کد خبر: ۶۱۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی اظهار داشت: با شستن تخم مرغ غشای محافظ برای حفظ آن از آلودگی های خارجی از بین می رود و آلودگی به داخل آن نفوذ خواهد کرد.
دکتر محسن مشکوة بیان کرد: فراورده های دامی که شامل فراورده های گوشتی و فراورده های لبنی و تخم مرغ می شوند مواد غذایی فسادپذیری هستند و در نگهداری آنها به خصوص در فصول گرم سال باید دقت کامل را داشته باشیم.
وی افزود: یکی از مواردی که به فساد اینگونه مواد غذایی کمک می کند افزایش درجه حرارت و گرما است، ما در هنگامی که قصد تهیه مواد غذایی گوشتی و لبنی را داریم باید بتوانیم شرایط مناسب دمایی یا میزان حرارتی را که روی برچسب این نوع از مواد غذایی قید شده یا توسط کارشناسان توصیه می شود را رعایت کنیم.


مشکوة خاطر نشان کرد: خوشبختانه امروزه بر خلاف گذشته وسایل برودتی و سرمایشی به میزان کافی در منازل و فروشگاه ها و سوپرمارکت هایی که این اقلام را عرضه می کنند و همچنین در خودروهای حمل و نقل مواد گوشتی و لبنی فسادپذیر وجود دارد و نگرانی هایی که در گذشته با آنها مواجه بودیم کمتر وجود دارد.
این متخصص بهداشت مواد غذایی گفت: افرادی که برای خرید این مواد اقدام می کنند باید به میزان مورد نیاز این مواد غذایی را خریداری کنند و باید شرایط سرمایشی مورد نیاز مواد غذایی فسادپذیر را فراهم کنند و دقیقا" از مکان ها ی قابل اعتماد و اطمینان این مواد را تهیه کنند که تقریبا" برای خریداران این اطمینان حاصل شود که مواد غذایی قبلا" در شرایط مناسب نگهداری شده است.
وی ادامه داد: نکته دیگر قابل توجه این است که مصرف کنندگان به برچسب روی مواد غذایی توجه کافی را داشته باشند؛ از نظر شرایط و مدت نگهداری، تاریخ تولید و انقضا توجهات کافی را معطوف کنند و رعایت این موارد کمک می کند تا مجبور نشویم مواد غذایی را دور بریزیم.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: در مورد شیر این مثال قابل ذکر است که شهروندان حتما مشاهده کرده اند که گاهی اوقات در فصل تابستان شیرها را با وجود اینکه از فروشگاه های معتبر خریداری کرده اند و پس از آن نیز در یخچال نگهداری شده، ظرف مدت کوتاهی مثلا" یک یا دو روز شیر به سمت کاهش کیفیت و فساد پیش می رود ولی در زمستان کمتر با چنین مواردی برخورد می کنند؛ این مشکل نشان دهنده این است که شیر در زمان هایی در حین بارگیری و انتقال آن دچار عدم رعایت زنجیره سرد شده اند و این عامل سبب شده این ماده غذایی زودتر دچار کاهش کیفیت و فساد شود.
مشکوة تأکید کرد: توصیه این است که در ماه های گرم سال مواد غذایی را در حد نیاز و شاید کمتر از میزان خرید آنها در فصل زمستان تهیه کنیم، چراکه اگر احتمالا" به مشکلاتی چون قطعی برق یا از این دست مسائل برخورد کردیم با مشکل ضایع شدن مواد غذایی مواجه نشویم.
وی افزود: در مورد تخم مرغ هم بحث همین است و باید در شرایط مناسبی نگهداری شود و توصیه می شود که در دمای بالای صفر یا در دمای یخچالی( بین 2 تا 8 درجه) نگهداری شود.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: تخم مرغ در تابستان مشمول مشکل فسادپذیری سریع است و در حین بارگیری و حمل و نقل به خصوص در مواردی که حمل آن توسط خودروهای نیسان صورت می گیرد ممکن است در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد و یا مدتی جلوی مفازه ها در هوای آزاد باشد و این مسئله تخم مرغ را دچار آسیب و فساد کند؛ بنابراین تخم مرغ را باید از مکان های معتبر و مورد اطمینان که زنجیره سرد در آنها رعایت شده باشد و به میزان کم خریداری کرد.
این متخصص بهداشت مواد غذایی در رابطه با شست و شوی تخم مرغ توصیه کرد: بهتر است روی این ماده غذایی در مراکزی که تخم مرغ در آن تولید و بسته بندی می شود نهایت دقت و توجه لازم صورت گیرد که تخم مرغ ها کثیف نباشند و آلودگی روی تخم مرغ ها در همان محل رفع گردد و در بسته بندی مناسبی و با مهر یا برچسبی که روی آن به صورت دقیق تاریخ تولید و انقضا روی آن درج گردیده باشد در اختیار خریداران قرار گیرد.
مشکوة بیان داشت: به شهروندان توصیه نمی کنیم که این ماده غذایی را شست و شو دهند زیرا تخم مرغ دارای یک غشا یا قشری به نام کوتیکول است که نقش حفاظت از تخم مرغ از آلودگی های خارجی را برعهده دارد و روزنه هایی که روی پوست تخم مرغ قرار دارد را می بندد؛ اما با شستن تخم مرغ کوتیکول از بین می رود و غشای محافظی برای حفظ تخم مرغ از آلودگی ها وجود نخواهد داشت.
وی در ادامه گفت: شستن تخم مرغ در هنگام مصرف بلامشکل است ، اما برای نگهداری آن به مدت چند روز آن را مورد شست و شو قرار ندهید و آن را در دمای یخچال به مدت یک ماه میتوانید نگهداری کنید.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: تلاش ما این است که تخم مرغ کثیف به دست خریداران نرسد و آلودگی ها در همان محل تولید و بسته بندی رفع گردد و نهایت دقت و توجه ما رسیدگی به این مسئله است، اما اگر با مواردی چون کثیفی یا آلودگی روی سطح تخم مرغ  برخورد کردیم باید هممان محل آلودگی را با برس یا دستمال تمیز کنیم و از شستن کل تخم مرغ بپرهیزیم؛ چون در این صورت آلودگی همه سطح تخم مرغ را در بر می گیرد و به داخل آن نفوذ می کند.
وی در پایان افزود: گمرک ایران اجازه ترخیص یا ورود هیچ یک از فراورده های دامی را به داخل کشور نمی دهد مگر اینکه قبلا" مجوز آن توسط سازمان دامپزشکی کشور صادر شده باشد.
ما در حال حاضر واردات تخم مرغ را فقط از کشور ترکیه داریم و از هیچ کشور دیگری مجوز سازمان دامپزشکی برای وارد کردن تخم مرغ را نداریم.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر م- ه
|
-
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
سلام در مورد نگه داری تخم مرغ بهترین جا یخچال است و در پوشش مناسب
تخم مرغ ترک دار هم نخرید و نخورید
درمورد شستن هیچ وقت با اسکاچ و وغیره به جون پوسته مدفوعی نیفتید
اما در مورد شستن اگر هم نیاز شد بهتر است از اب با دمای ولرم استفاده شود که فشار منفی ایجاد نشه
بهر حال تخم مرغ مدفوعی و شکسته و پوسته نازک نگیید و نخورید
در مورد املت و تخم مرغ اب پز هم بذارید خوب بپزه خوب سفت بشه
موفق باشید
نظر شما
ادامه