کد خبر: ۶۱۳۹۵

معاون سلامت دامپزشکی خوزستان گفت: صاحبان واحدهای فعال در تولید و نگهداری فرآورده‌های خام دامی باید برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از سامانه‌های مدیریت ایمنی غذایی براساس اصول و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی جهت مدیریت خطرات ایمنی مواد غذایی و جلوگیری از آلودگی آن استفاده کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر رضا اسدی» روز پنجشنبه افزود: صنایع مرتبط با فراورده‌های و بسته بندی فراورده های خام دامی، به طور مستمر با اعمال برنامه‌هایی همچون اقدام‌های بهداشتی مناسب، تمیز کردن و رعایت اصول امنیت زیستی، محصور کردن پروسه تولید، ذخیره سازی و توزیع و حمل و نقل مناسب و رعایت بهداشتی فردی از سوی کارکنان و فراهم شدن و حفظ بهداشتی محیط در راستای تولید محصولات خام دامی سالم اقدام کنند.

وی اظهار داشت: شاغلان در بخش صنایع غذایی و فرآورده های خام دامی فرصتی برای دورکاری نداشته و با توجه به ماهیت کار باید در محل کار خود حضور داشته باشند، سالم و ایمن نگه داشتن همه شاغلان مراکز مرتبط با صنعت فرآورده های خام دامی در پیشگیری از کووید ۱۹ امری ضروری است تا ایمنی و سلامت فرآورده های تولیدی در زنجیره غذایی حفظ و در نهایت این امر جهت حفظ اعتماد و اطمینان مصرف کننده به ایمنی و دسترسی به غذای سالم ضروری است.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر از نظر دامپزشکی یک نیاز فوری در این صنعت حصول اطمینان از محافظت شاغلان مراکز مرتبط با محصولات غذایی با منشاء دامی در خصوص ابتلا به کووید ۱۹ و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس است، هدف از اقدامات دامپزشکی استان و پروتکل های ابلاغی از سوی دامپزشکی برجسته سازی اقدامات بهداشتی است تا یکپارچگی زنجیره غذایی حفظ شود و منابع غذایی ایمن و سالم برای مصرف کنندگان در دسترس قرار گیرد.

اسدی با بیان اینکه تاکنون هیچ گونه شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی به انسان به دست نیامده است افزود: اصولاً ویروس کرونا نمی‌تواند در مواد غذایی تکثیر یابد و این ویروس برای تکثیر نیازمند میزبان است اما اگر ماده غذایی آلوده به ویروس شود از طریق انتقال مکانیکی و فیزیکی امکان انتقال به انسان وجود دارد.

وی در عین حال تاکیدکرد شهروندان از مواد غذایی بسته بندی شده و معتبر استفاده کنند و مصرف کنندگان در هنگام قطعه کردن یا لمس فرآورده های خام دامی مثل گوشت یا ماهی بطور مرتب دست خود را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه شست و شو و از مواد ضدعفونی کننده آغشته به  الکل به صورت منظم و مستمر استفاده کنند.

وی اظهار داشت: همه شهروندان براساس شیوه نامه‌های وزارت بهداشت و توصیه های سازمان بهداشت جهانی ملزم به رعایت مسایل بهداشتی و پیشگیر از ویروس کرونا هستند.

معاون سلامت دامپزشکی خوزستان افزود: براساس مبانی مدیریت ایمنی غذایی و کنترل نقاط بحرانی گروه‌های تخصصی وکارشناسی از سوی اداره کل دامپزشکی استان تشکیل و اعضای این گروه‌ها در همه مراحل نظارت‌های لازم را اعمال می کنند.

وی گفت: از نظر دامپزشکی یک نیاز فوری در صنعت صنایع دامی حصول اطمینان از محافظت شاغلان مراکز مرتبط با محصولات غذایی با منشاء دامی در خصوص ابتلاء به کووید ۱۹ و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا است.

به گفته اسدی هدف از اقدامات اداره کل دامپزشکی استان و شیوه نامه های ابلاغی از سوی دامپزشکی ، برجسته سازی اقدامات بهداشتی است تا یکپارچگی زنجیره غذایی حفظ شود و منابع غذایی ایمن و سالم برای مصرف کنندگان در دسترس باشد.

وی گفت: استفاده از تجهیزات محافظت شخصی( PPE ) ، رعایت کامل فاصله فیزیکی، شست و شوی مکرر و صحیح دست‌ها در هر مرحله از فرآوری، تولید و توزیع باید نهادینه و ترویج شود، نتیجه این اقدام ها علاوه بر محافظت کارکنان  شاغل در تولید فرورده های خام دامی از کووید ۱۹ منجر به تولید محصولات غذایی ایمن و سالم خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه