کد خبر: ۶۳۶۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران در بخشی دیگری از برنامه درباره بیماری تب برفکی هم گفت : این بیماری ویروسی یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و در انسان مشابه همان علائمی که در دام ایجاد می‎کند بروز می‎دهد...

حکیم مهر -  در حالی که پیش از این انتقاداتی نسبت به نحوه حضور برخی مسئولین در برنامه‎های صدا و سیما وجود داشت، معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران با حضور توأم با تسلط در برنامه صبحگاهی رادیو سلامت توصیه‎هایی برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کریمه به مردم ارائه کرد.

دکتر داریوش جهان‎پیما، پیش از ظهر چهارشنبه پنجم مردادماه سالجاری در برنامه زنده رادیو سلامت به مردم اطمینان داد گوشت‎هایی که ممهور به مهر بهداشتی سازمان دامپزشکی هستند را می‎توانند با خاطری آسوده مصرف نمایند.

وی با ارائه توضیحاتی درباره نحوه ابتلاء انسان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، خرید گوشت از مراکز مجاز و معتبر زیر نظر سازمان دامپزشکی، پخت کامل و صحیح گوشت و رعایت اصول نگهداری آن را از جمله مواردی دانست که از ابتلاء مردم به این بیماری جلوگیری می‎کند.

این دامپزشک با اشاره به لزوم انجام مراقبت‎های بهداشتی در برخورد با دام و ترشحات آن افزود : کلیه افرادی که با حیوانات و ترشحات آنها در دامداریها، کشتارگاه‎ها و غیره سروکار دارند باید از دستکش و لباس مناسب و ایمن استفاده نمایند.

دکتر جهان‎پیما همچنین گفت : برخی عادت‎های اشتباه مانند آنکه بعضی قصابان و ذبح‎کنندگان، چاقو را بین دندانهای خود نگه می‎دارند هم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید اصلاح شود،

وی درباره مصرف گوشت‎های وارداتی هم گفت : با توجه به نظارت شرعی بر ذبح حلال دامها و حضور دامپزشکان دولتی مبدأ و نظارت دامپزشکانی به نمایندگی از کشورمان، مصرف اینگونه گوشت‎ها برخلاف تصوری که پیش از انقلاب اسلامی وجود داشت با نگرانی همراه نیست.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران در بخشی دیگری از برنامه درباره بیماری تب برفکی هم گفت : این بیماری ویروسی یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و در انسان مشابه همان علائمی که در دام ایجاد می‎کند بروز می‎دهد.

وی افزود : بروز آفت در دهان حیوان سبب عدم تمایل به مصرف غذا و در نتیجه ایجاد نوعی قحطی و افت شدید تولید و تبعات آن می‎شود و هر چند این بیماری از نظر اقتصادی مهم است اما اهمیت بهداشتی آن برای انسان به اندازه سل و بروسلوز نیست که بخواهیم دام را معدوم کنیم.

این اظهار نظر در حالی صورت گرفت که اردیبهشت ماه سال گذشته ، رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان، تب برفکی را بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان اعلام کرده بود اما رئیس سازمان نظام دامپزشکی با این ادعا موافق نبود.

دکتر سید محمد آقامیری در آن زمان گفته بود: اگر نظر رییس سازمان دامپزشکی کشور این است که تب برفکی یک بیماری مشترک است، ما نیز نظر ایشان را تایید می‌کنیم البته من به این نتیجه نرسیده‌ام که تب برفکی یک بیماری مشترک بین انسان و دام است ولی دکتر دستور سابقه اجرایی و عملیاتی بسیار بیشتری نسبت به ما دارند و ما به نظر ایشان احترام می‌گذاریم!

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
0
0
من هم برنامه ایشان را از رادیو سلامت شنیدم، بسیار فنی و خوب ارایه شد. برای ایشان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم همه همکاران دامپزشک با همین تسلط در برنامه های صدا و سیما شرکت کنند.
كارشناس تب برفكي
|
-
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
0
0
براي علم به اينكه يك بيماري مشترك است يا نه نظر روسا هيچ اهميتي ندارد بلكه نظر علما تعيين كننده است . اين اختلاف نظر در مورد تب برفكي و بزرگ كردن آن خيلي مسخره است . تا به حال يك مورد در انسانتب برفكي روي پوست دست (نه دهان ) گزارش شده كه هيچ اهميتي ندارد و آفت دهان هم هيچ ارتباطي با ويروس تب برفكي ندارد .اگر تب برفكي بيماري مشترك بود همه مردم كشور ايران بايستي به آن درگير شده بودند چون هم آلودگي با اين ويروس خيلي زياد بوده و ضمنا ويروسي بسيار مقاوم است
کارشناس اداره کل دامپزشکی
|
-
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
0
0
به نظر اینجانب این موضوع ارتباطی به عدم آمادگی در برنامه های زنده ندارد، بلکه موضوع اصلی گمارده شدن افراد در پست های کلیدی ، بر اساس روابط و ملاک های نادرست است. البته منظورم این مورد خاص نیست.بخصوص ......... از افراد ....... بدون هیچ بررسی کارشناسانه ای استفاده می گردد.در مورد نظارت بر گوشت های وارداتی نیز امیدوارم مسئله فقط سفر پرسنل به برزیل و ... نباشد و نظارتی در کار باشد تا دیگر شاهد مسائلی مانند ......نباشیم .
دامپزشک
|
-
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
0
0
در مورد بیماری FMD در تمام کتابهای مرجع دامپزشکی اشاره گردیده که تا کنون در موارد نادری ادعا شده که این بیماری مشترک بوده اما به دلیل موارد بسیار بسیار محدود گزارش و نیز عدم اثبات قطعی آن در بین بیماریهای مشترک مهم هیچ جایگاهی ندارد.
یک همکار
|
-
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
0
0
آیا جناب آقای مسلط اقدام موثری در پیشگیری و ممانعت از توسعه اپیدمی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان،تب برفکی وهاری اواخر سال گذشته در استان تهران انجام دادند؟کاشکی .....................
نظر شما
ادامه