کد خبر: ۶۳۶۵۱

فرماندار لردگان از پیگیری وقوع حادثه و شفاف شدن موضوع مرگ و میر ماهیان مزرعه شیلات حاشیه رودخانه سندگان این شهرستان خبر داد و گفت: با اطلاع از موضوع، دامپزشکی و محیط‌زیست موظف شدند تا آزمایشات دقیق را در این خصوص انجام داده و نتایج را به زودی اعلام کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، برخی از شبکه‌های اجتماعی فیلمی را از تلف شدن ماهیان یک استخر پرورش ماهی منتشر کرده‌اند و در این فیلم فردی مدعی شده است که ورود پساب پتروشیمی باعث این حادثه شده است.

این در حالی است که مسئولان پتروشیمی لردگان این ادعای مطرح شده را رد می‌کنند و اظهار نظر در این رابطه را منوط به نتیجه آزمایش‌های مربوطه دانسته و عنوان می‌کنند میزان غلظت جیوه یونی(PPM)  پساب پتروشیمی در روز حادثه (۲۱ فروردین) در حدود عدد سه بوده است و این در حالی که است که میزان استاندارد غلظت جیوه یونی در پساب باید کمتر از ۲۰ باشد.

در این  زمینه «سعید صالحی» فرماندار شهرستان لردگان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا تعداد مزارع پرورش ماهی آسیب‌دیده را کمتر از سه مزرعه اعلام کرد و گفت: صاحبان این مزارع در این خصوص اعلام شکایت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بررسی موضوع از سوی کارشناسان در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: نمی‌توان در حال حاضر در خصوص علت تلف شدن ماهیان مزارع پرورش ماهی شهرستان اعلام نظری کرد و همه چیز منوط به جواب آزمایشات و نظریه کارشناسی است.

مدیر روابط عمومی پتروشیمی لردگان نیز در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به آزمایش روزانه پساب، میزان غلظت آلاینده‌ها در حد نرمال است و خطری مناطق پایین‌دست را تهدید نمی‌کند.

هادی رستم‌پور ادامه داد: از محل پتروشیمی تا محل قرار گرفتن مزرعه پرورش ماهی که فیلم تلف شدن ماهیان آن منتشر شده است ۶ کیلومتر فاصله است که در این مسیر خطری متوجه دام و یا محیط‌زیست اطراف نشده است.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه مورد تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست در محل پتروشیمی مستقر است، تصریح کرد: علاوه‌بر آن کارشناسان محیط‌زیست به طور مرتب و موردی از پساب مجتمع نمونه‌برداری می‌کنند و تاکنون به جز یک مورد که در سال گذشته رخ داد و شرکت آن را پذیرفت و خسارت‌های برجای مانده از پساب را به خسارت‌دیدگان پرداخت کرد تاکنون هیچ موردی از آلایندگی بیش از حد نرمال پساب گزارش نشده است.

مدیر روابط عمومی شرکت پتروشیمی لردگان خاطرنشان کرد: تمامی تجهیزات آزمایشگاه‌ پتروشیمی لردگان از استاندارد بالا و قابل قبولی برخوردار است چرا که پیش از نگرانی مردم، مدیران این مجموعه نسبت به آلایندگی پساب دغدغه دارند تا با مراقبت‌های لازم ضرری متوجه محیط‌زیست و مردم منطقه نشود از همین رو همچنان تاکید می‌شود که مردم نگران نباشند.

رستم‌پور افزود: با این وجود نهادهایی نظیر دامپزشکی و محیط‌زیست از پساب روز ۲۱ فروردین نمونه‌برداری کرده‌اند و نتایج این آزمایشات به زودی اعلام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز از نمونه‌برداری از آب مزرعه خسارت دیده شیلات لردگان خبر داد و گفت: به محض دریافت گزارش اقدام به نمونه‌برداری از خروجی پتروشیمی لردگان و آب استخر پرورش ماهی شد و این آزمایشات در حال بررسی است و طی چند روز آینده جواب آن اعلام می‌شود.

شهرام احمدی در خصوص وظایف نظارتی این سازمان نسبت به واحدهای صنعتی آلاینده، افزود: اداره‌کل محیط‌زیست استان پتروشیمی لردگان را به مکلف به ایجاد آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست کرده است که این موضوع از سوی مجتمع انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد تا پایش آنلاین در همه خروجی‌ها آب و هوای مجتمع پتروشیمی لردگان نصب شود که سنسورهای این دستگاه نصب شده اما هنوز دسترسی برای محیط‌زیست استان ایجاد نشده است که این دسترسی نیز به زودی ایجاد می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: علاوه‌بر آن واحد نظارت و پایش اداره‌کل محیط‌زیست استان به صورت موردی، روزانه و ماهانه برای راستی‌آزمایی از آزمایشات مجتمع، اقدام به نمونه‌برداری می‌کند و در این خصوص نظارت‌های لازم را دارد.

به گزارش ایرنا، لردگان در ۱۶۰ کیلومتری مرکز چهار محال و بختیاری قرار دارد.

 

نظر شما
ادامه