کد خبر: ۶۲۳۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

رئیس حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور بر ترویج فرهنگ سازی غذای حلال تاکید کرد و تغذیه پاک و حلال را به طور مستقیم موثر بر تعالی و رشد انسان‌ها دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم» در همایش فرهنگ‌سازی غذای حلال که با حضور روحانیون و ناظرین بهداشتی و مدیران استانی و مدیران کشتارگاه‌های استان یزد برگزار شد، با بیان این که از نگاه دین مبین اسلام تغذیه در رشد اسلام نقش موثری دارد، افزود: اگر تغذیه پاک و حلال باشد در تعالی و رشد انسان تاثیر مستقیم دارد و اگر تغذیه حرام باشد، نقش مخرب آن در انسان و نسل های بعدی قابل انکار نیست.

وی عنوان کرد: فرهنگ سازی غذای حلال باید در جامعه ترویج پیدا کند که با ترویج آن شاهد تضمین هر چه بیشتر غذای حلال و پاک بر سر سفره های مردم باشیم.

حجت الاسلام حسینی‌مقدم افزود: علاوه بر بحث فرهنگ‌سازی یکی از اقدامات مهمی که در دستور کار این سازمان قرار دارد، مباحث آموزشی مرتبط با غذای حلال است که در همین راستا در انتهای این همایش سه کارگروه آموزشی به طور جداگانه برای ناظران شرعی، مدیران کشتارگاه ها و ذابحین این کشتارگاه‌ها برگزار می‌شود.

«دکتر علی فاتحی‌نیا» مدیر کل دامپزشکی استان یزد نیز با بیان این که پتانسیل‌های شاخص استان یزد در مواردی از قبیل تولید شیر،‌تخم مرغ و گوشت مرغ مازاد بر نیاز استان است، اظهار کرد: در حال حاضر در مجموعه کشتارگاه‌های استان، خط کشتار بوقلمون و کشتار بلدرچین در واحدهای مستقل و وابسته وجود دارد که پتانسیل صادرات با برند حلال و کد IR را مهیا کرده و در واقع این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا بتوان یک وضعیت متفاوت نسبت به قبل در این واحدها ایجاد شود که بر پایه صادرات باشد.

وی گفت: در استان یزد با وجود ۱۲ خط کشتار فعال طیور دو کشتارگاه صنعتی دام و هفت کشتارگاه سنتی نزدیک به ۴۵ نفر ناظر شرعی و بهداشتی در کشتارگاه‌ها مشغول به کار هستند و وظایف نظارتی خود را انجام می‌دهند و تعاملات خوبی در این زمینه در حال شکل‌گیری است.

فاتحی‌نیا در ادامه امنیت غذایی را به طور کلی دسترسی مردم در تمام اوقات به غذای سالم و کافی جهت یک زندگی کامل دانست و گفت: سه عنصر مهم در این تعریف وجود دارد که «موجود بودن غذا در کشور»، «دسترسی مردم به غذای بهداشتی» و «حلال و پایداری دریافت غذا» به عنوان دغدغه محسوب می‌شود و غذای سالم یکی از نشانه‌های رشد جامعه و جلوه‌ای از تمدن به حساب می‌آید، اگر تغذیه سالم وجود نداشته باشد امکان رشد و پیشرفت و پرورش استعدادهای انسان های توانمند به دست نمی‌آید.

وی افزود: یکی از شرایط تامین امنیت غذایی بحث ایجاد دامداری‌هایی است که در هر حال در کشور به صورت پایدار فعالیت کنند و این مهم با مشارکت مردم، بخش دولتی و غیردولتی محقق خواهد شد و نمونه این مشارکت ها را در مجموعه کشتارگاه‌ها می‌بینید که مشارکت ناظرین بهداشتی و شرعی در کشتارگاه‌هاست که در نهایت این آسودگی خیال را برای مردم به ارمغان می آورند که با خیال راحت گوشت استحصالی از این کشتارگاه ها را استفاده کنند.

