کد خبر: ۶۰۵۹

حکیم مهر - یادداشتی از دکتر آراسب دباغ مقدم / دامپزشک ، متخصص صنایع غذایی و مدرس دانشگاه با عنوان جوجه‎کباب آماده بخریم یا نخریم؟!

 

هر فرد یا کارگاهی که اقدام به تهیه گوشت‌های جوجه‌کبابی می‌کند باید این کار را با مجوز سازمان دامپزشکی کشور انجام دهد. در غیر این صورت، تهیه و توزیع این قبیل گوشت‌ها غیرمجاز است. طبق تقسیم‌بندی که ما در این زمینه داریم مراکزی که به عنوان سوپرپروتئینی یا مراکز عرضه گوشت مرغ در سطح شهر فعالیت می‌کنند 3 دسته هستند؛ یک دسته از این مراکز فقط عرضه‌کننده این محصول هستند.  این مراکز مسوول فنی ندارند بلکه هرازگاهی مورد بازرسی و بازدید سازمان دامپزشکی کشور و همین‌طور مراکز بهداشت محیط قرار می‌گیرند. از آنجا که این مراکز مسوول فنی ندارند، فقط می‌توانند عرضه‌کننده محصولات باشند و خودشان نمی‌توانند جوجه‌‌کبابی یا محصولات مشابه را تهیه کنند.

دسته دوم مراکزی هستند که در کنار عرضه این محصولات کارگاه‌هایی هم دارند که در آنجا مرغ‌ها را قطعه‌قطعه می‌کنند به آن چاشنی می‌زنند و به صورت جوجه‌کباب درمی‌آورند. این مراکز باید حتما مسوول فنی یا دامپزشک داشته باشند.

دسته سوم مراکزی مانند قصابی‌ها یا سوپرپروتئین‌ها هستند که محصول جوجه‌کبابی خود را به صورت غیرمجاز تهیه و عرضه می‌کنند. نکته‌ای که در مورد این جوجه‌کباب‌ها وجود دارد این است که متاسفانه مراکز غیرمجاز از مرغ‌های بیمار برای جوجه‌کباب استفاده می‌کنند در نتیجه قسمت‌هایی از مرغ را که بیمار بوده، مشکل داشته یا کبود و خون‌مرده است را جدا و از قسمت‌های سالم آن برای جوجه‌کباب استفاده می‌کنند.

نکته دوم اینکه بسیاری از اوقات به جای زعفران از ترکیب‌های رنگی ارزان قیمت یا حتی غیرمجاز استفاده می‌شود. اهمیت این موضوع تا آنجاست که تا به حال در کنگره‌های دامپزشکی چند مقاله تحقیقاتی درباره این رنگ‌های غیرمجاز به‌وسیله محققان ارائه شده است و نکته سوم این است که در محصولات غیرمجاز تاریخ تولید و انقضا مشخص نیست و فرد فروشنده اذعان می‌کند که محصولش تازه است در حالی که ممکن است این‌طور نباشد ضمن اینکه چون به این محصول، پیاز، آبلیمو و رنگ یا زعفران اضافه می‌شود یک همپوشانی در بوی مواد ایجاد می‌شود و مصرف‌کننده عادی نمی‌تواند به راحتی به کیفیت محصول پی ببرد بنابراین افراد باید یا از محصولات بسته‌بندی شده مجاز و دارای مشخصات دامپزشکی و پروانه بهره‌برداری و بهداشتی خریداری کنند یا از فروشگاه‌هایی این دسته از مواد غذایی را بخرند که مسوول فنی دامپزشکی دارند و کارگاه‌هایی که در فروشگاه‌ وجود دارد یک کارگاه مجاز است و زیر نظر دامپزشک فعالیت می‌کند. در غیر این صورت قصابی‌ها و مغازه‌های معمولی مجوز تهیه و فرآوری محصولات جوجه‌کبابی را ندارند و خرید از آنها صحیح نیست.

 

 

نظر شما
ادامه