کد خبر: ۶۳۹۲۵
تعداد نظرات: ۴ نظر

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با تاکید بر لزوم برخورد قهری با دستفروشان مرغ زنده، گفت: برخی فرمانداران اعتقاد زیادی به این موضوع ندارند و عنوان می‌کنند که مساله معیشت مردم است و همکاری لازم را در شهرستان‌ها ندارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مصطفی کنارکوهی» در جلسه ستاد تنظیم بازار خوزستان که امروز (۶ اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: جوجه‌ریزی در خوزستان تا ۵ اریبهشت‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵۵ درصد افزایش یافته است یعنی از ۶ فروردین‌ماه تا روز گذشته، ۵ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۹۰ قطعه جوجه داشته‌ایم.

وی افزود: این وضعیت نشان می‌دهد که ۴۰ روز پس از ۲۰ اردیبهشت‌ماه به بعد، ۵ میلیون قطعه مرغ آماده داریم. اگر هر قطعه دو و نیم کیلوگرم در نظر گرفته شود، در مدت ۴۰ روز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن مرغ زنده معادل ۹ هزار و ۳۷۰ تن گوشت مرغ خواهیم داشت.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: البته تجربه نشان می‌دهد که جوجه‌ریزی سینوسی است و ممکن است پس از این دوره یعنی از تیرماه به بعد افزایش قیمت جوجه یا نهاده‌ها، گرمای پیش‌بینی نشده امسال و بیماری‌ها منجر به کاهش جوجه‌ریزی شود.

کنارکوهی افزود: پیرو مصوبه تنظیم بازار خوزستان از دو هفته پیش برنامه‌ریزی دقیقی برای جمع‌آوری مرغ زنده در سطح استان انجام و تاکنون ۲۵ واحد و سه انبار بزرگ پلمب و ۸۵ دستور قضایی اخذ شده است. در پی این اقدامات ۵ هزار قطعه مرغ نیز کشف و به کشتارگاه‌ها ارسال شده است.

وی با اشاره به مشکلات در زمینه نظارت بر فروش مرغ زنده گفت: یکی از مشکلات در این خصوص این است که دستفروشان مرغ زنده هویت ندارند و به صورت متحرک فعالیت می‌کنند و باید با آن‌ها برخورد قهری شود. برخی فرمانداران اعتقاد زیادی به این موضوع ندارند و عنوان می‌کنند که مساله معیشت مردم است و همکاری لازم را در شهرستان‌ها ندارند.

کنارکوهی ادامه داد: قضات احکام خوبی صادر می‌کنند اما مشکل اصلی به ویژه در شهرستان‌ها در اجرا است. مناطق کیان و زرگان دو نقطه کور و خطرناک در اهواز هستند که همکاران ما برای نظارت بر بازار جرات ندارند در این مناطق حضور پیدا کنند زیرا برای آن‌ها خطر دارد.

به گزارش ایسنا، در ادامه جمال عالمی‌نیسی فرماندار اهواز در این خصوص اظهار کرد: در منطقه زرگان مشکلی نداریم و برای جمع‌آوری عرضه‌کنندگان مرغ زنده هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود.

وی افزود: ممکن است در بازارچه پر تراکم کیان، درگیری‌هایی ایجاد شود اما این کار را در این منطقه نیز انجام می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه خدارحم امیری‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز اظهار کرد: مرغ‌های خوزستان به زور به دو کیلوگرم می‌رسند. زمانی که مرغ‌ها در مدت ۴۰ تا ۴۵ روز وارد بازار می‌شوند به دو و نیم کیلوگرم نرسیده‌اند بنابراین احتساب آمار بر اساس مرغ دو و نیم کیلوگرمی موجب اختلاف آماری می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر متوسط وزن هر مرغ یک کیلو و ۶۰۰ تا یک کیلو و ۷۰۰ گرم است و کیفیت جوجه، گرمای خوزستان، کیفیت نهاده و ژن مادری آن‌ها از جمله عواملی است که در این زمینه تاثیرگذار هستند.

امیری‌زاده گفت: در هر مرغداری خوزستان شاید ۱۰ درصد مرغ‌ها، وزن دو و نیم کیلوگرمی داشته باشند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
1
روسای جهاد کشاورزی اصلا" میدونن مرغ چیه؟
به لطف جهاد و تحویل ذرت و سویا با کیفیت پائین به مرغدار مرغ های این دوره اصلا رشد نکردن وگرنه وزن مرغ معمولا سه تا چهارکیلو هست،همچنین با دادن یارانه نهاده به مرغدار اونهم بدون حساب و کتاب مشخص باعث ایجاد بی نظمی و احتکار مرغ در شب عید در سراسر کشور شدن و مشکلات زیادی برای مردم و ادارات مختلف ایجاد کردن.
ناشناس
|
France
|
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
4
با سلام. درود بر دکتر کنارکوهی عزیز. بسیار شیرین فرمودید. دقیقا به واقعیات اشاره کردید.
فقط یه خرده ای به فرمایشتون داشتم. همکارانتون در اهواز جرات رفتن به کیان و زرگان رو دارند. میتونید به کارتکس واحدهای عرضه بازار کیان مراجعه کنید. ولی در خصوص مرغ زنده نه اینکه جرات نداشته باشیم، وظیفه ی ما نیست. همونطور که فرمودید به علت اینکه دست فروش هستن ما اجازه برخورد نداریم و وظیفه ی ذاتی شهرداری هست. وظیفه ی ما در این موارد گزارش دادن هست که به کررات انجام دادیم.
به هرحال ممنون از زحماتتون. خیلی مخلصیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
متسفانه خیلی از مسئولین دامپزشکی و بهداشت فکر میکنن جمع آور مرغ زنده وظیفه خودشان هست در حالی که ما فقط باید گزارش خطر بهداشتی کنیم
حسن
|
Germany
|
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
خداروشکر بالاخره تصمیم به برخورد گرفته شد .امیدوارم تین حرف ها هم بدلیل نزدیکی به تغییر دولت نباشه
نظر شما
ادامه