این مسئول در ادامه با عنوان این موضوع که مسئله شرعی با مسئله بهداشتی در هم تنیده شده و غیر قابل تفکیک نیست، گفت: در ذبح شرعی وقتی خون‌گیری کامل انجام می‌شود محصولی داریم که فسادپذیری کمتر و ماندگاری بیشتر دارد و این امر در یک ذبح شرعی خلاصه می‌شود و لذا فعالیت ناظرین بهداشتی و شرعی مکمل همدیگر هستند و برآیند این همکاری استحصال غذای حلال و بهداشتی است که به دست مردم می‌رسد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، بالا بردن کیفیت در مدیریت نظارت شرعی و ارتقاء کارامدی ناظرین، آسیب شناسی سطوح مختلف کار ذابحین و ناظرین، تقویت فرهنگ عمومی نسبت به غذای حلال در بین مردم، هشدار های حرام خواری، لزوم همکاری بیشتر مدیران کشتارگاه های با ناظرین و ذابیحن و همچنین تقویت آموزش‌های تخصصی و عمومی ناظرین از اهداف برگزاری این همایش بود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
3
همه چیو به همه چی ربط ندید اینی که رو به قبله باشه با چاقوی فقط آهنی و بسم الله بگن و ذابح مسلمان و روحانی بالای سرش باشه و چهار رگ یک دفعه بریده بشه چه ربطی به کیفیت گوشت دارد پس گوشتهای کشورهای مسلمان با کیفیت هستن و گوشتهای کل کشور بی کیفیت هستن درسته؟
دکتر ناصر علیدادی
|
United States of America
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
0
به نحو شگفت انگیزی،
خون گیری کامل لاشه که 1400 سال پیش مطرح شده است
بسیار منطبق با اصول بهداشت و سلامت مواد غذایی است!

که هم باعث افزایش کیفیت گوشت مصرفی انسان و هم امکان کاهش بیشتر Ph
گوشت برای تقلیل آلودگی های میکربی به عوامل تب برفکی،
CCHF و بروسلوز
به دلیل جلوگیری از بافرینگ گوشت توسط خون و تقویت ایجاد اسیدوز لاکتیک در آن از طریق گلیکوژنولیز می شود.

نکته قابل توجه این است که برای جذب بیشتر آهن موجود به ویژه در گوشت قرمز،
لازم است که در معده انسان شرایطی اسیدی پدیدار شود. اصلی که خون آلود بودن لاشه
مانع از شکل گیری آن است!

اینکه با چاقوی فلزی تیز
ذبح شود برای کاهش درد و رنج دام و پیدایش یک
شوک سریع هموراژیک بیهوش کننده و بیحس کننده
در دام به سریع ترین و عملی ترین روش ممکن است.

برند حلال به عنوان یک نشان کیفی در کشورهای مسیحی
پذیرفته شده است و درآمدزایی چشمگیری دارد.

نام بردن خدا
و توصیه شدید به مهربانی و عدم خشونت با دام،
حداقل باعث کاهش آزاد شدن هورمون های استرس همچون کورتیزول و اپی نفرین می شود که کاهش اینها به افت
Vasoconstriction و خون گیری بیشتر از لاشه می شود.

ضمن اینکه استفاده از مفاهیم اخلاقی از قساوت قلب مشهور در افراد ذابح و تنش های رفتاری و عاطفی در آنها و اطرافیان شان می کاهد.

توصیه به آزاد گذاشتن دام برای دست و پا زدن منجر به فراهم شدن امکان تشدید انقباضات عضلانی و خروح بیشتر خون از بدن پس از ذبح است.

بایستی توجه داشت که چکیدن خون از لاشه خون گیری نشده در حین حمل و نقل باعث گسترش بیشتر آلودگی ها می شود.

موارد دیگری هم هست که همچون Acupuncture چند هزار ساله چینی ها با پیشرفت های علم فیزیک از جمله فیزیک کوانتوم ممکن است تایید شوند.

اینها نکاتی بود که بر طبق آموزه های استادان و متخصصین
مربوطه ارجمند به شاگردان خود از جمله اینجانب در دوره دکترای عمومی دامپزشکی و اصول پاتوفیزیولوژیک بیماری ها که درس آن داده می شود، قابل استنباط است.
نظر شما
ادامه