها و هم در حیوانات هست ولی متاسفانه فشار روی کلیه های گربه ها وارد می کنه (می دونید که کلیه های گربه ها خیلی حساس هست و مراقبت از سلامتشون باید از زمان تولدشون آغاز بشه) مثل همه داروهای دیگه و از اونجاییکه بدن حیوانات بسیار ظریفتر و حساستر و اغلب کوچکتر از بدن و وزن ما هست باید حتما دقت بشه که دوز خیلی پایینتری از این داروها براشون تجویز بشه که اون رو دکترهای دامپزشک دلسوز حیوانات با توجه به شرایط کلی بدن دلبندتون باید تجویز کنند. اگر گربه تون مشکل کلیه نداره تجویز این دارو گزینه خوبی هست چه به صورت قرصش که معمولا دوز خیلی پایین باید داده بشه یعنی یک قرص باید چندین قسمت بشه و قسمت خیلی کوچکی ازش باید داده بشه چه به صورت پماد. حتما حتما باید هر چیزی که روی موی حیوانات مالیده می شه کولار الیزابت هم ببندید تا زمانیکه اون ماده دیگه از روی پوست کاملا پاک شده باشه وگرنه اگر بچه لیس بزنه هم خطر مسمومیت هست هم سینه پهلو، کولار باعث می شه که هیچ قسمت بدن رو نتونن لیس بزنن ولی اندازه باید باشه کولار. به هیچ عنوان هیچ ماده دارویی یا شیمیایی نباید توسط بچه لیسیده یا خورده بشه. در مورد انتقال قارچ باید بگم که احتمال انتقالش خیلی کم هست بویژه وقتی درمان رو آغاز کنید. به محض مالیدن روغن یا پماد یا آغاز داروی خوراکی قارچ از نظر انتقال خنثی می شه حتی اگر سطح قارچ به جاندار دیگه ای بماله. از این نظر خیالتون راحت. درمان قارچ ضمنا در سریعترین زمان ممکن باید شروع بشه که هم پیشرفت نکنه و درمانش آسانتر باشه هم به سطح داخلی بدن حیوانات نتونه برسه که در اون حال شرایط بسیار خطرناک و بحرانی می شه. ضمنا قارچها در شرایطی احتمال برگشت دارن حتی پس از درمان. از این پس به رفتار گربه تون توجه کنید و حواستون باشه که اگر دوباره قارچ ظاهر شد بموقع به دامپزشک مراجعه و درمان رو آغاز کنید. آرزو می کنم گربه تون خیلی زود سلامت کاملش رو بدست بیاره و هم خودتون هم این دلبندتون همیشه از این پس دور از ناخوشی و بیماری باشید.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
0
3
سپاس از پرداختن به این موضوعهایی که واقعا لازم هستن و کاربرد دارن. علت اینکه قارچ در برخی افراد و حیوانات مدام برمیگرده پس از درمان علاوه بر ایمونیته ضعیف رو هم اگر در موردش می فرمودید خیلی خوب بود.
اکبر کاطمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
0
1
ممکنه از قارچ گربه بیماری تنفسی بگیریم
سحر
|
India
|
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
0
0
سلام گربه من ۴ سالشه ، همین بیماری رو دارِ ، و من مدتی هم شامپو هم پماد کلوتریمازول براش زدم افاقه نکرد بعد بهش قرص ایتراکونازول دادم حدود دوماه حالش خوب شده بود ولی یهو دوباره موهاش ریخت ، قرص تربینافین ک کلا وجود نداره ،شما چه قرصی پیشنهاد میکنین بنظرتون قرص گریزوفولوین براش گزینه خوبیِ ، دوزش چقد باید باشه ، گربه من ۲ کیلو وزن دارِِ
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
0
3
با سلام ، برای گربه ۴ ماهه خود به دلیل داشتن قارچ‌ پوستی قرص بینافین ۲۵۰ هر ۱۲ ساعت یک هشتم قرص تجویز شده است ولی به محض خوردن قرص گربه خواب آلود و بی اشتها میشود ، آیا این دوز برای یک گربه ۴ ماهه زیاد نیست و چه دارو و مراقبت هایی برای بهبود قارچ سکه ای ( به صورت سکه ای موی سرش ریخته است) تجویز میکنید؟!!!
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
خیلی ممنون که به سوالات جواب میدین و یک حیوان دوست واقعی هستین !!
کاوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
0
0
با سلام ، چرا به سوالات جواب نمیدین و حامیان حیوانات رو راهنمایی نمیکنیم؟!! خیلی از شهرهای کوچک و بخش ها و ... به دامپزشک دسترسی ندارن یا واقعا نیازمند پاسخگویی شما هستند که میان اینجا از شما سوال میپرسن ، شما اگه یک حامی حیوانات و حیوان دوست واقعی باشین بدون هیچ توقعی و حتی از روی میل و با ذوق و شوق به این سوالات جواب میدین ولی افسوس که من تمام سوالات مردم رو غیر از یه سوال بدون پاسخ میبینیم , انتظارمون از دامپزشک های دلسوزمون و شما خیلی بیشتر از اینها هست
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
0
0
سلام وقت بخیر گربه من۱۱سال داردودچارقارچ شده دکتربلافاصله قرص بیتافین روتجویزکرده که هر۱۲ساعت ۱/۴بخورهبعداز۴روزمصرف الآن ۳روزه که مدام بالامیاره بادکترش مشورت کردم میگه عوارض قرصه وبایدبخوره
لطفاً راهنمایی بفرمایید
Sh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
0
0
ببخشید من یه گربه یکساله دارم که بنظر میاد بارداره اما مطمئن نیستم امروز متوجه شدم که بالای چشمش مثل بچگیاش یه مقدار قارچ گرفته چون در گذشته هم در همین ناحیه گرفته بود متاسفانه به اشتباه طبق تجویز قبلی از محلول یه قرص ایتروکونازول محلول در پنج تا سرنگ آب به اندازه یه قاشق مربا خوری دادم اما بعدش فهمیدم برای بارداری منع مصرف داره آیا این یکبار استفاده میتونه به بچه هاش آسیب بزنه؟
نظر شما
ادامه