کد خبر: ۶۳۸۸۴

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: تا به امروز هیچ‌گونه گزارشی از بابت بررسی تلفات زنبورهای عسل استان اردبیل در سال گذشته از سوی زنبورداران به دامپزشکی استان ارایه نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر بهلول تکلوی» ظهر امروز با حضور در دفتر خبرگزاری فارس استان اردبیل اظهار کرد: تا به امروز هیچ‌گونه گزارشی از بابت بررسی تلفات زنبورهای عسل استان اردبیل در زمستان‌گذرانی سال گذشته از سوی زنبورداران به دامپزشکی استان اردبیل ارائه نشده است.

وی افزود: از این‌رو در ابتدای امر و برای بررسی علل این اتفاق، زنبورداران چنانچه با افت تولید یا تلفات مواجه شدند باید موضوع را با مسؤول بهداشت و کارشناسان دامپزشکی استان در میان بگذارند تا به بررسی دلایل آن بپردازیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: بسیاری از زنبورداران بعد از فصل پرورش و شروع فصل سرما زنبورستان‌های خود را به استان‌های گرم منتقل می‌کنند و تعدادی نیز با محیّا کردن شرایط در داخل استان اقدام به زمستان‌گذرانی می‌کنند که به صورت طبیعی در این زمستان‌گذرانی مقداری تلفات زنبورها در حد طبیعی رخ می‌دهد و این تلفات نیز از بابت نحوه پرورش بوده و تلفات ناشی از بیماری نیست.

سازمان دامپزشکی آماده ارایه خدمات به زنبورداران است

وی ادامه داد: چنانچه زنبورداران با تلفات ناشی از بیماری مواجه شدند باید مراتب امر را برای پیگیری و بررسی موضوع با دامپزشکی استان در میان بگذارند و این سازمان آماده ارائه خدمات و بررسی دلایل این تلفات خواهد بود.

تکلوی در خصوص مصرف شکر در این صنف عنوان کرد: پس از اتمام فصل پرورش و قرارگیری در زمستان‌گذرانی، برای تامین تغذیه مورد نیاز زنبورها از شکر استفاده می‌شود که این محصول فقط به منظور گذراندن زمستان و تامین تغذیه مورد نیاز زنبورها بوده و تولید عسل در این فصل رخ نمی‌دهد و پس از گذراندن فصل سرما در فصل بهار به مرحله تولید عسل می‌رسد.

عسل طبیعی و با کیفیت ساکاروزی کمتر از ۲ درصد دارد

وی تصریح کرد: از طرفی با توجه به بروز خشک‌سالی‌ در سال‌های گذشته شکر به‌عنوان تغذیه کمکی در زنبورداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در خصوص کیفیت عسل تولیدی و میزان ساکاروز موجود در عسل تولیدی معیارهایی وجود دارد که بر اساس آنان کیفیت مشخص می‌شود و عسل‌های طبیعی و با کیفیت باید ساکاروزی کمتر از ۲ درصد داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: استان اردبیل در بحث تولید عسل جزو یکی از قطب‌های تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود و رتبه چهارم کشوری در تولید عسل را به خود اختصاص داده و براساس آخرین آمارهای موجود حدود ۷ هزار و ۴۰۰ تن عسل در استان اردبیل تولید می‌شود که از این مقدار یک هزار و ۲۰۰ تن به مصرف داخل استان رسیده و مابقی به سایر استان‌ها و کشورها صادر می‌شود.

اهمیت فرآوری عسل و جلوگیری از خام‌فروشی آن

تکلوی افزود: در سال ۹۷ میزان صادرات این محصول ۸۸ تن بوده و در سال ۹۸ این رقم به ۲۲۵ تن و در سال ۹۹ به ۳۴۶ تن رسیده و کشورهای مورد هدف صادراتی نیز کشورهایی همچون؛ عراق، مالزی، سنگاپور، افغانستان و... بوده و مابقی تولیدات نیز به سایر استان‌ها صادر شده است.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث تولید عسل، فرآوری این محصول در استان اردبیل بوده که در این خصوص نیز قدم‌های مثبتی برداشته شده تا از خام‌فروشی این محصول جلوگیری کرده و با صادرات محصولات فرآوری‌شده عسل، شاهد افزایش درآمد، ارزآوری بالا، اشتغال‌زایی و... باشیم.


نظر شما
ادامه