کد خبر: ۶۱۶۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت: کشتار دام‌های ماده جوان، مولد و باردار در کشتارگاه‌های این استان ممنوع است اما ذبح بخشی آنها به خاطر افزایش سن و کاهش تولید اجتناب ناپذیر است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد کِشتکار» روز دوشنبه با بیان اینکه بطور معمول عمر مفید اقتصادی دام‌ها (گوسفند و گاو) پنج سال است، افزود: بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی کشتار میش (گوسفند ماده)، گاو و گاومیش باردار و گوساله و بره ماده کوچک ممنوع است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان اظهارداشت: سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار راس گاو و گوساله و حدود سه میلیون راس گوسفند و بز در این استان وجود داشت اما بارندگی‌های خوب و تامین علوفه کافی، تاثیر بسزایی در افزایش بیش از ۲۰ درصدی جمعیت دامی استان داشته است.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت دام سبک این استان از سه میلیون راس در سال گذشته به سه میلیون و ۶۰۰ هزار راس و جمعیت دام سنگین از ۴۰۰ هزار راس به حدود ۵۰۰ هزار راس در سال جاری افزایش یافته است.

کشتکار خاطرنشان کرد: ۸۸۳ هزار راس دام سبک و سنگین در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری در این استان کشتار شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۶۲۹ هزار راس) افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته وی  اصفهان وارد کننده دام سبک و صادر کننده دام سنگین به استان‌های دیگر است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت: این استان سهم خوبی را از نظر تولیدات دامی به خود اختصاص داده و حدود ۱۰ درصد تولیدات دام و طیور کشور در این استان تولید می شود.

وی بیان کرد: زیر ساخت‌های خوبی از نظر  ژنتیکی، ساختاری و تغذیه‌ای در واحدهای دام و طیور استان اصفهان وجود دارد.

کشتکار با بیان اینکه دامپزشکی مسوول سلامت دام‌هاست خاطرنشان کرد: بررسی و شناسایی بیماری‌ها، پیشگیری، مبارزه و  کنترل بیماری‌ها و تامین بهداشت و سلامت دام و فرآورده های دامی از مهمترین وظایف دامپزشکی است.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر کشتارگاه‌ها بر عهده دامپزشکی است، ادامه داد: طبق ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه های کشور از وظایف سازمان دامپزشکی است و متولیان کشتارگاه ها که بیشتر شهرداری‌ها هستند وظیفه همکاری و تعامل با دستورالعمل و وظایف این سازمان را دارند.

استان اصفهان دارای بیش از ۵۰۰ هزار راس گاو و گوساله (دام سنگین) و سه میلیون و ۶۰۰ هزار راس گوسفند و بز (دام سبک) است که این منطقه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور تبدیل کرده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
France
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
2
0
در اصفهان تیم مدیریتی خوب و کار بلدی در حال فعالیتند . احسنت
نظر شما
ادامه