کد خبر: ۶۰۶۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ریگان و خراسان رضوی

 

مدیر دامپزشکی ریگان خبر داد:
سم‌پاشی 22 هزار مترمربع جایگاه دام در ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: طی دو ماه گذشته 22 هزار و 250 مترمربع جایگاه دام در ریگان بر علیه انگل سم‌پاشی شدند.

حجت‌الله جعفری با اشاره به هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت: تمام خدمات شبکه دامپزشکی در شهرستان ریگان و درمانگاه‌های بخش خصوصی امروز رایگان صورت می‌گیرد.
جعفری بیان کرد: طی یک سال گذشته 14 هزار و 859 راس گوسفند و بز علیه بیماری آبله و همچنین یکهزار و 557 گاو علیه بیماری شاربن مایه‌کوبی شدند.
وی خاطرنشان کرد: طی یک‌سال گذشته یک‌هزار و 127 گاو علیه بیماری بروسلوز و 7 هزار و 220 گوسفند علیه بیماری آنتروتوکسمی واکسینه شدند.
جعفری بیان داشت: همچنین 4 هزار و 280 گوسفند و بز علیه بیماری قانقاریا، 163 شتر علیه بیماری پاستورلوز شتر و 141 راس دام دیگر تست سل از آنها انجام گرفت.
وی افزود: این شبکه در دو ماهه اول سال جاری به منظور مبارزه با انگل‌های خارجی دام با سم‌پاشی 9 هزار و 635گوسفند و بز، یک‌هزار و 146 راس گاو و گوساله و 22 هزار و 250 مترمربع اقدام کرده است.
جعفری بیان داشت: این شبکه اقدامات درمانی لازم را با استفاده از داروهای ضد انگل عرضه شده از سوی اداره کل دامپزشکی به منظور مبارزه با انگل‌های داخلی دام در شهرستان به نحو مطلوب انجام داده است.
مدیر شبکه دامپزشکی ریگان افزود: با توجه به نبود کشتارگاه در شهرستان ریگان دام به صورت سنتی ذبح و کشتارها قبل و بعد از ذبح توسط شبکه دامپزشکی نظارت می‌شود.
وی با اشاره به احداثد کشتارگاه در شهرستان ریگان خاطرنشان کرد: این کشتارگاه با پیشرفت فیزیکی 85 درصدی در حال احداث است.
جعفری با اشاره به جمعیت دام شهرستان ریگان ابراز داشت: روزانه بیش از 9 تن شیر در این شهرستان جمع‌آوری می‌شود که وجود کارخانه لبنیاتی ضروری است.
در شهرستان ریگان بیش از 200 هزار راس دام سبک و 14 هزار و 500 راس دام سنگین نگهداری می‌شود.

 

-----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی:
آگاهی عمومی برای امنیت غذایی افزایش یابد


مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی بر لزوم ارتقای آگاهی عمومی درباره امنیت و سلامت غذایی تاکید کرد.

دکتر ناصر مرگان ازغدی اظهار داشت: توان دامپزشکی در جهت ایجاد بستری مناسب در تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی سالم است که زیربنای سبد غذایی خانوار را تشکیل می‌دهد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از حضور ناظران فنی دامپزشکی و ناظران ذبح شرعی در کشتارگاه‌های دام و طیور یاد کرد.
وی گفت: سلامت و حلال بودن غذای مورد استفاده در جامعه از موارد تاثیرگذار در سلامت روحی و روانی جامعه است و همین مهم ایجاب می‌کند که دامپزشکی استان در این جهت و در اجرای بخشی از وظایف سازمانی خود مبنی بر جلوگیری از انتشار بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تمام تلاش خود را انجام دهد.
ازغدی حضور میلیون‌ها زائر و مجاور حریم رضوی در استان را از جمله مواردی دانست که نظارت بر سلامت فرآورده‌های خام دامی را مضاعف می‌کند و یادآورشد: هرگونه سهل‌انگاری در این حوزه آسیب‌های جدی به حوزه‌های مختلف سلامت، اقتصاد و از جمله حوزه گردشگری و جذب آن وارد می‌کند.
وی اظهار امیدواری کرد تا در بودجه‌ای که برای زیارت در نظر گرفته می‌شود مواردی نیز در جهت اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی زائران و مجاوران از بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی مد نظر قرار گیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان بر وجود 15 کشتارگاه طیور صنعتی در استان و تولید سالانه بیش از 110 میلیون کیلوگرم گوشت مرغ در آنها خبر داد و گفت: نظارت‌های دامپزشکی بر این واحدها در جهت عرضه محصولات سالم بهداشتی و ذبح شده مطابق با قوانین شرعی سبب شد تا در سال گذشته بیش از 518 هزار قطعه گوشت مرغ به وزن 103 هزار کیلوگرم معدوم شود.
وی از راه‌اندازی مرکز پاسخگویی به مردم درباره مسایل مرتبط با دامپزشکی در حوزه‌‌های تخلفات فرآورده‌های خام دامی، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با شماره تلفن 1512 خبر داد و گفت: سایر هم استانی‌ها نیز می‌توانند با گرفتن پیش شماره 0511 و تلفن 1512 موارد خود را بیان کنند.
ازغدی تلاش در جهت حفظ سرمایه دامی و ایجاد امنیت غذایی را در راستای حرکت در جهت جهاد اقتصادی دانست و تصریح کرد: در این راستا، حوزه نظارتی خود را تقویت کرده تا به نحو مطلوب بر ارائه خدمات توسط بخش‌های مختلف در مشهد و اقصی نقاط استان نظارت داشته باشیم.

 

 

نظر شما
ادامه