کد خبر: ۶۱۴۹۳

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در نشستی با حضور اصحاب رسانه این استان به تشریح عملکرد فنی سال جاری و پاسخگویی به پرسش های خبرنگاران پرداخت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، «دکتر سید محمدمهدی احمدی» ابتدای این نشست از خبرنگاران و اهالی رسانه به عنوان بازوان مدیران دستگاه های اجرایی یاد کرد و با اشاره به این که چالش های دامپزشکی در مبارزه با بیماری های دام و طیور به مراتب دشوارتر از مقابله با کروناست، از آنان خواست با اطلاع رسانی شایسته یاریگر دامپزشکی استان باشند.

پیشرفت در مبارزه با بیماری های دامی و مشترک

این مقام مسئول یادآور شد: همه شاهد هستند که با وجود رعایت شرایط قرنطینه ای و کاهش ارتباطات اجتماعی و استفاده گسترده مردم از ماسک، هنوز این بیماری در جامعه جولان می دهد؛ حال آن که در مورد جامعه هدف دامپزشکی، این مسائل از سوی اغلب بهره برداران رعایت نمی شود که به گسترش بیماری های دام و طیور منجر می شود و این نشان می دهد که چالش هایی که ما در دامپزشکی برای مهار و کنترل انواع بیماری ها با آن مواجه هستیم، بسیار بیشتر از بخش پزشکی است.

دکتر احمدی در عین حال تصریح کرد: با وجود همه این محدودیت هایی که بر ما تحمیل شده، امسال اقدامات بسیار خوبی در بخش فنی داشته ایم؛ به نحوی که در مبارزه با بیماری های مشترک با واکسیناسیون بیش از 2 میلیون و 70 هزار رأس دام 102 درصد پیشرفت و در مبارزه با بیماری های اختصاصی دام که بخشی از آن هم با بخش خصوصی است، با واکسیناسیون حدود 7 میلیون نوبت رأس دام، 80 درصد پیشرفت فنی داشته ایم. وی ادامه داد: درخصوص رصد و پایش بیماری های دامی هم درمجموع 492 فقره مراقب فعال انجام شده است.

راه اندازی مراکز درمانی دامپزشکی در مناطق محروم و مرزی

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی شمار مراکز بخش خصوصی دامپزشکی استان را شامل 3 بیمارستان، 2 مجتمع درمانگاهی، 19 مرکز درمان و مایه کوبی، 4 مرکز درمانی، یک مرکز مایه کوبی مستقل، 5 شرکت پخش دارو و واکسن و 21 داروخانه دامپزشکی برشمرد و گفت: از این تعداد، 2 بیمارستان در یک سال اخیر راه اندازی شده و در 4 دهستان محروم و مرزی استان هم مراکز درمانی دایر شده که در رضایتمندی مردم این مناطق تاثیر زیادی داشته است. وی خاطرنشان کرد: امسال قریب 20 هزار مراجعه به این مراکز ثبت شده و درمجموع برای بیش از 3 میلیون و 770 هزار سر دام و طیور، خدمات درمانی و تشخیصی ارائه شده است.

دکتر احمدی به سامانه ارتباط مردمی دامپزشکی استان با شماره تلفن 1512 هم اشاره کرد و گفت: امسال طبق گزارش ها 3 هزار و 708 تماس با این سامانه در استان برقرار شده که شامل 458 گزارش، 104 انتقاد، 199 شکایت، 94 نظر و پیشنهاد و 2853 درخواست خدمات دامپزشکی بوده که به تمام آن ها پاسخ داده شده است.

افزایش واکسیناسیون و کاهش بیماری های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان به عملکرد بخش طیور و آبزیان هم اشاره داشت و گفت: در هشت ماه امسال بیش از 6 میلیون و 554 هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های گوشتی صنعتی استان و در مرغداری های تخمگذار هم 53 هزار قطعه داشته ایم و یک واحد مرغ اجداد گوشتی هم در استان فعال است.

دکتر احمدی افزود: آمار واکسیناسیون طیور صنعتی استان از 12 میلیون و 420 هزار نوبت قطعه فراتر رفته که نسبت به سال گذشته 10 درصد بیشتر است. هم چنین 385 مورد مراقبت فعال در طیور صنعتی داشته ایم که این آمار هم به نسبت مدت مشابه سال گذشته 17 درصد رشد داشته است. وی هم چنین از انجام 379 مورد رصد و پایش و مراقبت فعال در طیور روستایی، 41 مورد مراقبت فعال مراکز عرضه پرندگان زینتی، 37 مورد مراقبت فعال زیستگاه پرندگان وحشی و 217 مورد مراقبت فعال کشتارگاه های طیور استان خبر داد و افزود: آمار کانون های بیماری طیور در استان 2 درصد و میزان تلفات آن ها هم 3 درصد کاهش داسته است.

