کد خبر: ۶۳۸۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر کامبیز رخشانی‌مهر» افزود: بیماری‌های مختلفی صنعت پرورش آبزیان کشور و تولیدات حاصله را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ این بیماری‌ها و سایر عوامل که بهداشت آبزیان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، سالانه خسارات فراوانی به اقتصاد ملی وارد می‌کنند ...

حکیم مهر: مجموعه دستورالعمل‌ها و برنامه‌های بهداشتی و مراقبت بیماری‌های آبزیان در سال 1400، به منظور اعمال نظارت های بهداشتی بر تولید و پرورش آبزیان پرورشی به عنوان با یکی از ارزش‌ترین منابع تأمین غذایی و همچنین پیشگیری و کنترل بیماری های تحت مراقبت، از سوی سازمان دامپزشکی کشور ابلاغ شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر کامبیز رخشانی‌مهر»، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان، در رابطه با هدف ابلاغ و اجرای این دستورالعمل‌ها و برنامه‌های بهداشتی گفت: بیماری‌های مختلفی صنعت پرورش آبزیان کشور و تولیدات حاصله را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری‌ها و سایر عوامل که بهداشت آبزیان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، سالانه خسارات فراوانی به اقتصاد ملی وارد می کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه مدیریت بیماری های آبزیان و ارتقای بهداشت و حفظ سلامت ذخایر آبزی و جمعیت آبزیان پرورشی کشور در سازمان دامپزشکی کشور بعهده دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان است، افزود: در ایران با توجه به شرایط آب و هوایی متنوع، صنعت پرورش ماهی قزل آلا، صنعت پرورش ماهی گرمابی (کپور ماهیان)، صنعت پرورش ماهی خاویاری، صنعت پرورش ماهی در قفس (سی‌باس و سی‌بریم و قزل‌آلا)، صنعت پرورش آبزیان زینتی و صنعت پرورش میگو وجود دارد و فعال است و هدف از اعمال و اجرای این دستورالعمل های بهداشتی و برنامه های مراقبت، پیشگیری و کنترل بیماری های مهم آبزیان و حفظ سلامت جمعیت آبزی، تأمین سلامت و بهداشت محصولات و فرآورده های تولیدی و در نهایت حفظ امنیت غذایی و کمک به سلامت مصرف کنندگان می باشد

وی با بیان اینکه دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان برنامه های خود را حول سه محور تدوین نموده است، اظهار کرد: پیشگیری از بروز بیماری‌های اگزوتیک و استقرار سامانه تشخیص سریع اولیه (Early detection system)؛ جلوگیری از گسترش بیماری‌های فهرست OIE گزارش شده در کشور و برنامه‌ریزی در جهت محدودسازی و کنترل آن‌ها؛ و همچنین پایش و کنترل بیماری‌های اندمیک از جمله آنهاست.

دکتر رخشانی‌مهر در راستای اجرای این ابلاغ، سه مورد که در برنامه کاری 6 ماهه اول سال دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان قرار دارد را بدین ترتیب برشمرد:

الف: اجرای مرحله دوم برنامه ملی مراقبت بیماری‌های ویروسی IHN، VHS، IPN در ماهیان قزل‌آلای پرورشی کشور (1400 - 1399)

ب: اجرای برنامه مراقبت بیماری ویروسی KHV در ماهیان گرمابی کشور و ج: اجرای برنامه ملی راهبردی کنترل بیماری لکه سفید میگو در کشور.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
2
2
با سلام
اولا .......................
دوما ابلاغ دستورالعمل بدون پشتوانه ی آزمایشگاههای مرجع که از کمبود کیت و فرسودگی دستگاههایPCR در مضیقه هستند چه‌دستاوردی خواهد داشت؟
دکتر
|
United States of America
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
0
3
بنده بارها نمونه ارسال کردم علایم بالینی تیپیک بیماری داشت متاسفانه بعد از ۲۰ روز از ارسال نمونه که آزمایشگاه رفرانس تازه نمونه ها رو آزمایش کرده بود منفی زده بود ، خواهشا آزمایشگاه آبزیان یه فکری کنید
نظر شما
ادامه