وی اضافه کرد: امسال تاکنون برای 700 هزار قطعه انواع طیور بومی و روستایی در استان هم واکسیناسیون رایگان انجام داده ایم.

مدیرکل دامپزشکی در مورد بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان و زنبورعسل هم گفت: 95 مورد بازدید از مزارع پرورش و  30 نوبت بازدید از مزارع تفریخ و پرورش در استان انجام شده و درمجموع 516 آزمایش مختلف روی نمونه های برداشته شده از آن ها انجام شد. هم چنین 16 فقره بازدید از زنبورستان ها و 38 مورد هم بازدید همراه نمونه برداری داشته ایم که کانون بیماری خاصی در آن ها مشاهده نشده است.

نظارت بر استحصال بهداشتی و شرعی گوشت سفید و قرمز

دکتر احمدی در مورد نظارت های بهداشتی دامپزشکی استان هم گفت: امسال دامپزشکی استان بر کشتار بهداشتی و شرعی بیش از 8 میلیون و 437 هزار قطعه طیور، 45962 رأس دام سبک و 4881 رأس دام سنگین در کشتارگاه های دام و طیور نظارت داشته که به تولید بیش از 17 هزار و 24 تن گوشت سفید و 2 هزار و 321 تن گوشت قرمز انجامیده است. وی میزان فرآورده های ضبطی در کشتارگاه های دام را 21 تن، ضبطی های کشتارگاه های طیور را 56 تن و مجموع فرآورده های معدوم شده در کشتارگاه ها و مراکز عرضه را 90 تن ذکر کرد.

وی به 33 هزار و 76 نوبت بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی در استان هم اشاره داشت و گفت: در پی این بازدیدها با کشف 601 فقره تخلف بهداشتی، 128 مورد به مراجع قضایی ارجاع داده شده و یک فقره هم پلمب داشتیم و در بازدید از اماکن دامی هم 60 درصد و در بازدیدها از صنایع وابسته نیز 70 درصد پیشرفت داشتیم.

ارجاع پرونده های حمل غیرمجاز و قاچاق به دادگاه

مدیرکل دامپزشکی با ذکر آمار تفکیکی محموله های ورودی و خروجی استان، از صدور مجوز حمل بهداشتی و قرنطینه ای برای خروج بیش از 350 هزار رأس دام سبک، 5407 رأس دام سنگین، 12 هزار تن شیرخام، 192 تن ماهی خوراکی، 21 تن تخم مرغ، 128 تن گوشت قرمز، افزون بر 700 هزار قطعه مرغ زنده و 5500 تن گوشت مرغ از استان خبر داد و گفت: در این مدت هم چنین بیشتر از 4 میلیون و 600 هزار قطعه مرغ زنده، 34 هزار قطعه ماهی زنده و بچه ماهی پرورشی، 4500 تن گوشت مرغ، 278 تن گوشت قرمز، حدود 33 هزار رأس دام زنده و 678 تن تخم مرغ خوراکی با مجوز و نظارت بهداشتی دامپزشکی به استان وارد و توزیع شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی درباره محموله های غیرمجاز و قاچاق هم از ارجاع 67 فقره پرونده به مراجع قضایی خبر داد و مهم ترین این محموله ها را شامل 1359 رأس دام سبک و 64 رأس دام سنگین غیرمجاز، 221 رأس دام سبک و 11 رأس دام سنگین قاچاق، 123 تن نهاده و خوراک غیرمجاز و 19 تن قاچاق، 3910 قلم داروی غیرمجاز و 95 قلم داروی قاچاق، 37 تن تخم مرغ و 51 تن شیرخام و 20 تن گوشت سفید و قرمز غیرمجاز برشمرد. وی اضافه کرد: در پست قرنطینه دامی چمن بید هم افزون بر 5 هزار خودرو کنترل و بازرسی شده که 33 خودرو به دلیل تخلفات به دادگاه معرفی شد.

توزیع رایگان 20 تن مکمل دامی

دکتر احمدی در بخش دیگری از سخنان خود از توزیع رایگان 20 تن مکمل دامی بین مددجویان کمیته امداد و دامداران دهستان های محروم و مرزی استان در سال جاری خبر داد.

وی درباره آنفلوانزای پرندگان هم با اشاره به این که تاکنون مشکلی از این بابت در استان نداشته ایم، در عین حال مخاطره آمیز بودن بیماری را گوشزد کرد و انجام واکسیناسیون طیور صنعتی را مورد اشاره قرار داد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مبارزه با بروسلوز در جمعیت دامی استان هم گفت: عملیات مبارزه با بروسلوز در دام سبک 88.5 درصد و در دام سنگین حدود 80 درصد پیشرفت داشته و مشکلی نداشته ایم.

 

 

نظر شما
ادامه